Nieuws Inflatie

Inflatie niet de oorzaak: ALDI en Lidl winnen terrein terug op Jumbo en Albert Heijn

Consumenten doen weer vaker boodschappen bij de goedkopere supermarkten ALDI en Lidl. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl heeft opgevraagd bij marktonderzoeker IRI. Je zou denken dat dit komt doordat boodschappen duurder worden, maar het lijkt erop dat de discounters alleen wat terrein terugwinnen dat ze in de coronapandemie zijn verloren.

Eva Schouten (NU.nl) 22 juli 2022

ALDI Utrecht kassa

ALDI was eerder deze week nog in het nieuws met een kassaloos filiaal in het centrum van Utrecht. Foto: ANP

,,We zien een verschuiving van luxere supermarkten als Albert Heijn en Jumbo naar de discounters", zegt Sjanny van Beekveld van IRI tegen NU.nl. ,,Maar het lijkt erop dat dit vooral een herstel is van de dip die ALDI en Lidl in de coronaperiode hadden en dit niet direct komt doordat boodschappen duurder zijn geworden."

Tijdens de pandemie gingen consumenten liever maar naar één supermarkt, waar ze - al dan niet online - al hun boodschappen deden. ALDI en Lidl hebben samen nu 15,9 procent van de boodschappentaart. In 2019, voor de coronacrisis, ging het nog om een aandeel van 16,2 procent. Tijdens de coronajaren liep het percentage terug tot 15,6 procent.

''De hoeveelheid eten en drinken die we in de supermarkt kopen, ligt nu 6 procent lager dan een jaar geleden''

Sjanny van Beekveld, IRI

Hogere prijzen hebben wel effect op wat consumenten over hele linie kopen in supermarkt

Statistiekbureau CBS meldde eerder dat eten en drinken in een jaar tijd ruim 11 procent duurder is geworden. De hogere prijzen hebben wel effect op wat Nederlanders over de hele linie kopen in de supermarkt. ,,Ook hier moeten we er rekening mee houden dat we vergelijken met een periode waarin de horeca bijvoorbeeld dicht was", benadrukt de IRI-onderzoeker.

,,De hoeveelheid eten en drinken die we in de supermarkt kopen, ligt nu 6 procent lager dan een jaar geleden." Een duidelijkere relatie met de hoge prijzen is te zien bij de huismerken. ,,Daar kopen we beduidend meer van", zegt Van Beekveld.

Lees ook: Supermarkten klaar met boerenblokkades: schade loopt op tot 45 miljoen

Besparen op boodschappen door aanbiedingen te hamsteren, doet men dan weer niet. Consumenten kopen volgens IRI juist minder producten die in de aanbieding zijn. ,,Bij bijvoorbeeld ijs zie je wel dat mensen kiezen voor een goedkoper alternatief. En er wordt minder biologisch vlees verkocht, wat duurder is dan de niet-biologische variant."

Lees ook: CBS: omzet supermarkten en foodsector gedaald, roep om personeel neemt toe

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws