Het is een gevoelskwestie, zegt de Rotterdamse patatbakker Carlo Ladage (55) in het AD. Wetenschappelijk onderzoek heeft hij niet gedaan, hij is ook geen deskundige op het gebied van marketing en trendwatching.
Wel heeft hij ervaring in overvloed. Als telg van de Ladage-familie staat hij zijn hele leven op de markt, waar hij het vak leerde van zijn oom, de oude Bram Ladage. Ontelbaar veel puntzakjes heeft hij verkocht. Carlo Ladage is daarom overtuigd van zijn zaak: hij kiest voor patat zónder schil.
Carlo Ladage is uit Ladage-concern gestapt
,,Hier ben ik mee opgegroeid. We zijn er met z’n allen ontzettend groot mee geworden: zo’n heerlijk mooi geel patatje zonder schil, gebakken in plantaardige olie. Klanten komen er speciaal voor. Onze kip met de gouden eieren! Waarom ineens switchen? Sorry, ik vind patat met schil helemaal niets.’’
Het is een keuze met ingrijpende gevolgen. Want Carlo Ladage is onlangs uit het Bram Ladage-concern gestapt. Het familiebedrijf stamt uit 1967 en telt meer dan veertig winkels, zelfs in Duitsland. Maar nu is een richtingenstrijd ontstaan: mét of zonder?
Patat met schil geeft een ‘karakteristieke smaak’
Sinds deze maand verkopen de Bram Ladage-zaken enkel nog patat met schil. Dat is voor het eerst begonnen rond 2016, toen het bedrijf met topkok Herman den Blijker een luxe snackformule introduceerde: Bram’s Gourmet, ‘kwaliteitsfriet met smaakvolle topping’. Met schil, dat een ‘karakteristieke smaak’ geeft.
Bovendien biedt het ook logistieke voordelen voor het groeiende concern, vertelden ze, want ongeschilde aardappelen kunnen langer worden opgeslagen. Bram’s Gourmet bestaat niet meer, maar patat met schil nog wel. Alle Bram Ladage’s zijn hierop overgestapt.
Ik kom wel eens in een restaurant en dan krijg je van die aardappels met schil aan de buitenkant. Nou, geef mijn portie maar aan fikkie
Carlo heeft er met zijn patatwagens nooit aan meegedaan, zegt hij. ,,Heel simpel, ik vind het niet lekker. Ik kom wel eens in een restaurant en dan krijg je van die aardappels met schil aan de buitenkant. Nou, geef mijn portie maar aan fikkie.’’
Lees ook: 30.000 kilo aardappelen per week: het succes van de ‘merkdenkers’ achter Bram Ladage
Deze tijd van het jaar hebben aardappelen een mooi dun schilletje, legt hij uit. ,,Maar als je drie maanden verder bent, en het is kouder, dan wordt die schil beschermender. Dan krijg je een taaie, dikke schil. Dat vind ik gewoon niet lekker.’’
Carlo Ladage verkoopt patat zonder schil
Vandaar dat de wagen van Carlo, die dinsdag en zaterdag op de centrummarkt staat, er nu anders uitziet. De blauwe Bram Ladage-vlag is verdwenen. Zijn kraam draagt enkel de bekende achternaam. De slogan: ‘Puur is gewoon het lekkerst’, getekend door Carlo Ladage. Het is duidelijk wat hij verkoopt: verse patat zonder schil.
Carlo zegt dat het geen makkelijk besluit is geweest om het familiebedrijf te verlaten. Maar het is ‘in perfect goed overleg gegaan’. ,,Geen rancune, hoor. Ik heb gezegd: jongens, ik ga deze weg in. En ik sta alleen nog maar op de markt, ik heb geen winkels.’’
Alle Bram Ladage-winkels moeten dezelfde uitstraling hebben
Hij stapte op omdat de leiding - zijn broer Rocco en zijn neef Wesley Ladage - niet zaten te wachten op een vreemde eend in de bijt. ,,Ze willen dat alle Bram Ladage-winkels dezelfde uitstraling hebben en hetzelfde assortiment. Het is moeilijk aan de klanten uit te leggen als ze in Den Haag geen patat zonder schil kunnen krijgen, en wel in Rotterdam. Dat snap ik ook.’’
Het is moeilijk aan de klanten uit te leggen als ze in Den Haag geen patat zonder schil kunnen krijgen, en wel in Rotterdam
Wesley Ladage, mede-eigenaar van Bram Ladage, wil niet uitgebreid reageren. Hij laat weten dat Carlo ‘vrij is om te doen wat hij wil’. De keuze voor aardappelen met schil heeft te maken met duurzaamheid en ‘minder vervoersbewegingen’, legt hij uit. ,,Maar daar is genoeg over gezegd, daar wil ik het bij laten. Het is niet zo dat wij tegenover elkaar staan.’’
Lees ook:Kabinet zwakt door onrust controle op zzp-wet af: niet direct boete voor schijnzelfstandigheid