Skins werd meer dan 23 jaar geleden opgericht door onder anderen Philip Hillege, de huidige Creatief Directeur. Samen met vier andere partners bouwde hij een omnichannelketen die actief is in Nederland, België en Zuid-Afrika.
Het bedrijf heeft momenteel 20 winkels, waarvan er 6 in een franchiseconstructie worden geëxploiteerd in Zuid-Afrika. De kracht van de keten is dat er zo’n 150 luxe nichemerken voor mannen en vrouwen off- en online worden verkocht. Over 2023 werd meer dan 40 miljoen euro aan omzet gedraaid. De participatie in Skins Cosmetics is de negende investering vanuit Vendis Capital III, een fonds van 300 miljoen euro.
Lees ook: Food for Skin maakt de wereld en de mens steeds een beetje mooier met cosmetica
Succesvolle uitrol van retailconcepten
Hillege is trots op de successen die hij heeft geboekt bij het opbouwen van het merk Skins Cosmetics. In het FD rept over een omzetgroei de laatste jaren van 30 procent jaar-op-jaar, en wil dat volhouden door in wat grotere Nederlandse steden winkels te openen en naar de Belgische, Duitse en Franse markt te kijken.
Hillege gelooft daarom dat Vendis de juiste partner is om de continuïteit van het succes van het merk te waarborgen en het bedrijf verder uit te bouwen. ,,Wij geloven in de kwaliteiten die Vendis zal toevoegen aan de ontwikkeling van Skins, mede ondersteund door hun bekendheid met de consumenten (luxe) merkenindustrie en hun ervaring in het succesvol uitrollen van retailconcepten. Vendis Capital heeft de reputatie waarde toe te voegen aan organisaties.”
Vendis bekend met Nederland
Vendis Capital is geen onbekende speler op de Nederlandse markt. De investeringsmaatschappij liet eerder merken als Petrol Industries, Fatboy, Meubelzorg en Kamera Express tot wasdom komen. Vendis Capital werd opgericht in 2009 en is een onafhankelijke investeringsmaatschappij die zich volledig toespitst op de Europese consumentenmarkt.
,,Skins Cosmetics past heel goed bij de investeringscriteria van Vendis”, aldus Vendis Capital partner Vincent Braams. ,,Het is een succesvolle omnichannel retailer die een premium selectie van luxe nicheproducten aanbiedt via een sterk go-to-market platform, goed gepositioneerd voor verdere groei.”
Volgens Marktlink-partner Luc Keltjens, die de aandeelhouders van Skins Cosmetics tijdens deze transactie begeleidde, was er veel interesse in het merk: ,,De combinatie van een ervaren en complementair management en sterke groei leidt ook in deze tijd tot een competitief proces met veel geïnteresseerde partijen. Vendis bleek de meest geschikte partij als partner voor het management. Dankzij kapitaalkracht en uitgebreide kennis en ervaring is Vendis een perfecte match om Skins Cosmetics te ondersteunen bij internationale expansie. Ik voorzie dan ook een veelbelovende toekomst voor beide bedrijven.”