„2024 was een lastig jaar waarin we moeite hadden om onze begroting te halen. Maar vanaf 1 december zaten we er ineens dik boven”, zegt Sebastian. „Om dat concreter te maken: we zaten er iedere maand ongeveer 10 procent onder en in december ineens 20 procent boven. Natuurlijk hebben we in Q4 vaak hogere cijfers vanwege de feestdagen, maar dit is véél meer dan we gedacht hadden. We zien ook een ander type klant, al interviewen we natuurlijk niet iedereen om te vragen of ze eerder bij Blokker kochten. Maar de groei op de Nederlandse markt is duidelijk.”
Volgens Sebastian ligt de verklaring voor die groei voor de hand: het faillissement van Blokker eind november. „Zij waren nog altijd een van de grootste in huishoudelijke artikelen en keukenaccessoires. Dat is precies het hart van onze business. We zien een verschuiving, want ook Blokker-leveranciers gaan op zoek naar nieuwe afzetkanalen en dan komen ze bij ons uit. We hebben inmiddels al nieuwe samenwerkingen getekend met merken die voorheen bij Blokker lagen.”
Lees ook: Franchisers zien kansen: ‘Als enige Blokker in de omgeving geef ik vol gas’
Cookinglife wil klanten binden
„We willen deze nieuwe klanten structureel aan ons binden. Daarom hebben we onder andere een nieuwe e-mailcampagne opgezet, waarbij we klanten meenemen in de wereld van Cookinglife. Van servies tot bakblikken, van koksmessen tot knoflookpersen. We laten zien wat we allemaal nog meer te bieden hebben.”
Daarnaast heeft het bedrijf de webshop gemigreerd naar Shopify. „Dat platform biedt ons meer mogelijkheden om productpagina's uit te breiden met advies en extra informatie. Dit helpt niet alleen klanten, maar zorgt er ook voor dat we beter scoren in Google. Omdat klanten dan langer op onze site zitten. Blokker scoort nog steeds hoog in zoekmachines, maar ik vermoed dat dat gaat zakken en dan willen wij ook in dat gat springen.”
We hebben geleerd van Blokker dat je moet snijden in je aanbod. Een belangrijke les
De lessen van Blokker
Er gaan geruchten over een mogelijke doorstart van Blokker, maar daar wil Cookinglife zich niet druk om maken. „We hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat er nog een doorstart zou komen. Maar wij kunnen daar niet op sturen. Ons plan blijft gericht op online groei. En zolang er geen duidelijke activiteit is bij Blokker, profiteren wij daarvan.”
Een belangrijk verschil met de gesneuvelde winkelketen is de focus in het assortiment. „We hebben geleerd van Blokker dat je moet snijden in je aanbod. Een belangrijke les. Vorig jaar hebben we ons assortiment gehalveerd om het behapbaar en stuurbaar te houden. Niet alles klakkeloos toevoegen, maar kritisch kijken: zit de klant hier wel op te wachten? Zo hebben we bijvoorbeeld de goedkopere knoflookpersen uit het assortiment gehaald en bieden we alleen nog hoogwaardige varianten aan.”
Lees ook: Jan Meerman luidt noodklok: ‘Chinese webwinkels overspoelen onze markt met goedkope troep’
De dreiging van TEMU
Een andere factor in de markt is TEMU, de Chinese onlinegigant met spotgoedkope producten. „Wat TEMU doet, willen wij niet doen. Zij bieden producten van lage kwaliteit voor bodemprijzen. Wij focussen dus op merkproducten met garantie, kwaliteit en gebruiksgemak”, zegt Sebastian. „Maar deze beweging dwingt ons wel om na te denken over ons assortiment. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook bewust gesneden in productgroepen waar TEMU veel impact heeft, zoals goedkope keukengerei-items.”
Een voorbeeld? „Een titanium snijplank. Klinkt mooi, maar onze messenexperts zeggen: niet doen. Dat is funest voor je messen. Dat soort hypeproducten laten we daarom links liggen. Hetzelfde geldt voor andere producten met wat we vroeger noemden: een ‘Tell Sell’-gehalte. Nu noemen we dat het TEMU-gehalte. Maar wij willen ons onderscheiden met kwaliteit.”
We hadden de ambitie om uit te breiden met fysieke locaties, maar dat plan gaat de ijskast in
Geen fysieke uitbreiding, maar online groeien
De groei van Cookinglife zal niet via fysieke winkels gaan. Ook zo’n belangrijke les van Blokker. „We hadden de ambitie om uit te breiden met fysieke locaties, maar dat plan gaat de ijskast in. De meeste groei zit online. Dat was al zo, en het faillissement van Blokker bevestigt dat alleen maar. Daarom zetten wij de onlinekoers verder in.”
„We blijven alert. December was een geweldige maand, maar het is nu zaak om die lijn vast te houden in 2025. Leveranciers zien ook kansen en willen samenwerken, maar het gaat niet om een kort succes. We bouwen aan de lange termijn en zorgen dat klanten bij ons blijven, maar het worden zeker spannende tijden. We gaan zien wat er gebeurd, maar wij zijn er klaar voor.”
Lees ook: Meeste Blokker-werknemers hebben door krapte op arbeidsmarkt waarschijnlijk al nieuwe baan