In de eerste helft van 2017 is er met crowdfunding 84,3 miljoen euro binnengehaald door Nederlandse bedrijven. In heel 2016 hebben ondernemers ruim 140 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat blijkt uit cijfers van crowdfund-specialist Douw & Koren.
Crowdfunding
Hoewel crowdfunding een alternatief is voor bancaire financiering, blijkt de Rabobank het fenomeen te omarmen. “We geloven in crowdfunding als een middel om ondernemers en investeerders bij elkaar te brengen. Het is wel belangrijk om daarbij samen te werken met een goed en betrouwbaar platform zodat ondernemers en eventuele co-financiers weten waar zij aan toe zijn”, schrijft de bank op zijn website. Betrouwbare platformen zijn volgens de bank: Collin Crowdfund, One Planet Crowd, ZIB Crowdfunding, Kapitaal op maat en Knab crowdfunding.
In één dag bijgepraat willen zijn over (alternatieve) financieringsvormen? Kom naar de Week van de Ondernemer in Rotterdam op 27 september.
Lees ook: Rabobank koppelt ondernemers aan vermogende klanten
Stapelfinanciering
Het combineren van bancaire financiering en alternatieve financiering heet stapelfinanciering. Bij betonhandelsonderneming BIN en het designbedrijf Grijs Beton Design kozen de ondernemers voor stapelfinanciering, zegt mede-eigenaar Agnes Kappe. "De bank zei: 'Het ziet er leuk uit op papier, maar we willen de ondernemer wel zelf zien'. Dus we hebben daar een pitch gehouden. De bank wilde ons deels financieren, als Collin Crowdfund ook zou meedoen voor het andere deel. Collin Crowdfund had eigenlijk de omgekeerde eis, dus dat sloot goed op elkaar aan. Het eerste deel, 15.000 euro, hebben we uit onze inner crowd gehaald; vrienden, familie, bekenden. Het is bijzonder dat deze mensen dat voor je over hebben en het geeft vertrouwen voor de rest van het traject."
Bancaire lening
Binnen negen minuten had Kappe op het crowdfundingplatform de benodigde ton binnen. "De combinatie van een bancaire lening en alternatieve financiering geeft ons een goed gevoel. Beide partijen, Rabobank en Collin Crowdfund, zijn oprecht geïnteresseerd in onze plannen. Ze zijn betrokken en ik heb nooit het idee gehad dat ik tegenover iemand van de bank zat, maar altijd dat ze naast me zaten.”
Ondernemerstips van Agnes Kappe van BIN en Grijs Beton Design:
-
Blijf vernieuwen. De wereld verandert, de markt verandert, dus jij moet mee veranderen. Kijk om je heen, volg cursussen, ontwikkel jezelf.
-
Zorg dat je je papierwerk op orde hebt en vul dat aan met je eigen, persoonlijke verhaal.
-
Luister naar adviezen en waarschuwingen van de bank.
-
Doe waar je goed in bent en focus je daar volledig op. In ons geval is dat beton.
Strandpaviljoen
Ruud Haex en zijn zakenpartner Martin Stam hebben na drie maanden grondig verbouwen hun Strandpaviljoen Zuidpier in IJmuiden geopend. Het is Ruuds droomlocatie voor de gouden combinatie die hij al een tijdje voor ogen had: dagjesmensen in het weekend, zakelijke evenementen, training en coaching doordeweeks.
"Ik was voor mijn trainings- en coachingswerk altijd op zoek naar de mooiste locaties in Nederland en de rest van Europa. Nu hebben we die zelf. Beter dan Bloemendaal of Zandvoort, want je staat nooit in de file", zegt Haex.
Nieuw netwerk
De strandtent moest helemaal gestript en opnieuw opgebouwd worden. Dat kostte ongeveer een miljoen euro. De bank heeft ons bijgestaan met het onderbouwen van onze aanvraag en er alles aan gedaan om ons te helpen aan het vermogen dat we nodig hadden. Dat is uiteindelijk via een lening bij Rabobank, crowdfunding bij KNAB en een deel eigen geld gegaan. Ze hebben echt gekeken naar een oplossing op ondernemersniveau. Waar een bank eigenlijk zou moeten zeggen: 'Sorry mijnheer Haex, mijnheer Stam, dit kan niet', heeft Rabobank naar creatieve, eigentijdse oplossingen gezocht. Crowdfunding is een leuke manier om geld op te halen en je bouwt meteen een nieuw netwerk op met de mensen die je financieren."
De ondernemerslessen van Ruud Haex van Strandpaviljoen Zuidpier in IJmuiden:
-
Zorg dat je je cijfers op orde hebt. Onderbouw je plan en maak gefundeerde prognoses.
-
Gebruik crowdfunding meteen om je netwerk uit te breiden. Tussen de financiers zitten ook potentiële klanten.
-
Sta open voor opbouwende kritiek.
-
Blijf mooie plannen bedenken.
Groei
Marieke Hoekstra maakt met haar bedrijf BLOOM – House of Health de volgende stap samen met de bank. “Ze zijn altijd blijven meedenken, ook toen ze niet meteen perspectief zagen.”
Onder het motto 'Health made easy' biedt BLOOM een one stop shop vol gezondheidsspecialisten. “Van klein onderhoud – een massage of een gesprek met een businesscoach – tot een compleet programma voor mensen bij wie het water tot aan de lippen staat. Bij ons kun je op meerdere niveaus aan jezelf en je levensstijl werken.” De specialisten zijn zelfstandigen, die Hoekstra naar behoefte inhuurt. Zij maken ook gebruik van het pand van BLOOM aan de Haagse Koninginnegracht. “Onze aanpak is heel down to earth.” Met een lach: “Wierook is verboden.”
Herstructurering
De bank zag brood in Hoekstra's aanpak en financierde de opstart, zo'n 4,5 jaar geleden. Na een moeizaam begin maakt BLOOM nu winst. Tijd voor groei en herstructurering.
“Tijdens de opstartfase zijn schulden ontstaan. Ik maak nu winst en die wil ik gebruiken om te groeien. Ik had dus financiering nodig voor een herstructurering van de balans, ongeveer 90.000 euro. De bank wees me op de mogelijkheden van stapelfinanciering. Ze koppelden me aan microfinancierder Qredits, dat 30.000 euro voor zijn rekening nam en financierden zelf ook 30.000 euro. De private investeerder die mij had geholpen bij de opstart, maar het nu genoeg vond, stapte ook weer in toen Rabobank en Qredits meededen. Bij Rabobank zijn ze echt geïnteresseerd in de ondernemer. Ze verdiepen zich in het bedrijf én de persoon die het bedrijf opstart. Daardoor heb ik deze steun kunnen krijgen.”
De ondernemerslessen van Marieke Hoekstra:
-
Investeer. “Als een uitgave noodzakelijk is voor de groei van het bedrijf, doe die dan ook. Ook als je niet veel geld op de bank hebt. Dat is eng, maar als je het niet doet, val je terug. Klanten verwachten ook vooruitgang.”
-
Wees niet bang om grote stappen te nemen en zet door.
-
Zorg voor zakelijke overeenkomsten, ook met vrienden die investeren.
Projectmanagement
Improvia is opgericht door twee techneuten 'die mooie dingen willen doen', zegt CFO Jeroen van Leeuwen. Om dat te kunnen doen, heeft het ingenieursbureau schaalgrootte nodig. Het bedrijf schakelde om van 'uurtje-factuurtje' naar een projectmatige aanpak. Dat maakte dat het krediet van huisbankier Rabobank niet toereikend was. Improvia zocht en vond steun in crowdfunding.
“Vanaf dag één is groei onze doelstelling geweest, omdat we de interessante, grote projecten wilden aannemen. De grote ommekeer voor Improvia was de stap van detachering naar projectmanagement. We huren onze mensen niet meer uit, we houden ze om grote projecten uit te voeren. Dat betekent ook een andere manier van factureren. Een project betekent investeren en we kunnen pas de rekening sturen als een fase is goedgekeurd.
“De markt trekt aan, we hebben veel producenten als klant die weer investeren. Daar willen we bij zijn. We hadden groeikapitaal nodig, maar mede door twee tegenvallende projecten, konden we de groei niet uit eigen middelen betalen.”
Banl als betrokken partner
Van Leeuwen ging in gesprek met Rabobank en die wezen op de mogelijkheid van Collin Crowdfund. Dat mes sneed aan twee kanten voor Improvia. “Binnen drie uur hadden we de benodigde 800.000 euro binnen.” Dat was het hoofddoel, maar crowdfunding heeft meer voordelen, ontdekte de CFO. “Het is ook een vorm van marketing. We hebben er publicaties aan overgehouden in vakbladen en het versterkte ons imago als vernieuwend bedrijf. Nieuw en innovatief, dat is techniek. Crowdfunding verplicht je naar buiten te treden. Het heeft ons netwerk geïntensiveerd.”
Rabobank gaf nog een extra steuntje de rug, met een overbruggingskrediet dat de doorlooptijd van de crowdfunding dekte. “De rol van de bank verandert. Van pure financier naar betrokken partner.”
De ondernemerslessen van Jeroen van Leeuwen:
-
Crowdfunding is geen makkelijk geld, zoals wel eens wordt gedacht. Je moet er echt iets voor doen. Het is wel een volwassen manier van financieren. De tijd dat crowdfunding was voor iemand die een boekje wilde uitbrengen, is voorbij.
-
Ken het belang van je netwerk. Dankzij crowdfunding hebben we ons netwerk versterkt. Ook de contacten met oud-medewerkers zijn weer aangehaald en sommigen werken nu weer voor ons. Dat is veel waard, want techneuten zijn moeilijk te krijgen.
Groeibehoefte
Marc van Agteren wist met zijn softwarebedrijf Usabilla 1,5 miljoen euro los te peuteren bij de bank voor de groeibehoefte van zijn onderneming. Alternatieve financieringsvormen waren niet nodig.
Usabilla levert software die de tevredenheid van websitebezoekers meet. “Analytics-software zegt wat mensen doen op een site, wij kunnen zeggen waarom. Als iemand snel wegklikt, kan hij of zij via onze software de reden aangeven. Bij de feedback kun je meteen met een screenshot aangeven over welk deel van de site het gaat. Er hangt een mooi dashboard aan waar alle data overzichtelijk en inzichtelijk wordt gepresenteerd.”
Werkkapitaal
Usabilla heeft als scale-up behoefte aan armslag. “Wij willen nu geen winst maken, maar alle beschikbare middelen inzetten voor groei. Mensen vormen onze grootste kostenpost, daar gaat veel cash aan op. Aan de andere kant hebben we te maken met lange betalingstermijnen van grote bedrijven. Soms zelfs 150 dagen, gemiddeld ongeveer 90. Wat we nodig hebben om te groeien, is dus werkkapitaal. We kunnen overleven op onze eigen cashflow, maar je wilt meer geld op de bank hebben, zodat je flexibel bent.”
Bij Rabobank vond Van Agteren gehoor. “Andere banken wilden ons niet persoonlijk te woord staan, omdat we te klein waren. Jammer voor hen.” Usabilla kreeg een financiering van 1,5 miljoen euro, waarvan een miljoen innovatief borgstellingskrediet. “De overheid staat voor tweederde garant, dus het rentepercentage is lager.” Met de groei zit het inmiddels goed. Usabilla heeft vestigingen in Parijs, New York en Berlijn geopend. Binnenkort volgt Londen en later dit jaar Sydney.
De ondernemerslessen van Marc van Agteren
-
De bank heeft tijd nodig om financiering goed te keuren. Houd daar rekening mee. Wij hadden het financieringstraject veel eerder moeten inzetten
-
Probeer tijdens het financieringsproces geen grote veranderingen door te voeren. Wij stapten over van cash based accounting naar accrual based. Dat kost je op korte termijn omzet op papier. Rabobank moest daarom de boeken opnieuw bekijken en dat vertraagt.
-
Het is makkelijk om afgeleid te raken als je bezig bent met financiering. Houd focus op je business.
Binnen drie uur hadden we de benodigde 800.000 euro binnen
Jeroen van Leeuwen, CFO Improvia