Aangeboden door Schipper Accountants

Nieuws Financiën

Experts geven financiële tips: met een gerust hart 2020 in

Als ondernemer kijk je voortdurend vooruit. Je maakt beleid en plannen voor de toekomst van je bedrijf en anticipeert op maatschappelijke trends, veranderende regelgeving en ontwikkelingen op de (arbeids)markt. Welke onderwerpen gaan impact maken op jouw bedrijf en hoe ga je ermee om? Nu het nieuwe jaar voor de deur staat, vragen we twee financiële experts om tips voor een succesvol 2020.

Vincent Krijtenburg | Foto: Vincent Krijtenburg 17 december 2019

Peterdonze janrutjes schipper

Jan Rutjes (links) en Peter Donze (rechts) over de kansen achter de maatregelen waarmee 2020 begint.

We gaan te rade bij Jan Rutjes en Peter Donze, alle twee werkzaam op Zeeuwse vestigingen van Schipper Accountants. Rutjes begeleidt ondernemers met het verzilveren van kansen die de belastingwetgeving met zich meebrengt. ,,Belasting betalen moeten we allemaal, maar er zijn voor iedere ondernemer kansen en voordelen waardoor je meer liquiditeit overhoudt om te investeren in het bedrijf.” Donze is accountant en staat ondernemers bij als vertrouwenspersoon. Samen geven ze vanuit hun ervaring zes financiële tips.

1. Arbeidsrecht

Veel maatregelen vanuit Den Haag om vast werk te stimuleren, treden op 1 januari 2020 in werking. Maak je gebruik van flexibele krachten, dan is er mogelijk werk aan de winkel. Vanaf volgend jaar betaal je hogere premies als je medewerkers geen vast contract hebben. Rutjes: ,,Om de premielasten in de hand te houden, kan het gunstig zijn een oproepkracht in vaste dienst te nemen. Daarmee bespaar je dan vijf procent premie.”

Donze vult aan: ,,De termijn van oproeping wordt vier dagen. In de praktijk beslist een ondernemer aan de hand van verwachte drukte hoeveel personeel hij laat opdraven. Nu moet hij wettelijk gezien de oproepkracht vier dagen van tevoren opbellen of hij wel of niet hoeft te komen. Wordt het dan bijvoorbeeld slecht weer, dan ontslaat afbellen de opdrachtgever niet van betalen.” De maatregel zal vooral impact hebben op horeca-ondernemers, voor wie de termijn vermoedelijk in plaats van vier dagen 24 uur gaat worden. Tot slot moet je zorgen dat je arbeidsovereenkomst schriftelijk vast ligt. Rutjes: ,,Nieuw is dat er een sanctie op komt.”

2. Vennootschapsbelasting

De tarieven voor vennootschapsbelasting gaan naar beneden. Dat is goed nieuws voor de onderneming, want die betaalt minder belasting over de winst, maar minder goed nieuws voor directeur-grootaandeelhouders. De keerzijde, leggen de experts uit, is dat het tarief op dividend uitkeren stijgt per 1 januari 2020. ,,Nu is het tarief 25 procent en dat wordt 26,25. Uiteindelijk gaat het naar 26,9 in 2021. Daardoor is het in sommige gevallen verstandig dividend nog dit jaar uit te keren.” Daarnaast lijkt er een maatregel te komen die excessief lenen (meer dan 500.000 euro) uit de eigen BV moet tegengaan.

3. UBO-register

Wie is de eigenaar van een onderneming en wie plukt er de vruchten van? Dat moet vanaf 2020 geregistreerd worden in het ‘ultimate beneficial owner-register’, kortweg UBO-register. ,,Eigenaren van BV's krijgen 18 maanden de tijd om te registreren wie er 25 procent of meer aandelen heeft. Wil je liever niet in het register? Dan kan het verstandig zijn voor 10 januari 2020 aandelen over te dragen”, zegt Rutjes, waarbij hij doelt op ondernemers die strategische aandelen hebben in concurrerende bedrijven.

4. Automatiseren!

De oplossing voor een personeelstekort is lang niet altijd werving, blijkt uit een praktijkvoorbeeld van Peter Donze. ,,Een metaalbewerkingsbedrijf was op zoek naar een nieuwe boekhouder omdat de oude met pensioen ging. Door het anders, met automatisering, op te lossen, doen wij nu in vier uur per week waar voorheen iemand voor veertig uur zat. Je moet wel anders gaan werken met leveranciers en personeel om dit te kunnen realiseren. Er zit veel inefficiënt werk in bedrijven omdat ‘ze het altijd al zo doen’. Door het bedrijf kritisch tegen het licht te houden, kun je met dezelfde mensen meer doen of met minder hetzelfde”, vult Rutjes aan, die daarbij wel benadrukt dat er enorm veel kapitaal in goed personeel zit.

5 Zzp'ers

‘Een draak van een wetsvoorstel’, noemt Rutjes het wetsvoorstel over zzp'ers. ,,Er werken in Nederland stiekem veel zzp'ers die eigenlijk geen zzp'er zijn. Als je binnen jouw organisatie mensen hebt die hetzelfde doen als de normale werknemers, dan zijn het geen zzp’ers. De Belastingdienst heeft hier tot nu toe niet op gehandhaafd. Maar er gaat een moment komen dat die hier wel kritisch naar gaat kijken. Leg dus de relatie die je hebt met een opdrachtnemer goed vast met een overeenkomst van opdracht. Denk er niet te makkelijk over en voorkom naheffingen en boetes die tonnen kunnen gaan kosten.”

6 Financiering

De verwachting is dat banken ook in 2020 risicomijdend zullen zijn en terughoudend zijn met het uitgeven van leningen. Niet voor niks wordt het steeds gebruikelijker om alternatieve financieringsvormen te stapelen. Jan Rutjes ziet in de praktijk ook dat steeds meer ondernemers voor andere ondernemers in de bres springen met geld. ,,Ze willen het geld liever laten renderen in een branche waar ze feeling mee en kennis van hebben en waar ze bovendien andere ondernemers kunnen helpen.”

Dit artikel kwam tot stand in samen werking met Schipper Accountants. Meer info: schipperaccountants.nl