Laatste update: 16 oktober 2023 17:04
Luister hier naar een van de afleveringen van onze podcastserie Sleutel tot Succes -A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen
De Fashion World Tokyo 2023 Autumn Show. Wil je als ambitieus fashion/lifestylemerk in Japan en aangrenzende Aziatische landen iets bereiken, dan moet je daar zijn. Het evenement telt zo'n 1100 exposanten en telt in drie dagen zo'n 30.000 bezoekers. Vijf Nederlandse fashion/lifestylemerken laten zich er zien, mogelijk gemaakt met financiële steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het EU Handelsprogramma.
A fish named Fred is een van die merken en wil zich goed laten vertegenwoordigen in Japan. Voor founder Rob Schalker en zijn collega's zijn het dus belangrijke dagen. Wat zijn de eerste reacties op de beursvloer? Lukt het de ideale retailer te vinden en dus: komt er een entree op de Japanse markt? Lees en kijk de komende dagen mee, met blogs en foto's vanaf de beursvloer in Japan.
Dag 1: 'Ons kleurrijke concept valt hier direct op'
Zo zeg. De deuren waren nog niet open of binnen 15 minuten al stonden de eerste geïnteresseerde winkeliers in de stand. Onze beursstand, ontwikkeld door de gerenommeerde bekroonde Japanse ontwerper Yusuke Kobayashi, combineert originaliteit, creativiteit en strakke lijnen met de puur Nederlandse inslag van de Delftsblauwe print uit onze collectie.
We zijn er met een cluster van vijf merken - Sinner, Tresanti, Secrid, Xpooos en A fish named Fred - dat met steun van de Europese Unie de sprong waagt naar Japan. We hebben ons de afgelopen vijf maanden voorbereid op het vinden van de juiste partners in de vorm van retailers, distributeurs en handelshuizen, en vandaag is de eerste dag om het concept voor te stellen aan een groot aantal professionals uit de mode-industrie.
De eerste reacties van bezoekers zijn vooral gericht op het kleurrijke concept dat direct opvalt door het gebruik door het van de iconische Fred-character. Ze zijn hier gek op cartoons en dus is dit direct een schot in de roos. Verder merken we dat bezoekers erg geïnteresseerd zijn in ons full circle concept. Uiteraard staan de vier collega-merken waarmee A fish named Fred samenwerkt ook goed in de schijnwerpers hier in Tokyo. De Japanners blijken wel toe te zijn aan een stukje Nederlandse creativiteit.
We hebben veel mensen gesproken, goed inhoudelijk ook al zelfs, en samen hier ons merk vanaf het eerste moment echt goed neergezet. Benieuwd naar dag 2.
Dag 2: 'Goede gesprekken met handelshuizen'
De tweede beursdag begon goed. Een delegatie van de Nederlandse ambassade - Theo Peters en Pieter Terpstra, respectievelijk ambassadeur en hoofd van de economische afdeling - kwam kijken hoe we met de vijf Nederlandse merken de nationale vlag 'verdedigen'. Carolien van Tilburg, verantwoordelijk voor de creatieve industrie op de ambassade, was er ook en zeer hulpvaardig met haar kennis van de Japanse taal, de markt en bijbehorende gebruiken als geen ander.
De kwaliteit van de gesprekken was van een hoger level dan gisteren. We hebben met name goede gesprekken gevoerd met handelshuizen en het gaat nog een flinke klus worden om als de beurs afgerond is de juiste partner te kiezen.
'Een keer of acht overdenken'
De mensen waarmee we hier praten zijn erg ingetogen en willen alles een keer of acht overdenken voordat ze een beslissing nemen. Wij Nederlanders denken al snel; pik in, dan zal een ander achter het net vissen maar zo werkt het hier dus niet. Wij willen uiteraard de best mogelijke partner zien te vinden. Dan is het maar de vraag of de snelheid in beslissen waarvoor wij bij A fish named Fred bekend staan wel de juiste wijze is om vooruit te komen hier in Japan.
Dag 3: Japanners zijn sterren in het op het verkeerde been zetten van hun gesprekspartner.
Lost in Translation, ken je die film?
Misverstanden kunnen gemakkelijk ontstaan als je zaken gaat doen in Japan. Wij Nederlanders willen graag een besluit voordat we de onderhandelingstafel verlaten, hebben graag een duidelijk ja of nee. Of we willen op zijn minst de reden erachter begrijpen en zeker weten wat de volgende stappen zijn. Dat is anders als je zaken doet in Japan. Onderhandelen in Japan is een kunstvorm op zich en het is nodig om opnieuw te bevestigen door te vragen 'Begrijp ik het goed dat u x of y aanbiedt? Dubbelchecken wat mensen precies bedoelen is dus van het grootste belang.
Een bekeuring...
Desondanks is het erg prettig om met Japanse mensen te praten. Ze willen zoveel meer details en achtergronden weten dan een gemiddelde Europese winkelier zou willen weten, en dit leidt het gesprek soms naar onverwachte inspirerende richtingen.
Onze Sander was trouwens even de stad in om wat potentiële winkeliers te spotten en kreeg net een bekeuring voor... het roken van een sigaret op straat. Welkom in Tokyo.
Lees ook: Het heilige geloof van A Fish Named Fred in full circle concepts
Dag 4: naar Kyoto, inspiratie troef
Weg van de beursvloer, vandaag zijn we met z'n allen op shopping tour naar Kyoto geweest. Een inspiratiedag. We zijn met de Bullet Train gereisd, al een belevenis op zich, die in dik twee uur door het landschap van Tokyo naar Kyoto snijdt als een mes door de Japanse boter.
Kyoto is een grote provinciestad met soms wat dorpse trekjes. Het is rustiger dan het massale Tokyo en de bevolking lijkt wat minder haastig. Er zijn fraaie winkelstraten met fantastisch ingerichte conceptstores en unieke vintage winkeltjes - zie de foto's hieronder - waar je verrast wordt door alledaagse voorwerpen die uitgevoerd zijn in allerlei originele variaties in stof, structuur, kleur, vorm of prints.
En natuurlijk, ook cultuur opgesnoven bij de Kyumizudera tempel en The Bamboo Forest bezocht. En daar zagen we een kunstenaar aan het werk, iemand die hele gave gedetailleerde pennenbakjes maakt in de vorm van een Japans mannetje met een rits op zijn rug. We hebben afgesproken dat we wat printjes gaan uitwisselen van zijn hand en die van A fish named Fred. Wie weet. Al met al weer een geweldig inspirerende dag met veel nieuwe ideeën.
Dag 5: Ook dit is Tokyo
Het gedisciplineerde karakter van de Japanner blijft opvallend. Het is overal zo netjes terwijl er nergens prullenbakken staan. Ze zijn allemaal buitengewoon zuinig op hun spulletjes en zullen nooit iets op straat laten rondslingeren. In de hele stad is nergens graffiti te zien, en rijdt geen vieze auto rond; alles ziet er uit alsof het met een tandenborstel is schoongemaakt. En onze Sander al ervaren heeft: roken op straat mag niet. Er staat zelfs een boete op. Voor de rest draait het hele leven hier juist wél om roken. Gek genoeg mag je in cafés en restaurants gewoon stevig door paffen zonder dat iemand er aanstoot aan neemt. Het blijft heel bijzonder.
Een collega had haar telefoon in de ochtend op een tafeltje bij Starbucks laten liggen. We hebben de hele dag overal lopen zoeken om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat hij eind van de dag nog op de zelfde plek lag. In Nederland was hij waarschijnlijk binnen een minuut verdwenen maar hier in Tokyo wordt vrijwel niks gestolen.
De uitkomst van de beurs
Op voorhand werden we al gewaarschuwd dat we niet met een stapel orders huiswaarts zouden keren - en dat klopte ook. We hebben retailers gesproken die graag wilden kopen, maar wel met de voorwaarde dat we eerst een Japanse distributeur hebben. We zijn bij deze winkels gaan kijken en die zouden zeker bij ons passen als je kijkt naar het merkenpakket en de uitstraling van hun concept.
Ook hebben we per mail enkele reacties gehad van grote trading companies. Daaruit blijkt dat ze A fish named Fred erg interessant vinden en dat ze intern gaan overleggen welke inkoper er het meest geschikt is. Ook hebben we bericht van een trading company die zegt het merk 'passend te vinden maar het onder de huidige economische omstandigheden in Japan niet aan te durven'. Al met al gaan we eenmaal terug in Nederland kijken naar een vervolg, hoe precies dat aan te pakken. We hebben goed contact met RVO en de ambassade die bijzonder hulpvaardig zijn geweest.
Deze trip is een van de meest bijzondere van mijn fashioncarrière. Ik ben er van overtuigd dat we linksom of rechtsom iets moois kunnen opbouwen in het land van de rijzende zon.
Blogs en foto's vanuit Japan publiceren we op deze website van 10 tot en met 14 oktober.
Lees ook: Rob Schalker (A fish named Fred): 'Ons verhaal zit in al onze vezels'