Rob Schalker
Ceo/founder A Fish Named Fred
Rob Schalker is ceo/founder van het fashionmerk A Fish Named Fred en was eerder betrokken bij het lanceren van NZA New Zealand Auckland. Zijn steevaste benadering: het gaat niet zozeer om het product, je moet een verhaal verkopen.
A Fish Named Fred is een creatief en kleurrijk merk met overhemden, jassen, knitwear, T-shirts en polo's voor mannen. Het bedrijf is inmiddels actief in meer dan 30 landen. Rob eindigde dit jaar in de top 3 van de verkiezing Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar.
Hans Dulfer (83) als fotomodel A Fish Named Fred
En het mooie van zo’n thema is dat je ook nog eens allerlei leuke collabs (samenwerkingen, red.) kunt opzetten met bedrijven uit andere branches. Zo hebben we bij onze Early Jazz collectie de inmiddels 83-jarige saxofonist Hans Dulfer als model verwelkomd. Naast een mooie Fred Talk resulteerde dit in een A Fish Named Fred-radioreclame en een interview op Eemland Jazz. Daarnaast hadden we hierdoor een Friend of the Brand die weer een legertje nieuwe (wat jongere) vrienden meetrok. Hans gebruikt de foto uit die campagne nog steeds als aankondiging voor zijn concerten. Daarnaast werd door deze collectie een samenwerking geboren met Mojo waardoor we net shirts hebben uitgeleverd voor Pinkpop en het North Sea Jazz Festival.
Limoncello, perfecte basis voor nog een thema
En wat te denken van de huidige La Dolce Fretta collectie? We vonden Fretti Spaghetti inderdaad toch iets te goedkoop klinken. Ben en Franco Fiorito werken voor hun limoncello met een recept dat al generaties lang in de familie zit. Ze zijn al meerdere keren tot beste limoncello ter wereld uitgeroepen en hun karakteristieke fles en in combinatie met een van de kleurrijke A Fish Named Fred prints was 1 plus 1 al snel 3. Dit specifieke printje kun je terug vinden op zwemshorts, flip flops, badhanddoeken, shirts, de binnenvoering van een blazer en zelfs op sokken en de rand van een strohoedje.
Het doorvoeren van zo’n thema in de collectie is hartstikke leuk om te doen. Het leidt tot een verrassend effect en de positieve reacties van onze klanten. Ik snap nog steeds niet dat niet meer merken die aanpak gebruiken.
Tekst gaat verder onder het beeld van de samenwerking.
Aan de andere kant snap ik het wel. Bij A Fish Named Fred staan we er inmiddels om bekend de klant telkens weer te verrassen. Bij ons is niet snel iets te gek. Uiteraard is de hele insteek van al die samenwerkingen om beide merken spannender te maken en daarnaast er voor te zorgen dat onze A Fish Named Fred collectie nog breder kunnen inzetten als full circle concept.
Dutch Masters-collectie met Xandra Brood
In de winter van 2020 hadden we de Dutch Masters collectie, compleet met Van Gogh prints, typisch Amsterdamse stadse taferelen, stillevens en uiteraard Herman Brood prints op schoenen, sokken, blazers en shirts. Dit alles in samenwerking met Xandra Brood. Voor de zomer van 2021 was daar bij gebrek aan echte festivals de Fredstival collectie met DJ gear, concerttickets, zonnebrillen, festival plattegronden. En zo zag je onze naam terug bij de DJ Marathon waarbij bekende en minder bekende DJ’s 10 dagen lang 24 uur per dag draaiden en onze naam prominent in beeld brachten.
Lees ook: Eigenzinnigheid, authenticiteit... waarom 'A fish named Fred' een succesvolle merknaam werd
Fred on Deck, met Fish Tales
In het najaar van 2021 was Fred on Deck aan de beurt. Het leven aan boord van een vissersboot. Hierbij was een samenwerking met Fish Tales (foto onderaan) die op sustainable wijze vis vangen en verkopen in fraaie blikjes compleet met onze fun prints erop en aan de binnenkant van de verpakking een verwijzing naar het moment waarop we elkaar tegen kwamen.
Uiteraard staan er voor de volgende collecties weer mooie samenwerkingen op stapel. Maar: daarover kan ik nu nog niks prijsgeven.