InnovatieGroei

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

vorige

volgende

Lees verder onder de advertentie

,,Het idee voor A Fish Named Fred is ontstaan omdat we niet tevreden waren met de originaliteit en kleurrijke aspect van de merken om ons heen, was wat grauw en grijs, af en toe leuk printje. Maar wij wilden een kleurrijke, vrolijke collectie maken voor mannen. Eerst shirts, overhemden, en intussen een collectie van dik driehonderd verschillende artikelen met nog steeds veel kleur, originaliteit én storytelling. Ik merkte toen al dat dat daar behoefte aan was, dat we ons daarmee zouden kunnen onderscheiden. En ook vandaag de dag, in 2022, kan ik nog steeds zeggen dat dat onderscheidende er voor zorgt dat de klant bij ons koopt, van Sydney tot Helsinki."

A Fish Named Fred: internationaal succes

Rob Schalker vertelt, En dat kan-ie, en goed ook, ook in deze aflevering van Sleutel tot Succes. Niet zo heel verwonderlijk dan ook dat storytelling een meer dan belangrijk onderdeel is van zijn A Fish Named Fred, het kledingmerk dat hij ook daarmee doorontwikkelde naar een internationaal - en dus verkrijgbaar in ruim dertig landen - lifestyle brand.

Er zijn wel momenten geweest dacht ik dacht: hoe goed ben ik nou eigenlijk bezig? Iedereen vindt het leuk, maar er moet onderaan de streep wel geld verdiend worden

MAC Jeans, NZA New Zealand Auckland

Terug in de tijd. Via-via kwam Rob Schalker in de mode terecht, zijn toen al tweede kans op een overname. ,,Dat ging om ballet- en fitnesskleding. Als je mij ziet is dat misschien wat lastig te rijmen maar toch, ik ben verder gegaan in de kleding. Later kwam er de kans het agentschap over te nemen van MAC Jeans, dat bestond toen al dertig jaar en verkopen we nog steeds". In 2006 begon Schalker met twee partners het merk NZA New Zealand Auckland, vijf jaar later was A Fish Named Fred een feit, een nieuw, eigen bedrijf met ja, een opvallende naam.

Lees verder onder de advertentie

Eerlijk gezegd, ik had niet zo heel veel met mode, ben meer van muziek, ook van marketing en communicatie. Maar mode en muziek matchen goed met elkaar, zie je terug in ons merk

Lees ook: Rob Schalker (ceo A fish named Fred): 'Storytelling moet je in alle details uitvoeren'

,,We hebben, zonder investeerders, de eerste jaren echt keihard moeten vechten om het verhaal goed op de rit te krijgen. De eerste vijf, zes jaar was het een strijd om in de zwarte cijfers te kunnen belanden. Er zijn wel momenten geweest dacht ik dacht: hoe goed ben ik nou eigenlijk bezig? Iedereen vindt het leuk, maar er moet onderaan de streep wel geld verdiend worden".

Eigenzinnige aanpak zorgt voor onderscheidend merk

,,Eerlijk gezegd, ik had niet zo heel veel met mode, ben meer van muziek, ook van marketing en communicatie. Maar mode en muziek matchen goed met elkaar, zie je terug in ons merk. Al vlak na de lancering hebben we een eigen cd uitgebracht, om die muzikale connectie duidelijk te maken, je hoort ook onze eigen muziek onder videoclips en bij events. Het gaat erom dat vrolijke karakter van ons kledingmerk tot uitdrukking te brengen in meerdere uitingen, en daar hoort voor ons muziek zeker bij."

Lees verder onder de advertentie

Rob's liefde voor marketing en community zorgt voor een eigenzinnige aanpak, Bij elke nieuwe collectie gaat hij op zoek naar een toepasselijke samenwerking. Aankomende zomer bijvoorbeeld is het thema Italië en komen er prints met verwijzingen naar de Giro d'Italia, de Toren van Pisa en citroenen en olijven. En dus: te zien op shirts, op de binnenvoering van colberts, maar ook op badhanddoeken, slippers (natuurlijk in samenwerking, en dat met Sinners), enzovoorts. En dan ook echt: enzovoorts.

En ja, waar komt toch die bijzondere, opvallende naam toch vandaan? Nóg een reden om te luisteren naar deze zesde aflevering van Sleutel tot Succes.

De Ondernemer en Topcast lanceren podcastserie ‘Sleutel tot Succes’

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, over Sleutel tot Succes: ,,Verwacht in deze podcast serie nu eens vooral geen vraag-antwoord-gesprekken, we hebben met Topcast Media gekozen voor een verhalende, vertellende vorm. Het resultaat: topondernemers met boeiende praktijkverhalen, en Hannelore Zwitserlood, bekend van onder meer 538 en Radio Veronica, die dat professioneel verpakt in het complete geschiedenis van het bedrijf.”

Freek Heinen, managing director bij Topcast Media: ,,Als jong ondernemend podcastbedrijf twijfelden we uiteraard geen moment om de samenwerking met De Ondernemer aan te gaan voor een ambitieuze nieuwe podcast. Erg waardevol om de verhalen van Nederlandse topondernemers en -ondernemingen in deze vorm te kunnen vertellen. Hopelijk een inspiratie voor de (ondernemende) luisteraar".

De succesvolle podcastserie heeft inmiddels topnoteringen in de Topcast Top 40, op iTunes en Spotify; bij de iTunes Business-ranking staat Sleutel tot Succes op de eerste plaats.

Lees verder onder de advertentie