Nieuws Toerisme

Jan Henne De Dijn koopt d-reizen: 'Zonder voucherbank overleeft reissector niet'

Een spraakmakende bedrijfsovername middenin de coronacrisis: d-reizen komt weer in Nederlandse handen. Het Duitse reisconcern RT/Raiffeisen Touristik Group verkoopt de Nederlandse tak na zes jaar aan Jan Henne De Dijn en diens zakenpartner Marije Haeck. Die zien volop kansen, maar onderschatten de uitdaging niet. ,,Vanaf eind maart gaan er weer veel reizen worden geboekt.”

Jeroen Mirck 30 december 2020

D reizen Marije Haeck Jan Henne De Dijn portret overname

Jan Henne De Dijn en zakenpartner Marije Haeck zijn de nieuwe eigenaren van D-rt Groep.

Midden in de coronacrisis een reisorganisatie overnemen, je moet maar durven. De Duitse ondernemer Jan Henne De Dijn (zijn moeder is Belgisch en zo klinkt ook zijn – uitstekende – Nederlands) loopt er niet voor weg. Sterker nog: hij wilde het bedrijf D-rt Groep (waar d-reizen en VakantieXperts onder vallen) als toenmalig statutair directeur al een jaar geleden uitkopen, maar daar kwam het toen niet van. Hij vertrok, maar werd dit voorjaar teruggehaald als ceo. Met nog steeds het plan om ook eigenaar te worden. Vlak voor de jaarwisseling is de deal dan eindelijk rond.

‘D-reizen is sterk oer-Hollands merk’

,,Ik heb altijd een groot geloof gehad in dit bedrijf, maar eind vorig jaar sloten mijn ambities niet meer aan bij die van moederbedrijf RT”, vertelt Henne De Dijn, bellend vanuit Duitsland. Nu het zijn eigen bedrijf wordt, is hij van plan zich in Nederland te gaan vestigen, want Berlijn is toch net iets te ver weg van het hoofdkantoor in Hoofddorp. ,,D-reizen is een sterk oer-Hollands merk, dat volgens mij beter floreert in een ondernemersstructuur dan in een concernstructuur.”

,,Dit jaar hadden we een omzet begroot van 550 miljoen euro, maar dat wordt slechts 30 à 35 miljoen"

Jan Henne De Dijn, ceo van D-rt Groep

Hoewel Henne De Dijn het Nederlandse bedrijf oorspronkelijk wilde kopen toen de wereld nog ongewis was van de naderende pandemie die met name de reisbranche plat zou leggen, is hij na de uitbraak niet van mening veranderd. ,,Natuurlijk is de financiering nu anders”, erkent hij. ,,Dit jaar hadden we een omzet begroot van 550 miljoen euro, maar dat wordt slechts 30 à 35 miljoen.”

Ondernemende focus biedt kansen

In een crisis wil ieder bedrijf focussen, beschrijft Henne De Dijn. ,,De focus van RT is een andere dan de onze. Onze ondernemende focus biedt juist mogelijkheden. Marije Haeck en ik denken dat we als ondernemers iets anders kunnen betekenen voor D-rt Groep dan we binnen een groot concern hadden kunnen realiseren.”

  • Sta jij op het punt om een bedrijf te verkopen? Of ben jij juist degene dit het binnenkort voor het zeggen heeft binnen het bedrijf? Er komt veel kijken bij bedrijfsoverdracht en daarom hebben we dit dossier opgebouwd met daarin allerlei artikelen over dit onderwerp. De do's and dont's, het belang van goede begeleiding tijdens dit proces, een overzicht van juridische valkuilen; hier vind je het allemaal.

Zeg vooral niet tegen Henne De Dijn dat de huidige coronacrisis wellicht juist een goede situatie is om een bedrijf opnieuw op te bouwen. ,,Welnee, er bestaat geen enkele omstandigheid waarover ik zou roepen dat corona een voordeel is. Zeker niet voor de reissector, want geen enkele branche is zo hard geraakt. Met z’n allen hebben we een tijd lang bijna geen business kunnen doen. De uitdaging is nu anders: het besef is nodig dat we dingen anders moeten gaan doen.”

‘Reisbranche komt op gang eind maart 2021’

Je zou verwachten dat Henne De Dijn en Haeck het afgelopen jaar getwijfeld hebben of ze de overname wel echt wilden doorzetten in coronatijd. Toch klinkt de Duitse ondernemer enorm overtuigd van zijn zaak. ,,Als het zo slecht blijft gaan als het nu gaat, zullen er bedrijven gaan omvallen in de reisbranche. Toch zie ik perspectief: wij gaan er van uit dat er vanaf eind maart 2021 weer veel geboekt gaat worden. Let wel: boeken, niet reizen. We verwachten geen goede zomer, maar een redelijke zomer.”

Vanwaar dit optimisme? Henne De Dijn: ,,Het gevoel van weer op reis kunnen gaan is iets waar iedereen naar verlangt. Vermoedelijk hebben veel mensen tijdens deze crisis ook de nodige vakantiedagen opgebouwd en best wat geld gespaard.” Aan de vraagzijde zit dus enorme potentie, maar de travel-ondernemer vreest tegelijkertijd wel de situatie aan de aanbodkant. ,,Ik verwacht te weinig aanbod, door failliete hotels maar ook de afgenomen capaciteit vanwege de anderhalvemetersamenleving. Dat creëert schaarste. Het zou zomaar kunnen leiden tot flink hogere prijzen bij aanbieders.”

‘Zonder voucherbank geen overleving’

Cruciaal is het kabinetsplan om met een voucherbank te komen. Henne De Dijn durft daar nog wel wat stelliger over te zijn: ,,Zonder voucherbank is er voor de sector geen overleving mogelijk. Er is simpelweg te veel geld dat nog moet worden terugbetaald.” Was die overheidstoezegging dus doorslaggevend voor de overname? ,,Volgens mij kon de overheid niet anders. Er bestaat immers Europese wetgeving die pakketreizen verzekert. In Duitsland sprong de overheid daarom bij toen Thomas Cook failliet ging en ontving TUI 4,3 miljard euro aan staatssteun. Een voucherbank biedt kans op terugbetaling én herfinanciering.”

,,Het zou goed zijn als er een Nederlandse middenstandseconomie blijft bestaan, want anders hebben we straks alleen nog maar multinationals"

Jan Henne De Dijn, CEO van D-rt Groep

Wat Henne De Dijn betreft mag de overheidssteun ook best wat verder gaan dan een onderpand voor reisvouchers. ,,Ik denk dat de regering erover moet nadenken om de toeristische sector een bepaalde structurele steun te verlenen. Het zou namelijk goed zijn als er een Nederlandse middenstandseconomie blijft bestaan, want anders hebben we straks alleen nog maar multinationals. Voor de balans op de markt zou het goed zijn als er ook iets écht Nederlands overblijft.”

Hoe voorkom je een nieuw voucher-drama?

De nieuwe eigenaar van D-rt Groep heeft natuurlijk concrete plannen om zijn travel-business weer op de rails te krijgen. Investeren in digitale processen staat bovenaan de wensenlijst van Henne De Dijn. ,,Omnichannel en online moet worden geoptimaliseerd, waarbij Big Data echt het verschil moet gaan maken. We behoren zo flexibel mogelijk te opereren. Daarbij willen we ons gaan richten op één merk: d-reizen.”

Voor de middellange termijn ziet Henne De Dijn veel kansen voor een duurzaam reisaanbod, maar kijkt hij ook sectorbreed: ,,Als reiswereld moeten we lessen gaan trekken uit deze crisis, onder meer wat betreft de financiering. Het geld van klanten zou op een aparte rekening moet worden geplaatst, zodat we nooit meer in de huidige ‘voucher-situatie’ terechtkomen. Pas als de klant vertrekt, krijgt de airline zijn geld. Dan kan er altijd worden terugbetaald.”

Fysieke reisbureaus is Henne De Dijn niet of nauwelijks van plan te gaan sluiten. ,,We hebben in de crisis al winkels samengevoegd. Nu zitten we dicht bij het optimum, dus verwacht ik niet veel sluitingen meer. Ik geloof in fysieke aanwezigheid. Het is een bepalend aspect voor persoonlijk reisadvies en zit bovendien in het hart van D-rt Groep. We hebben trouwens ook winkels aangekocht ten tijde van de pandemie. Meer van dat soort overnames zitten trouwens niet in de planning.”

Persoonlijk betekent de overname ook veel voor Henne De Dijn. ,,Het is heel anders als je zelf de eigenaar bent. Dat brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee. Ik heb altijd ondernemend gewerkt. Dat was ook de reden dat ik het bedrijf in 2019 verliet: ik had grotere ambities met D-rt Groep. Als nieuwe eigenaren van het bedrijf kunnen Marije en ik samen met de medewerkers deze ambities nu tot uitvoer brengen."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.