FinanciënCrowdfunding

Dit is hoe Fairphone 2,5 miljoen euro bij elkaar kreeg met crowdfunding

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,We hebben met z’n allen zitten aftellen. Bij crowdfunding zie je bijna altijd nog een eindsprint. Investeerders die op het laatste moment toch besluiten om mee te doen. Dat ging zondag al knetterhard en afgelopen dinsdag was het feest", aldus Allard Boer, wiens bedrijf duurzame telefoons wilt maken die modulair zijn en daardoor eenvoudiger zijn te reparen, te upgraden en langer meegaan.

De Amsterdamse producent van eerlijke smartphones gebruikt het kapitaal voor de ontwikkeling van het derde smartphonemodel, maar ook om te investeren in groei. ,,We willen de impact van het ontwikkelen van een eerlijk product zo groot mogelijk maken. Daar komt geografische groei bij kijken. We gaan ons nu ook richten op Scandinavië en Zuid-Europa. Tevens is er nog meer ruimte voor professionalisering. Fairphone as a service willen we verder uitbouwen. In de laatste vijf jaar zijn we heel hard gegroeid. Het is nu tijd om dat goed te structureren.”

Lees ook: Deze 7 slimme financieringsvormen kun je inzetten voor groei van je bedrijf

Lees verder onder de advertentie

Veel exposure

Om deze doelen te kunnen realiseren, maakte Fairphone de beslissing om voor crowdfunding te kiezen. Het blijkt de juiste keuze te zijn geweest. ,,Crowdfunding past gewoon goed bij ons merk en onze missie. Wij proberen een beweging in de eerlijke ontwikkeling van smartphones te creëren en daar willen we zoveel mogelijk mensen bij betrekken. Crowdfunding leent zich daar perfect voor omdat het veel exposure met zich meebrengt. Als je dan ziet dat er in totaal 1800 mensen zijn die ons steunen, is dat supercool.”

,,Fairphone heeft een sterke community die ontzettend veel voor ons doet”, vervolgt Boer. ,,In heel Europa zoeken ze elkaar op, houden ze kleine, locale campagnes en bezoeken ze beursen. Ze zijn super bevlogen. Daarom hebben we deze groep een aandeel in het bedrijf aangeboden wanneer zij zouden investeren.”

Lees ook: Zo kies jij als ondernemer het juiste crowdfunding platform

Lees verder onder de advertentie

Ontzettend geschikt

Boer en zijn collega’s bij Fairphone zijn als vanzelfsprekend in hun nopjes met datgene wat de crowdfunding hen heeft gebracht. Waren ze er zelf zeker van dat de grens van 2,5 miljoen zou worden aangetikt? ,,Experts op dit gebeid vertelden ons dat het een piece of cake zou worden. Ons merk en onze missie zijn volgens hen ontzettend geschikt voor dit soort campagnes. We weten dat er een markt is voor fair electronics, maar dat gaf ons extra vertrouwen.”

,,Ik moet alleen wel eerlijk zeggen dat het tegelijkertijd best spannend is. Dit brengt namelijk een heel andere dynamiek met zich mee dan ‘gewoon’ zaken doen met een investeerder. Het is veel intenser omdat je alle 1800 investeerders niet teleur wilt stellen. Op een of andere manier is het verantwoordelijkheidsgevoel veel groter. Zij zullen ons ook nauwkeurig in de gaten houden. Alles wat we hebben ligt nu tenslotte op straat. Daar zijn we ons van bewust. Het hoort er allemaal bij. Een scale up is nu eenmaal risicovol.”