Carlo Thijssen heeft deze ochtend een slank gesneden pak en blauwleren schoenen aangetrokken. Met een zelfverzekerde glimlach ontvangt hij zijn bezoek en wandelt hij met grote passen door zijn winkel in het West-Brabantse Made, om trots zijn frituurpannen, droogrekken en ander Blokker-assortiment te laten zien. Alsof hij er geen misverstand over wil laten bestaan: Blokker is niet afgeschreven.
Blokker ging eind november failliet, maar de zaak van Thijssen bleef gewoon open, net als nog 44 andere Blokkers die door 45 franchisers worden uitgebaat. Deze winkels vielen buiten het faillissement en konden doorgaan. Het is alsof er niks is gebeurd: bij binnenkomst ruikt het naar geurkaarsen, de warmtekachels en -dekens zijn ruim op voorraad en pizzarettes staan hoog opgestapeld.
Lees ook: Franchisers zien kansen: ‘Als enige Blokker in de omgeving geef ik vol gas’
Franchisers verenigd na faillissement Blokker
De franchisers hebben zich verenigd in een organisatie, waar Thijssen de voorzitter van is. Vandaar dat zijn telefoon de hele dag door gaat.
Voor Thijssen is Blokker veel meer dan een baan. Zijn grootouders begonnen - op deze plek in het dorpscentrum - in 1946 een winkel in olie, ijzerwaren, handel en vetten. Later nam zijn vader met twee ooms de winkel over, die gaandeweg het karakter kreeg van een klein warenhuis.
Sinds eind jaren 90 staat Blokker op de gevel. Hij was er weekendhulp, liep er stage en werd bij een andere Blokker nog bedrijfsleider. Totdat hij na 12,5 jaar het stokje van zijn vader overnam. Hij heeft nog twee Intertoyswinkels en een Primera, maar deze Blokker blijft voor hem het middelpunt. Als het even kan, maakt hij een ronde door de winkel. Dan zet hij wat reiskoffers recht en moppert over een klant die met modderschoenen de pas geboende vloer vies heeft gemaakt.
‘Blokker is niet oubollig’
Voor Thijssen staat niet alleen de winkel op het spel, maar ook zijn eigen geschiedenis en de eer van de familie, zoals voor de meeste franchisenemers het geval is. Hij heeft zich ‘kapot geërgerd’ aan alle ‘professoren en retailkenners’ die de Blokker de voorbije jaren ‘oubollig en ouderwets’ hebben genoemd. ,,Ze zijn inmiddels zelf ouderwets geworden. Ze blijven maar vasthouden aan wat ze tien jaar geleden al hebben geschreven’’, vertelt hij in het AD.
We zijn geen discounter en willen dat ook niet zijn. Wij staan voor goede kwaliteit
Carlo Thijssen Blokker
Want zeker onder het laatste bestuur van Blokker, onder aanvoering van de laatste ceo Pauline Boerman en Jeanine Holscher, is er juist veel veranderd, zegt hij. Na 2019 werden veel winkels verbouwd, en ook die van Thijssen kreeg een opfrisbeurt. Hij zag het assortiment moderniseren, zeker onder de laatste ceo Boerman. ,,We zijn geen discounter en willen dat ook niet zijn. Wij staan voor producten van een goede kwaliteit.’’
‘Coronaschulden nekten Blokker’
Thijssen wijst naar broodroosters en waterkokers in hippe kleuren, een vaas in de vorm van een handtas en een teddyspiegel, die volgens hem ‘viral’ ging. ,,Het is al lang niet meer die winkel met grijze vloerbedekking en saaie stellingen.’’
Volgens Thijssen ging het vooral mis door de berg coronaschulden die Blokker had openstaan bij de Belastingdienst, en doordat het zware laatste maanden had vanwege producten die niet op tijd binnenkwamen door problemen bij het Suezkanaal.
Op krediet leveren
Volgens Het Financieele Dagblad waren er enkele leveranciers die sinds half september sneller betaald wilden krijgen en minder producten op krediet wilden leveren. ,,Maar als je kijkt naar de afzonderlijke winkels, die maakten voor het overgrote deel winst. En de franchisewinkels sowieso.’’
Daarom vindt Thijssen het helemaal niet zo vreemd dat er een nieuwe eigenaar van Blokker is opgestaan. De naam wil Thijssen niet prijsgeven, maar via diverse media lekte eerder al uit dat het gaat om Roland Palmer, de neef van Jaap Blokker, die samen met zijn broer Ab de huishoudketen ooit groot maakte.
Voor Thijssen zou het de cirkel rond maken als een lid van de familie Blokker de formule er weer bovenop helpt. Zelf praat hij vol bewondering over Jaap Blokker. Dat Blokker de slag om internet volledig miste en dat ict-systemen zwaar verouderd waren, doet daar allemaal niks aan af, vindt Thijssen. ,,Het is nooit hun intentie geweest om dingen te laten lopen zoals het is gelopen. De wereld verandert.’’
Lees ook: Kookwinkel Cookinglife springt in gat Blokker na faillissement: ‘20 procent meer omzet’
Carlo Tijssen wil naam Blokker overeind houden
Thijssen ziet het met zijn collega’s als taak om de Blokkernaam overeind te houden. Dat is een monsterklus: alle producten bestelt iedere franchisenemer nu zelf, de prullenbakken bij Brabantia en de droogrekken bij Leifheit.
De producten van het Blokkerhuismerk (van servies en pannen tot handdoekhaakjes en koffers) zitten nog in de 202 zeecontainers die de Friese handelaar Eric Kooistra opkocht, maar daarover is goed nieuws. ,,We hebben afgesproken dat zij exclusief aan de franchisenemers gaan leveren. Ook komt er een nieuw kassasysteem.”
Hij snapt zelf natuurlijk ook dat deze situatie niet eeuwig kan voortduren. ,,Dit is een half jaar tot een jaar te doen, maar vraagt daarna toch echt weer een professionele organisatie.’’
‘Blokker zoals die was, heeft weinig bestaansrecht’
Het ‘nieuwe’ Blokker heeft minimaal honderd winkels nodig om een eigen inkooporganisatie en kantoor op te zetten. Dat zegt retailkenner Paul Moers. ,,Dan heb je genoeg inkoopkracht verzameld om goede condities met leveranciers af te sluiten.’’
Volgens Moers moet Blokker 2.0 ook niet groter willen worden. ,,De formule zoals die was, heeft weinig bestaansrecht. Aan de onderkant en in het midden van de markt is Blokker volledig voorbijgestreefd door Action, Ikea en Hema. Daar hebben ze niks meer te zoeken. Bovenaan misschien nog wel: pannen van Le Creuset en koffiemachines van Jura. En daarbij goed advies van het personeel. Als ze blijven doen wat ze al deden, zie ik het niet meer goedkomen.’’
Naast de 45 franchisenemers zijn er naar verluidt nog 35 panden eigendom van de familie Blokker, en kunnen dus mogelijk worden toegevoegd aan de huishoudketen in vernieuwde vorm. Volgens Carlo Thijssen zijn er diverse franchisers die aan het onderzoeken zijn of ze een tweede winkel kunnen toevoegen aan hun arsenaal. Ook zelf sluit hij die mogelijkheid niet uit. ,,Nu komen mensen vanuit de hele regio naar mij toe omdat ze toch naar de Blokker willen.’’