Actueel

Hoe Esprit franchisenemers ‘liet stikken’. Het verhaal van deze franchiser en storemanager

 
Gevel van een Esprit-winkel. Foto: ANP Foto. ANP /  ANP. Gevel van een Esprit-winkel
ANP / ANP. Gevel van een Esprit-winkel
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Afgelopen januari sloot de Leidse vestiging van Esprit na 21 jaar de deuren. Franchise-ondernemer Frans van der Leeuw en storemanager Amber Langeveld blikken terug op wat er misging. ,,Het voelde als falen, ook al was het niet onze schuld.” Nu is het hele merk failliet en sluiten er meer winkels in Europa.

Lees verder onder de advertentie

Een paar maanden eerder had Amber Langeveld er nog niet over kunnen praten, maar nu er wat tijd over is gegaan wel. ,,Ze zeiden vooraf dat het een rouwproces is, maar ik dacht: er is toch niemand dood? Toch heb ik er wel last van gehad, ik vond het heel naar. Het was mijn tweede huis en mijn tweede familie. Het doet me nog steeds wat als ik langs het lege pand loop.” Vanaf 2003 werkte Amber als storemanager voor de Leidse vestiging van Esprit in de Haarlemmerstraat. Franchise-ondernemer Frans van der Leeuw opende daarna ook nog een multibrandwinkel in Lisse en Noordwijk, waarvan Amber regiomanager werd. In Leiden stond ze bekend als een enthousiaste en ondernemende shopmanager.

Amber vertelt: ,,Eigenlijk liep het altijd goed. Vanuit het hoofdkantoor werd ingezet op duurzaamheid, een mooie ontwikkeling. We bouwden een vast klantenbestand op. Leiden werd ook steeds gezelliger als winkelstad.” Noordwijk en Lisse sloten na een paar jaar, de succesvolle winkel in Leiden werd aangehouden.

Lees hieronder verder.

Lees verder onder de advertentie

Klanten kochten online om ons te helpen, maar begrepen niet dat we daar zelf als franchisers niets aan hadden

Amber Langeveld

In 2020 brak de pandemie uit en ging de wereld op slot. Dat zette de boel op scherp. Want waar andere kledingwinkels via een webshop konden verkopen, konden franchisers van Esprit dat niet. ,,We probeerden wel wat via social media te verkopen, maar tegen de webshop van Esprit.com konden we niet opboksen. Klanten kochten online met het idee om ons te helpen, maar begrepen niet dat we daar als franchisers zelf niets aan hadden. Ze zien Esprit als één bedrijf, maar dat waren we niet. Ik wilde het ook niet uitleggen, want dat zou een domper kunnen zijn.” Vanuit het hoofdkantoor werden Amber en Frans alleen geholpen door het aanbieden van korting op collecties en de mogelijkheid items retour te sturen.

Lees ook: Bankroet Esprit stuwt aantal faillissementen op

Lees verder onder de advertentie

Bij de laatste wisseling van eigenaar van Esprit, een familie uit Hongkong, was Amber even hoopvol. ,,Ze waren enthousiast en hadden veel ideeën. Ook investeerden ze veel. We kregen hoop en dachten: hee, nu kan het misschien weer goed komen. Maar achteraf gezien deden ze verkeerde investeringen. De collecties werden daardoor aanzienlijk duurder. We zijn daardoor echt klanten kwijtgeraakt. En het erge was: ik kon de hoge prijzen niet uitleggen aan de klanten. De informatie van het hoofdkantoor stopte. Ook werd er geen aandacht meer besteed aan duurzaamheid.”

Het begin van het einde: de eerste winkels van Esprit sluiten

Rond die tijd, het was even na corona, begon Amber haar geloof kwijt te raken in het voortbestaan van de modewinkel. ,,Er werden winkels gesloten. Dat gebeurt niet als het goed gaat. Het was het begin van het einde. Er was veel onrust en het was een hele onzekere tijd. Ik moest mooi weer spelen, want ik kon natuurlijk niet vertellen aan klanten en personeel hoe slecht het eigenlijk ging.”

Ik weet nog dat Esprit de prijs van de collectie ging verlagen, terwijl wij het net hadden ingekocht

Frans vertelt: ,,Esprit heeft ons echt laten stikken. Er is een hoop verkeerd gegaan. Elk jaar ging het slechter en wij franchisers kregen geen steun. Ik weet nog dat Esprit de prijs van de collectie ging verlagen, terwijl wij het net hadden ingekocht.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Esprit vraagt faillissement aan voor Nederlandse tak: ‘Waardeloos, groot gemis voor winkelstraat’

In januari van dit jaar sloten de deuren van de Leidse vestiging van Esprit. Amber: ,,Alles was duurder geworden: elektriciteit, gas, huur, het personeel. Mensen hadden een andere shopbehoefte gekregen met de opkomst van online. Zonder eigen webshop gingen we het niet redden. We hebben toen het faillissement aangevraagd. Dat heeft wel geld gekost ja. Het voelde echt als falen, ook al was het niet onze schuld.”

Frans vult aan: ,,Het is makkelijk om nu te zeggen, maar er is echt een hoop verkeerd gegaan. Het product werd minder goed en Esprit had een onevenwichtig beleid met online en de fysieke winkel. Zij hadden een webshop, wij konden dat niet. Ik hoorde dat het hoofdkantoor in mei de franchisers voorhield pas weer in januari 2025 kleding te kunnen leveren. Tja, dat kan toch niet?” Had hij achteraf gezien zelf nog wat kunnen doen om de winkel te redden? Resoluut: ,,Nee, als franchiser zit je echt vast.”

Lees verder onder de advertentie

Esprit is failliet en sluit winkels in Europa

Nu is de hele keten in Nederland failliet en sluiten er meerdere winkels in Europa. Frans had het faillissement van de hele keten niet aan zien komen en noemt het ‘teleurstellend’. Amber kijkt er echter niet van op: ,,Dat was te verwachten. Ik vind het zuur voor alle mensen die voor het merk werkten. Het is echt jammer van het merk. Het is het einde van een tijdperk. Misschien komt er iemand met een visie en een zak geld om Esprit nieuw leven in te blazen. Dat zou mooi zijn.”

En nu? Amber gaat de mode uit en wil een carrièreswitch maken. Frans heeft nog een importbedrijf dat goed loopt. ,,Je ziet dat een aantal oud-franchisers een multibrand winkel gaan starten. Daar hadden Amber en ik geen zin meer in. We geloofden er niet meer in en ik zou dan weer flink moeten investeren. Nee, een winkel ga ik nooit meer beginnen.”

Het hoofdkantoor van Esprit in Hongkong is om een reactie gevraagd, maar tot nu toe heeft De Ondernemer geen reactie ontvangen.

Lees verder onder de advertentie