Think big, start small: zo luidt het adagium van Dick, al zijn werkzame leven lang. Het zou fantastisch zijn wanneer spelers van Ajax of PSV na een wedstrijd of training op slippers van VELOUS lopen en iets posten op Instagram of TikTok. Dan krijgt een merk lading. En een merk met lading gaat vliegen. Maar zo werkt het niet, weet Dick. ,,De meeste profvoetballers worden ‘platgesponserd’. Kansloos om ertussen te komen.’’
Lees ook: Robin (20) maakt van zijn sneaker-passie een eigen onderneming
Om het aprés-sportschoeisel, herstelslippers voor sporters van alle niveaus, onder de aandacht te brengen, bezoeken vader en zoon daarom kleinschalige sportevenementen. Iedereen die wil, mag de slippers – teenslippers en slides – uitproberen. Het allereerste event was afgelopen zomer, bij een triathlon in Veenendaal. Dick: ,,Er kwam nauwelijks iemand op ons af. Ik moest even denken aan de eerste keer dat ik met Teva’s op een evenement stond: toen liep ook iedereen met een grote boog om ons heen. De eigenaar van een sportwinkel in Veenendaal wilde ze gelukkig wel passen. Hij liep op een pasmodel, was verkocht en durfde het aan ze te verkopen.’’
VELOUS voor de ultieme schoenherstelervaring
Het assortiment van VELOUS bestaat uit flips (teenslippers) en slides (slippers met een brede band). Ook is er een schoen, de Skyline. De slippers hebben een speciaal ontwikkelde (en heel dikke) zool die schokken absorbeert tijdens het lopen. Ze zijn gemaakt van schuim, rubber en polyurethaan (PU). Het resultaat is een zool met drie verschillende diktes die de hiellanding, de middenvoet en het afrollen van de voet optimaliseert.
,,De ultieme schoenherstelervaring’’, aldus Dick. ,,Kijk, onze voeten vormen het fundament van ons lichaam, dus alle problemen die in de voeten ontstaan, hebben gevolgen voor ons hele lijf. Hoe beter we voor onze voeten zorgen, hoe meer ons lichaam daarvan profiteert. Of je nu geskied, gerend of gevoetbald hebt, herstel na een fysieke inspanning is belangrijk.’’
Importeur van Patagonia
Dicks carrière leek aanvankelijk een heel andere kant op te gaan: hij zou gerechtsdeurwaarder worden, maar kwam bij een juridisch adviesbureau terecht. Diep in zijn hart wilde hij echter ondernemer worden. En het moest iets met buitensport te maken hebben. Zelf deed hij aan klimmen en kajakken. Met compagnon Rob de Jong bezocht hij ISPO München, de grootste beurs in sportartikelen in Europa. Yvon Chouinard was daar ook, met zijn outdoormerk Patagonia.
Dick zag kansen en werd importeur voor Benelux. ,,Ik heb in die periode wel eens bij Chouinard gelogeerd. Hij bakte American pancakes voor me én leerde me wat brand consistency is.’’ De verkoop van Patagonia ging zo goed, dat Dick en Rob werden gevraagd te helpen bij het opzetten het Europese hoofdkantoor in Frankrijk.
Ik ben bezig met Kampong, de grootste hockeyclub van Nederland. Er komt een moment dat we ook met VELOUS gaan vliegen
Daarna werd hij managing director Europa bij het Amerikaanse bedrijf Decker Brands, met merken als Teva en later UGG. Beide merken heeft Dick naar Europa gehaald. ,,Toen ik de sandalen van Teva voor het eerst zag, dacht ik ook: wat een rare dingen. Maar ze zijn heel functioneel. We werden sponsor van een parachutistenteam: door de wind langs de tenen ervoeren ze een ultiem vrijheidsgevoel. En als kajakliefhebber zag ik ook het nut in van Teva’s. Ik zag het wel echt als iets voor buitensporten. Totdat de eigenaar van Zwartjes, een Amsterdamse schoenenwinkel, me belde. Hij zei: ik denk dat ik vijfhonderd paar in een weekend kan verkopen. Hij kreeg gelijk.’’
Plastic klompen met gaten
Na een succesvolle periode bij Deckers Brands besloot Dick het een paar jaar wat rustiger aan te doen. Tot hij in 2002 werd gebeld door oud-collega Ortwin Dellevoet. Hij was aan het hiken in Amerika en zag hele rare schoenen: Crocs. Plastic klompen met gaten. Dick was getriggerd en nodigde zichzelf uit bij Crocs in Amerika. Op de terugweg van Denver naar Schiphol droeg hij oranje Crocs. In het vliegtuig keken de mensen hem al raar aan, op Schiphol was dat niet minder. ,,Toen wist ik: dit is zo controversieel, dit gaat slagen. Of ze nu lelijk of mooi zijn, boeide niet: als er maar over wordt geluld. Dat betekent namelijk business.’’
Dick werd ceo Crocs Europa. Hij zette een handtekening voor een fabriek in Italië en vijf grote panden voor opslag in de Botlek. Op het hoofdkantoor in Scheveningen werkten tweehonderd mensen. Na zeer winstgevende jaren is hij in 2009 gestopt bij Crocs: door de financiële crisis daalde de omzet en moest er flink gesneden worden in het personeel. Dick vond het mooi geweest en ging vervolgens als consultant aan de slag.
De eerste dag heb ik er 15 kilometer mee gelopen. Ik was overtuigd: het is een herstelslipper, maar vooral ook een comfortabele slipper
En toen kwam VELOUS in 2022 op zijn pad. Het is ontwikkeld in Amerika, door drie industrie-veteranen. Damen Budler – een oude bekende - is een van hen. ,,Damen belde me op: ‘Dick, we hebben een herstelslipper ontwikkeld, kun je er iets mee?’ Ik zei: stuur maar op, ik wil er eerst op lopen voor ik ergens in stap’. Crocs vond ik in eerste instantie lelijk, maar deze slipper ziet er best oké uit. In eerste instantie zak je een beetje weg in de zool, maar je voelt al snel steun. Die eerste dag heb ik er 15 kilometer mee gelopen. Ik was overtuigd: het is een herstelslipper, maar vooral ook een comfortabele slipper.’’
Samenwerking met Stappenbelt Racing Team
Dick zag meteen een doelgroep voor zich: fanatieke sporters die na een intensieve activiteit uitzien op herstel van hun voeten. De slippers worden gemaakt in China en zijn op dit moment verkrijgbaar bij een handvol triathlon- en hardloopwinkels en Snowworld. ,,Ik hoop dat de slippers aan het einde van het jaar in dertig winkels te koop zijn. We werken nu samen met onder meer het Stappenbelt Racing Team, een mountainbiketeam uit Apeldoorn. Ik ben bezig met Kampong, de grootste hockeyclub van Nederland. Er komt een moment dat we ook met VELOUS gaan vliegen.’’
Dick vindt het fijn om het avontuur met zoon Steyn aan te gaan. ,,Ik heb nooit iets gedaan met social media, simpelweg omdat het niet bestond. Steyn heeft een digital agency gehad, weet er alles van. We vullen elkaar goed aan. Ik ben de commerciële man, Steyn is goed achter de schermen.’’
Met VELOUS nieuw fenomeen creëren
Vader en zoon zijn komende maanden op verschillende sportevenementen aanwezig met hun après-sportschoeisel. ,,We gaan overal zaadjes planten, daar krijg ik energie van.’’
Ambitie is er genoeg. VELOUS over drie jaar? ,,Ik heb niet de illusie dat 17 miljoen Nederlanders onze slippers gaan dragen, maar ik hoop wel dat we een begrip zijn, dat iedereen het fenomeen herstelschoeisel kent. En dat mensen een bewuste keuze maken wanneer ze een herstelslipper gaan kopen. In Nederland en de rest van Europa. Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik denk wel dat ik er een neus voor heb. Het is me met Crocs, UGGs en Teva’s immers ook gelukt.’’