Lees ook: Luyendijk over crowdfunding: 'Pas op voor bureaucratie'
Om het imago en het succes van crowdfunding te waarborgen roept Leland platforms op om radicaal transparant te zijn. Dat geldt ook voor ondernemers die een project starten. Hoe biedt Kickstarter die radicale transparantie?
Wijsheid van de crowd“Mensen vertrouwen te vaak op de wijsheid van de ‘crowd’. Ze gaan er vanuit dat wanneer veel mensen investeren in een crowdfundingcampagne, het wel een goed project zal zijn”, vertelt Leland. “Helaas gaat die vlieger niet altijd op.”
Daarom is Kickstarter begonnen met het ‘publiekelijk ondervragen’ van de ondernemers achter de crowdfundprojecten. Iedereen die mogelijk wil investeren kan openlijk een vraag stellen. “Zo pushen we ondernemers om antwoord te geven op vragen en transparant te zijn over hun projecten.” Heb jij in een project op Kickstarter geïnvesteerd, een vraag gesteld en het antwoord bevalt je niet? Dan kun je de investering cancelen.
Alles of niets“Bij Kickstarter hanteren we de regel ‘alles of niets’. Het is voor ondernemers niet mogelijk om een deel van het doelbedrag in te zamelen. Haal je binnen de vastgestelde periode niet genoeg op, dan krijg je niets. Het project moet in zijn geheel slagen.”
OnderzoekOm helderheid over defaults te scheppen heeft Kickstarter een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren. 500.000 projecten zijn door een Amerikaanse universiteit onderzocht. “Uit het onderzoek blijkt dat 9% van de projecten op ons platform heeft gefaald en failliet is gegaan. Het is belangrijk om je te realiseren waarom deze projecten falen. In de meeste gevallen is het geen onwil of opzet. Vaak gaat het om kleine teams met grote ambities, die met verkeerde inschattingen het geld op de verkeerde manier hebben ingezet.”
65% van de projecten lukte het om op tijd te leveren. Dat betekent dus ook dat bij het overige deel van de projecten sprake was van vertraging.
VertrouwenVolgens Leland is het van groot belang dat platforms het vertrouwen van de crowd vasthouden. “Want steken platforms veel energie in vertrouwen en minder in het genereren van omzet, dan groeit het ecosysteem en zal het marktaandeel stijgen. Doen ze dat niet, dan zal het platform instorten. Uiteindelijk loont het om je voor het algemeen belang in te zetten.”