Nieuws Inflatie

Ondernemers aan het woord: blijven bier en frietje betaalbaar op festivals?

Zelf je boterhammen, chips of drank meenemen, is bij grote festivals niet toegestaan. Wat betaalt de bezoeker na twee festivalloze jaren voor een biertje en wie bepaalt de prijs? We vroegen het aan enkele ondernemers in de evenementensector.

Ab van der Sluis en Theo Giele (PZC) 4 juni 2022

Eten festival inflatie prijzen

Even een patatje of broodje op een festival? Goedkoop zal het deze zomer niet zijn. Foto: Shutterstock

Vestrock in Hulst, dat vrijdag is begonnen, houdt streng in de gaten dat de prijzen een beetje normaal zijn. Standhouders die bijvoorbeeld friet, pasta, saté en pannenkoeken willen verkopen, moeten acht weken voor het festival een tarieflijst opsturen, zodat festivalbezoekers kunnen eten en drinken tegen een ‘acceptabel prijsniveau’. Aan de prijzen mag gedurende het driedaagse feest niet gerommeld worden. Wat je op dag één betaalt voor een sateetje, is net zoveel als op de laatste dag. Een Vestrock-bon kost 2,70 euro.

De organisatoren van Vestrock hebben niet te klagen over de belangstelling van standhouders voor eten en drinken, zo meldt de PZC. Wie een plek huurt op het terrein, moet afdracht van commissie doen over de verkochte spullen. Die wordt berekend over de bruto-omzet van de verkoop van friet en hamburgers.

''Alles is qua prijs verdubbeld. Denk aan de inkoop van drank, maar ook aan de beveiliging, de opbouw van podia. Wij kunnen moeilijk ook de prijs van een biertje verdubbelen''

Martin Priem, organisator City of Dance

Etenswaren worden verkocht door ondernemers die plekje op festival huren

Tijdens muziekfestival Hrieps, begin mei in het Zeeuwse Grijpskerke, kostte een muntje, en daarmee een biertje, 2,50 euro. ,,We wilden de prijs zo laag mogelijk houden om ons publiek te ontzien en ze ook te bedanken voor de steun na een paar moeilijke jaren”, zegt organisator Hugo Kramer. ,,We hebben daarom genoegen genomen met een kleine marge.”

De organisatie verkoopt zelf het bier. Etenswaren worden aan de man gebracht door ondernemers die een plekje op het festival huren. ,,Met hen maken we prijsafspraken om ons publiek te beschermen.” Uiteindelijk gaat het volgens Kramer om het totaalplaatje wat iemand aan entree, drank en eten kwijt is bij het festival.

Lees ook: Hoe overleeft de evenementensector de coronacrisis?

Prijs biertje zal omhoog gaan ten opzichte van twee jaar geleden

De organisatie van Concert at Sea houdt de prijzen van drank en etenswaar zoals altijd in eigen beheer. Wat een muntje gaat kosten is nog onderwerp van bespreking en is afhankelijk van de inkoopprijzen. Over de muntprijs kan de organisatie van het meerdaagse festival op de Brouwersdam verder nog geen uitspraken doen. Concert at Sea is in het weekend van 30 juni en 1 en 2 juli.

Wat straks een biertje kost op festival City of Dance in Middelburg? Organisator Martin Priem heeft nog geen idee. Wat hij al wel kan zeggen, is dat de prijs omhoog zal gaan ten opzichte van twee jaar geleden. ,,Alles is qua prijs verdubbeld. Denk aan de inkoop van drank, maar ook aan de beveiliging, de opbouw van podia. Wij kunnen moeilijk ook de prijs van een biertje verdubbelen. Het zal wel iets omhoog gaan. Maar verdubbelen is niet reëel. We moeten nog bepalen hoeveel een biertje straks gaat kosten. Dat doen we pas als we alle kosten op een rijtje hebben.”

City of Dance houdt de drankverkoop in eigen beheer. Food is uitbesteed. Exploitanten dragen een vooraf bepaald bedrag af aan de organisatie. Priem oefent geen invloed uit op de prijs van een hamburger of een frietje mét. Dat mogen de foodtrucks zelf bepalen. Maar als ze slim zijn, vragen de ze niet de hoofdprijs als ze nog wát willen verdienen. Priem verwacht dat de kosten de komende maanden - voor bijvoorbeeld toiletwagens - nog verder zullen stijgen.

Ook op Pinkpop wordt een biertje flink duurder. Foto: ANP

Organisator dancefestival Beachboom verhoogt toegangsprijs met 50 procent

De inkomsten van de drank komen volledig in de portemonnee van City of Dance terecht. ,,Maar de kosten stijgen ook almaar”, zegt Priem. ,,Onderaan de streep houden we minder over.” City of Dance is op zaterdag 16 en zondag 17 juli. City of Dance werkt - zoals vrijwel alle festivals - met munten. Wie ze na twee dagen overhoudt, kan ze niet teruggeven voor geld. ,,We sluiten de kassa op tijd, anders blijf je bezig. We raden iedereen aan ze op te maken.”

Bij Dancefestival Beachboom, 6 augustus aan de Brouwersdam, betalen feestgangers waarschijnlijk 10 euro voor drie munten, omgerekend 3,33 euro voor een biertje. Drie jaar geleden kostte een biertje nog 3 euro. Organisator Jeroen Botty heeft ervoor gekozen om de toegangsprijs met 50 procent te verhogen. Met pijn in het hart, zegt hij: ,,Het is niet normaal zo duur als alles is geworden. Beveiligingspersoneel bijvoorbeeld is niet te krijgen.”

''Als je de prijs van een drankje met meer dan de helft verhoogt, zet je mensen voor het blok. Het is maar net waar je als organisator voor kiest''

Jeroen Botty, organisator Beachboom

Wat vragen Pinkpop, Rock Werchter en Lowlands voor bier?

Botty zegt dat het verhogen van de prijs een bewuste keuze is geweest. ,,Mensen weten dan vooraf wat ze kwijt zijn aan een ticket. Dan kun je zelf de keuze maken of je wel of niet komt. Als je de prijs van een drankje met meer dan de helft verhoogt, zet je mensen voor het blok. Het is maar net waar je als organisator voor kiest.”

Met de prijs van friet en de hamburgers houdt Botty zich niet bezig. Eten is namelijk uitbesteed. Foodtrucks en standhouders betalen een afdracht aan de organisatie. ,,Wat zij voor hun friet willen vragen, bepalen ze zelf. Maar we hebben nog nooit tegen hen hoeven te zeggen: dit kun je niet vragen.” Beachboom houdt alleen in de gaten of er voldoende variatie zit in het assortiment en dat er geen plastic wordt verkocht.

Bij de grote muziekfestivals is de bierprijs door de grens van 3 euro gebroken. Bij Pinkpop in Landgraaf (17, 18 en 19 juni) betaal je 16 euro voor 5 munten, ofwel 3,20 euro per biertje. Rock Werchter (30 juni, 1, 2 en 3 juli) rekent 3,25 euro voor muntjes in de voorverkoop en 3,50 euro als je een consumptiemuntje op het festivalterrein koopt. Down the Rabbit Hole in Beuningen (1, 2 en 3 juli) en Lowlands in Biddinghuizen (19, 20 en 21 augustus) vragen 3,30 euro.

Lees ook: Foodtrucks steeds populairder: ‘Deze trend zal nog twintig jaar duren’

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws