Actueel

Esprit vraagt faillissement aan voor Nederlandse tak: ‘Waardeloos, groot gemis voor winkelstraat’

 
Esprit heeft faillissement aangevraagd voor de winkels in Nederland. Shutterstock | Esprit heeft faillissement aangevraagd voor de winkels in Nederland.
Shutterstock | Esprit heeft faillissement aangevraagd voor de winkels in Nederland.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Esprit heeft faillissement aangevraagd voor de winkels in Nederland. Een nieuwe dolksteek in het hart van de winkelstraat, stelt retail- en merkenexpert Paul Moers. Het modemerk sprak volgens hem ‘altijd tot de verbeelding’. Esprit kampt met structurele veranderingen in de textielmarkt en stijgende kosten, die de Nederlandse tak nu de das omdoen.

Lees verder onder de advertentie

Esprit Holdings Limited, het moederbedrijf van Esprit, meldt in een persbericht dat onder de vennootschap NLEB zowel de retail- als de wholesale-activiteiten vallen. Deze tak is verantwoordelijk voor 6,8 procent van de totale omzet van de groep.

Lees ook: Mega-uitverkoop Bristol redding of laatste stuiptrek? ‘Geen goede strategie om te overleven’

De Nederlandse tak heeft niet voldoende middelen om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Of de circa dertig winkels in Nederland open blijven, is nog onduidelijk. De website is nog wel in de lucht.

Lees verder onder de advertentie

Opkomst vintage speelt Esprit parten

Volgens Paul Moers is het nieuws een groot verlies voor de winkelstraten. ,,Esprit was altijd een aanwinst en zorgde voor traffic in de winkelstraat”, zegt Moers in gesprek met De Ondernemer. Hij wijst op verschillende trends die de mode-industrie onder druk zetten. ,,De enorme opkomst van vintage en kringloopwinkels speelt een grote rol. Kleding is daar zo’n groot ding geworden.”

Daarnaast wijst Moers op de toename van thuiswerken. ,,Veel mensen werken nu thuis en dragen comfortabele kleding. Ze halen hun mooie mantelpakjes niet meer uit de kast. Bovendien nemen de uitgaven aan wonen en eten een steeds groter deel van het budget in beslag, waardoor er minder overblijft voor modeartikelen.”

Ook kledingmerken Scotch & Soda, Bristol ten onder

De concurrentie van online platforms zoals die van het Chinese Shein en Temu, die kleding tegen zeer lage prijzen aanbieden, maakt het voor traditionele retailers zoals Esprit nog moeilijker. ,,Deze platforms omzeilen tussenpersonen en besteden geen aandacht aan milieu- of arbeidsomstandigheden, wat hen in staat stelt tegen dumpprijzen te verkopen”, legt Moers uit.

Lees verder onder de advertentie

Esprit kampt, net als merken als Scotch & Soda en Bristol, al jaren met stijgende kosten door inflatie, hoge energieprijzen, loonkosten en logistieke problemen. ,,Bristol heeft nagelaten een relevante formule neer te zetten”, zei Moers hier in een eerder gesprek met De Ondernemer over. ,,En nu is het te laat.”

Kijk naar Vanilia. Zij hebben bewezen dat je nog steeds succesvol kunt zijn in de fysieke retail als je investeert in marketing en winkelbeleving

Toch benadrukt Moers het verlies voor de winkelstraten nu Esprit dreigt te verdwijnen. ,,Kijk naar winkels als Vanilia. Zij hebben bewezen dat je nog steeds succesvol kunt zijn in de fysieke retail als je flink investeert in marketing en winkelbeleving. Vanilia biedt topservice en een unieke presentatie van hun producten, iets waar Esprit helaas niet in geslaagd is.”

Lees ook: De hoge prijs van marktverandering: gemiste kansen doen Scotch & Soda opnieuw de das om

Lees verder onder de advertentie

Esprit heeft het ook buiten Nederland moeilijk en liet in een eerdere persverklaring weten te werken aan een duurzame toekomst voor de Europese tak, ondermeer door het merk efficiënter te maken en te snijden in de hoge kosten. ,,Het is echt waardeloos voor de winkelstraten”, aldus Moers. ,,Esprit was altijd een merk dat tot de verbeelding sprak.

Esprit is in tientallen landen actief. Het in 1968 opgerichte bedrijf ging in het verleden al eens failliet, maar maakte daarna een doorstart. De laatste tijd heeft het bedrijf het opnieuw moeilijk. Esprit vroeg buiten Nederland eerder dit jaar al voor onderdelen een vorm van uitstel van betalingen aan, om tijd te krijgen met schuldeisers tot een akkoord te komen. Eerder werden er onder meer in België ook al Esprit-winkels gesloten.

De kosten waren te sterk gestegen voor veel winkels, liet het Hongkongse moederbedrijf in mei weten na het starten van een procedure in Duitsland. Daarbij verwees het bedrijf ook naar ‘extreme’ kostenstijgingen door jaren van hoge inflatie en energieprijzen. Daarnaast zouden de loonkosten te hoog zijn door een ‘opgeblazen’ personeelsbestand en waren er problemen in de logistiek.

Lees verder onder de advertentie