Het was rond 1899 dat een groepje notabelen uit Utrecht en Rotterdam samenkwam om de alcoholinname van haven- en spoorarbeiders te bespreken. Veel van de arbeiders, zagen zij, kregen hun loonzakje in het café uitgereikt, en gaven hun salaris direct uit aan de tap. Met alle sociale gevolgen van dien. Om de gezondheid van de arbeiders – en die van hun families – te verbeteren, probeerden de invloedrijke mannen gezamenlijk iets nieuws. Ze stichtten alcoholvrije koffiehuizen, speciaal voor arbeiders.
‘Deze koffiehuizen groeiden uit tot de eerste bedrijfsrestaurants van Nederland’, vertelt commercieel directeur van Albron, Mark Hartmans, aan de Volkskrant. ‘En uit een fusie van twee organisaties achter die restaurants – een in Utrecht, een in Rotterdam – is Albron ontstaan.’
Die filosofie van de notabelen van weleer is nog steeds springlevend in de Meern, vanwaaruit Albron 125 jaar later bijna negenhonderd bedrijfsrestaurants, horecazaken en ziekenhuisrestaurants bestiert. Want, zegt de commercieel directeur, ‘wij ondernemen nog steeds niet om de baas of private equity rijk te maken, maar om terug te geven aan de maatschappij.’
Omzet Albron-Hutten: 420 miljoen
Deze week werd bekendgemaakt dat Albron concurrent Hutten overneemt. Daarmee wordt een uniek bedrijf in een klap een van de grootste cateraars van het land. De twee samen zijn goed voor een omzet van zo’n 420 miljoen euro.
Van oudsher geldt Albron als bedrijfscateraar voor arbeiders. Albron-restaurants vond je vooral in de industrie en bij distributiecentra. Rond 2010 begon het bedrijf te verbreden. Inmiddels verzorgt het onder meer de broodjes bij Rijkswaterstaat, beheert het restaurants bij Center Parcs, kookt het voor patiënten in ziekenhuizen en heeft het ook Coffeecompany en Brownies&downies onder zijn hoede genomen.
Zonder aandeelhouders kan het bedrijf kiezen voor langetermijndoelen waar concurrenten dat minder kunnen
Dirk Mulder / ING
Ook staat de oudste bedrijfscateraar van Nederland bekend vanwege zijn unieke organisatievorm. De aandelen van de bv Albron zijn eigendom van een stichting. Die steekt de helft van de winst in de onderneming en geeft de andere helft aan goede doelen. Deze structuur geeft het bedrijf de ruimte een eigen koers te varen op het gebied van duurzaamheid en sociale impact, zegt sectoreconoom detailhandel Dirk Mulder van ING. ‘Zonder aandeelhouders kan het bedrijf kiezen voor langetermijndoelen waar concurrenten dat minder kunnen.’
De 4.500 mensen die bij Albron werken, krijgen er over enkele weken 2.400 collega’s van concurrent Hutten uit Veghel bij – tenminste, als de Autoriteit Consument en Markt de overname goedkeurt.
Sociale initiatieven
Hutten is een cateraar die zich van oudsher iets meer op kantoren richt. Bob Hutten startte onder andere initiatieven zoals de Zorgbakkerij – waar bakkers met een gehoorbeperking werken en de Verspillingsfabriek – waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt sauzen en soepen maken van overgebleven voedsel. Omdat beide bedrijven bekendstaan als duurzaam en sociaal is de overname ‘een culturele en strategische fit’, zegt de eigenaar van het Brabantse familiebedrijf in het AD. Naar eigen zeggen doet Bob Hutten het bedrijf van de hand omdat zijn twee dochters het niet willen overnemen.
De overname valt niet helemaal los te zien van veranderingen in de branche, denkt ING-econoom Mulder. Corona heeft de kantoor-eetcultuur flink opgeschud de afgelopen jaren. ‘Nederlanders zijn veel meer thuis gaan werken en komen op flexibele uren naar kantoor. Dat betekent dat ze minder in een bedrijfsrestaurant gaan eten.’
Ook zijn de eetwensen veranderd. Medewerkers willen vaker warm en gezond eten op werk zodat ze ’s avonds thuis snel iets kunnen maken, en bedrijven willen dat er in de kantine een divers aanbod, met vegetarische alternatieven, wordt geserveerd. Met andere woorden: de tijd van bruine boterhammen, plakken kaas en af en toe een kroket zijn voorbij. Doordat hiernaast de personeelskosten en grondstoffenprijzen stegen, is het contracteren van een cateraar duurder geworden voor bedrijven. Al geldt het hebben van een saladebar steeds meer als goed werkgeverschap, ziet Mulder dat kleine bedrijven vanwege de kosten het bedrijfsrestaurant toch maar sluiten.
‘Overname is een slimme zet’
Dat Albron Hutten overneemt, is volgens Mulder daarom een slimme zet. Omdat Hutten ook de catering op evenementen doet, kan het bedrijf hiermee de omzet diversifiëren, denkt de sectoreconoom. 'Schaalvergroting kan erbij helpen om kostenefficiënter te opereren, hierdoor kan Albron bijvoorbeeld gunstiger inkopen.’