Nieuws Inflatie
Top 10 retailmerken met hoogste groeiverwachting: prijsbewuste winkels als Lidl en IKEA profiteren van inflatie
Dankzij de hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Foto: AD/Gerard Burgers.
Door de historische daling van de koopkracht let de Nederlandse consument nog meer op de centen, zo schrijft Tubantia. Onder de top 10 van verwachte groeiers krijgen Ikea en Lidl de hoogste beoordeling voor hun prijs-kwaliteitverhouding. Deze prijspositie levert de Zweedse woonwinkelketen en de Duitse supermarktgigant een beter toekomstperspectief op dan in de afgelopen jaren. Dat de prijsstelling zo belangrijk is in deze inflatietijd blijkt ook uit nieuwkomer Aldi in de groeitop en het vertrek van Albert Heijn uit de top 10.
Lees ook: Vastgoedadviseur Colliers waarschuwt: forse huurverhoging winkeliers op komst
Bol.com met kop en schouders bovenaan
Parfumeriemerk Douglas is sinds afgelopen jaar het hardst gedaald. Mede dankzij zijn scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie in het Retail Merkenonderzoek. De Ahold Delhaize-dochter staat, net als bij de zeven eerdere edities van het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek, op nummer één als verwachte groeier. Ook als sterkste merk steekt bol.com wederom met kop en schouders boven alle andere retailmerken uit. De scherpe prijsstelling van het platform is volgens de onderzoekers in deze inflatietijd een belangrijke succesfactor. Daarnaast is het brede assortiment voor de online gemakskoper de primaire reden om voor deze webkampioen te kiezen.
Amazon en Coolblue vormen de enige uitzonderingen in de top 10 van verwachte groeiers. Prijs is bij hen een veel minder in het oog springend kenmerk volgens de consument. Toch waardeert de consument deze onlinebedrijven steeds meer. Merkadviseur Hendrik Beerda over deze ontwikkeling: ,,Samen met bol.com vormen Amazon en Coolblue gaandeweg de online iconen voor de Nederlandse online shopper. Als de consument nog prijsgevoeliger gaat worden, is het de vraag of Amazon en Coolblue hun riante toekomstperspectief kunnen vasthouden. Het is goed mogelijk dat ze hiervoor toch duidelijker moeten gaan maken dat het koopgemak bij hen gepaard gaat met de juiste prijskeuze.’’
Top 10 retailmerken met hoogste groeiverwachting in 2022
- bol.com
- Action
- Lidl
- Amazon
- IKEA
- Kruidvat
- Aldi
- Primark
- Jumbo
- Coolblue
Funshoppers adoreren Action
Al sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek in 2015 vormt de funshopper zo’n 15 procent van het volwassen winkelpubliek. Ook voor deze - vaak vrouwelijke - fans, die het liefst nog meer tijd zouden besteden aan winkelen, is de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste ingrediënt van hun favoriete winkel. En die lievelingswinkel is Action. ‘Het brede, leuke en zich steeds veranderende assortiment, gecombineerd met de aantrekkelijke prijsstelling maakt Action hét winkelparadijs van de funshopper’, aldus het onderzoek.
Ook opvallend: waar drogisterijen op het hoogtepunt van de coronacrisis hun merkkracht zagen oplopen, is nu juist sprake van een flinke daling. De focus op gezondheid en hygiëne - met mondkapjes, zelftests en ontsmettingsmiddelen - zette het drogisterijsegment tijdelijk in de schijnwerpers. Nu de angst voor coronabesmettingen bij de meeste Nederlanders is geweken, zijn drogisterijen hun bijzondere rol weer kwijt. Kruidvat verliest dit jaar zijn top twee positie in de ranglijst van sterkste merken en daalt naar plaats vier
Lees ook: Van vakkenvuller naar topvrouw: Hajir Hajji aan de leiding bij Action
Concurrenten Trekpleister en Etos behoren zelfs tot de sterkste dalers in merkkracht van het afgelopen jaar. ,,De coronacrisis heeft laten zien dat er belangrijke groeikansen voor drogisterijen liggen op het gebied van gezondheid en hygiëne. Het is zaak dat de ketens deze rol op een nieuwe manier gaan invullen nu het coronavirus voor het brede publiek minder spannend is’’, aldus Beerda.
Douglas is grootste daler
In een jaar tijd verliest parfumerieketen Douglas maar liefst zeven procent van zijn merkwaarde. Op de ranglijst van sterkste merken daalt Douglas tussen 2021 en 2022 van de 31ste naar de 47ste plaats. Op zowel de naamsbekendheid, waardering als binding is deze negatieve ontwikkeling zichtbaar. Beerda: ,,Door de relatief hoge prijsperceptie zal Douglas het waarschijnlijk moeilijk krijgen in de felle online concurrentiestrijd. De keten heeft een goede naam als het gaat om de geboden service, maar voor een groot deel van de prijsgevoelige consumentengroep zal dit waarschijnlijk onvoldoende zijn, omdat zij Douglas ook weer niet zó bijzonder vinden.’’
Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 14.000 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (zestien factoren), merkprestatie (achttien factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.