Innovatie

Startup Daily Flowers brengt luxe bloemen uit de automaat. ‘We willen groeien van 15 naar 100 automaten’

Oprichters Yvar Achterberg, Kevin van Hilst en Carlo van Noortwijk (vlnr) van Daily Flowers in de flagshipstore op het Gelderlandplein in Amsterdam. Foto: Raoul van Hilst Oprichters Yvar Achterberg, Kevin van Hilst en Carlo van Noortwijk (vlnr) van Daily Flowers in de flagshipstore op het Gelderlandplein in Amsterdam. Foto: Raoul van Hilst
Oprichters Yvar Achterberg, Kevin van Hilst en Carlo van Noortwijk (vlnr) van Daily Flowers in de flagshipstore op het Gelderlandplein in Amsterdam. Foto: Raoul van Hilst
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het komende jaar wil Daily Flowers groeien van vijftien naar honderd bloemenautomaten door heel Nederland. Wie bij bloemen uit de automaat denkt aan het standaard goedkope boeketje wordt hier blij verrast. In de automaten vind je luxe boeketten in elegante draagtasjes of speciaal geprepareerde rozen die drie jaar lang houdbaar zijn, gepresenteerd als enkel stuk in een plexiglas kubus of gestoken als bos in een hoedendoos. ,,De andere aanbieders op dit gebied richten zich op een lage prijs. Wij richten ons op een hoger segment van de markt met een luxe uitstraling en hoge kwaliteit. Bovendien komen al onze producten geef-klaar uit de machine”, vertelt Carlo van Noortwijk.

De jonge ondernemers Carlo van Noortwijk (25), Kevin van Hilst (26) en Yvar Achterberg (26) hebben niet hun hele leven gedroomd van een toekomst in de bloemen. Het idee kwam ‘toevallig’ op hun pad toen Carlo in zijn studententijd na sluitingstijd langs een bloemenkweker bij Aalsmeer reed en daar een bos bloemen uit een carrousel kocht. ,,Zulke eenvoudige bloemenautomaten met bossen rozen of tulpen bestaan al langer bij kwekers. Het idee is goed, maar we zagen veel kansen en mogelijkheden in de uitvoering. Met een luxe uitstraling en op drukke plekken als winkelcentra, stations en hotels. Op dat moment konden we er nog niks mee, maar het idee bleef in ons hoofd zitten.”

Investeerders helpen Daily Flowers groeien

Pas toen Carlo tijdens een studie in Londen in contact kwam met een ondernemer in zulke luxe bloemenautomaten besloten ze een businessplan op te stellen. De drie jeugdvrienden investeerden hun spaargeld in de eerste automaat, die in 2021 werd geplaatst in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. ,,Al snel gingen we op zoek naar financiering om uit te breiden. Uiteindelijk vonden we drie investeerders die vanuit hun eigen expertise ook echt wilden meedenken en adviseren.” De eerste automaat werd doorontwikkeld, onder andere met slimme software. De voorraad van elke automaat wordt continu bijgehouden en dankzij dynamic pricing worden boeketten die een paar dagen in de automaat staan, afgeprijsd. ,,De machines zijn weliswaar gekoeld en de boeketten staan in het water, maar we willen versheid garanderen en zo min mogelijk boeketten weggooien.”

Lees verder onder de advertentie

Vanaf november 2023 werden de nieuwe automaten geplaatst en inmiddels staan er vijftien op drukbezochte locaties als Mall of The Netherlands in Leidschendam, station Sloterdijk en het Marriott Hotel Leidseplein Amsterdam. ,,In het begin was het moeilijk om binnen te komen op een locatie. Mensen kenden het concept niet en we hadden nog niks om te laten zien. Gelukkig is dat nu anders. We worden nu zelf door locaties en vastgoedpartijen benaderd”, zegt Carlo. ,,We benaderen vaak overkoepelende organisaties en vastgoedpartijen met meerdere locaties en beginnen dan met een pilot op één locatie.”

De automaten van Daily Flowers hebben een luxe uitstraling en zijn voorzien van slimme software. Foto: Raoul van Hilst. De automaten van Daily Flowers hebben een luxe uitstraling en zijn voorzien van slimme software. Foto: Raoul van Hilst.
De automaten van Daily Flowers hebben een luxe uitstraling en zijn voorzien van slimme software. Foto: Raoul van Hilst.

Met de Kroonenberg Groep was het contact van begin af aan zo goed, dat ze op het Gelderlandplein een pilotstore kregen aangeboden. Die liep zo goed dat deze inmiddels is verruild voor een grotere flagshipstore, die op 19 juni officieel werd geopend. In de winkel vind je niet alleen prachtige boeketten, maar ook zijden bloemen en luxe interieuraccessoires. Het totale aanbod is ook in de webshop te bestellen. Voor bedrijven is het verder mogelijk om een abonnement af te sluiten bij Daily Flowers, zodat er iedere week een gevulde vaas bij de receptie staat. Maar ze richten ook hotellobby’s of kantoorentrees in met bloemen, inclusief onderhoud.

Lees verder onder de advertentie

Zowel de boeketten, de automaten en de winkel zijn visueel gezien goed Instagram- én TikTok-materiaal. Misschien slaat het concept daarom ook zo goed aan bij de doelgroep tussen de 18 en 35 jaar. Kevin: ,,Die zitten op social media, houden van mooie dingen en zijn bereid om geld uit te geven aan bloemen als cadeau. De bestseller is het boeket met zeven rode ’Moulin Rouge’ rozen. De varianten met glitters zijn vooral onder jongeren populair.”

Onze TikTok-boeketten gaan soms zelfs viraal en mensen komen van heinde en verre naar onze winkel voor een boeket

Daily Flowers brengt zelfs speciale ‘TikTok-boeketten’. De ondernemers posten zo’n vijf keer per week een video over een boeket, met veel lovende reacties tot gevolg. ,,Die TikTok-boeketten gaan soms zelfs viraal en mensen komen van heinde en verre naar onze winkel voor een boeket, zelfs uit België en Duitsland.” Dat die grote boeketten tussen de 100 en 200 euro kosten, lijkt daarbij geen belemmering te zijn. Maar: ,,We kunnen in de winkel voor elk budget iets in dezelfde stijl maken. En de kleine varianten van die boeketten verkopen we in de automaten voor 25 euro. Dus het is zeker niet zo dat we alleen boeketten in het topprijssegment verkopen”, zegt Kevin.

Hoewel social media en marketing een belangrijke rol spelen, bereiken ze hun doelgroep vooral met hun locaties. Kevin vertelt: ,,Onze automaten staan op drukke plekken met een gigantische doorstroom, waardoor we veel mensen bereiken. Onze automaten worden ook veel gefotografeerd door mensen. Verder zorgen we ervoor dat onze bloemen het mooist zijn en lang staan. Dan komen mensen terug. Door TikTok komen er veel influencers naar de winkel en dat zorgt ook voor exposure.”

Lees verder onder de advertentie
De TikTok-boeketten van Daily Flowers gaan nog weleens viraal. Foto: Daily Flowers De TikTok-boeketten van Daily Flowers gaan nog weleens viraal. Foto: Daily Flowers
De TikTok-boeketten van Daily Flowers gaan nog weleens viraal. Foto: Daily Flowers

Onderling hebben ze de taken verdeeld naar ieders expertise. Kevin runt de webshop en is de creatieve man die zich bezighoudt met het design en de vormgeving van de boeketten. Yvar zorgt voor de inkoop en is verantwoordelijk voor de operatie en de focus van Carlo ligt op de expansie en de contacten met de leveranciers en locaties. De volgende ambitie lonkt: uitbreiden naar honderd automaten verspreid door heel Nederland. In 2025 moet er volledige dekking zijn. Het aantal van elf medewerkers en drie bestelbusjes zal dan vanzelf meegroeien. ,,We hebben elke dag twee tot drie bezorgers op de weg, die vullen de machines bij en leveren de boeketten die in de webshop zijn besteld. Als we straks landelijke dekking hebben, kunnen we onze boeketten door heel Nederland gaan bezorgen”, illustreert Carlo.

Carlo van Noortwijk, Kevin van Hilst en Yvar Achterberg dromen van automaten in ziekenhuizen en op Schiphol

Hoewel ze vol plannen zitten, focussen ze zich op de korte termijn volledig op de bloemenautomaten. ,,Het doel dit jaar is een miljoen omzet draaien met de automaten, webshop en flagshipstore samen. Dat gaat lukken en het bedrijf is ook al winstgevend. Al investeren we veel terug in het bedrijf om verder te kunnen groeien.” Dromen blijven er natuurlijk altijd.

Lees verder onder de advertentie

Carlo: ,,Ziekenhuizen zijn een heel geschikte plek voor ons concept. En natuurlijk staat Schiphol nog op ons lijstje. Maar dat zijn heel andere contacten waarvoor we buiten ons huidige netwerk bezig zijn. Het is ook wel een droom om ooit uit te breiden binnen Europa. Maar om de kwaliteit en de service te kunnen borgen is het belangrijk om onszelf goed neer te zetten op de Nederlandse markt.”

Lees ook: Vedder & Vedder lanceren boek No guts, No gold: ‘Anderen inspireren om dromen waar te maken’

Lees verder onder de advertentie