Nieuws Inflatie
Restaurant Robuust zet recessiekaart in: ‘Menu met alleen écht betaalbaar eten’
Nee, de eigenaren van restaurant Robuust hebben het financieel niet makkelijk, met de personeelskosten en gasprijzen. Maar dat de gasten in hun restaurant ook minder te besteden hebben, wordt steeds vaker duidelijk. De ondernemers riepen daarom een ‘recessiekaart’ in het leven.

Restaurant Robuust Nieuwegein heeft een heuse recessiekaart. Foto: AD/William Hoogteyling.
Eigenaar Mireille Temming werd geïnspireerd door een artikel wat ze vorige maand in deze krant las: ‘Alles wordt duurder: op deze plekken in Utrecht bestel je nog wél een hoofdgerecht voor 10 euro'. In het stuk komt een aantal locaties in Utrecht aan bod waar nog wel ‘betaalbaar’ eten op de kaart staat.
Temming krabde zichzelf even achter de oren toen ze het stuk las, vertelt ze aan het AD. ,,We zijn een restaurant voor ‘iedereen’, maar bij ons eet je eigenlijk ook helemaal niet meer voor dat geld, besefte ik ineens.’’
''Als je noodgedwongen veel thuiszit en met geldzorgen kampt, zeker momenteel, heb je júist de behoefte om ook eens een keer de deur uit te kunnen''
Gasten controleren de bon beter of bezuinigen op de fooi in restaurant
Jammer eigenlijk, vond ze. ,,Als je noodgedwongen veel thuiszit en met geldzorgen kampt, zeker momenteel, heb je júist de behoefte om ook eens een keer de deur uit te kunnen.’’ En de groep Nederlanders met geldzorgen groeit: Temming ziet zelf ook steeds vaker in haar restaurant dat gasten de bon beter controleren of bezuinigen op de fooi. ,,Je ziet gewoon dat de hele samenleving wordt getroffen door de stijgende prijzen.’’
Na overleg met haar partner, mede-eigenaar van de zaak, riep Temming de ‘recessiekaart’ in het leven. ,,De kaart bestaat naast onze normale kaart en er staat alleen maar écht betaalbaar eten op. Een lunch voor vijf euro, een aantal hoofdgerechten waaronder een satémenu en een hamburger voor een tientje en voorgerechtjes en desserts voor een paar euro.
''We zitten al 22 jaar in de horeca en weten: als je meebeweegt in een recessie, dan kunnen klanten dat waarderen''
Horecaondernemer voelt de stijgende energiekosten en inkoopprijzen enorm
Ook kun je voor een prikkie een grote kan siroop bestellen met meerdere glazen en rietjes. Het idee is dat mensen op die manier alsnog een betaalbaar driegangenmenu kunnen samenstellen, maar ‘los’ iets bestellen kan natuurlijk ook.’’ ‘Eten voor een tientje’, noemde Temming de kaart, die ze naast de normale menukaarten uitdeelt aan gasten.
Wat voor baat heeft het restaurant er zélf bij? ,,Tuurlijk: wij hebben het ook zwaar, we voelen de stijgende energiekosten en inkoopprijzen enorm. Maar dat de gast blijft komen, vind ik uiteindelijk het allerbelangrijkst. We zitten al 22 jaar in de horeca en weten: als je meebeweegt in een recessie, dan kunnen klanten dat waarderen. Zo bind je mensen aan je, en een klant die loyaal blijft aan je zaak is een hoop waard. We willen er graag zijn voor deze mensen en dat ook uitstralen.’’
Lees ook: Jan Meerman (INretail): ‘Uitstel terugbetaling coronaschuld en compensatie energie in de maak’
Recessiekaart niet geldig tijdens de drukkere weekenddagen
Uiteraard moet het aanbieden van de ‘recessiekaart’ wel rendabel blijven, benadrukt Temming. ,,We bieden goedkope prijzen aan voor gerechten waarbij dat ook kán. We gaan natuurlijk zelf geen geld toeleggen, ook wij moeten een bepaalde omzet draaien. Daarnaast bieden we de recessiekaart op zondag tot en met donderdag aan, op de drukkere weekenddagen niet.’’
Lees ook: KHN wil volledige nadeelcompensatie door coronamaatregelen getroffen horecaondernemers