Nieuws Duurzaamheid

Startup Sunt haalt 1,1 miljoen groeigeld op voor bouw eigen bananenimperium

Een bananenfabriek, leverancier worden van je eigen hoogwaardige grondstof tegen verspilling én een flinke (internationale) groeispurt. Dankzij een kapitaalinjectie van 1,1 miljoen euro door DOEN Participaties, Brave New Food Investments en Rabobank wordt dit toekomstplaatje van bananenbroodmerk Sunt nu realiteit.

Van onze redactie 4 november 2021

Sunt bananen brood duurzaam startup 1 miljoen

Foto: Sunt

Het eerste kant-en-klare bananenbrood van Sunt dat bananen redt van de prullenbak verscheen in 2019 op de markt. Het bananenbrood wordt nu nog gemaakt van bananenpuree uit Zuid-Amerika. Sunt heeft echter grootse plannen voor de toekomst, met als missie voedselverspilling op de kaart zetten en tegengaan. Met het groeigeld uit de investeringsronde wil de startup een eigen bananenfabriek openen en het team verder uitbreiden.

Lees ook: Impact-ondernemers willen de wereld een beetje mooier maken

Een verdubbeling van verkooppunten in een jaar tijd, ludieke campagnes en grootse plannen. Sunt heeft bewezen flink te kunnen opschalen, alle kracht te hebben om een 'love brand' te worden en geen uitdaging uit de weg te gaan. De startup heeft als doel uit te groeien tot een internationaal voedingsmerk.

Met een eigen bananenfabriek slaat het bedrijf een totaal andere weg in dan het maken en vermarkten van een consumentenproduct alleen. Nu Sunt zijn weg heeft gevonden naar de retail, is het wat oprichter Laura Hoogland betreft tijd voor een volgende stap: ,,Hoe tof is het als je leverancier kan worden van je belangrijkste grondstof, daarmee je businessmodel nog sterker kunt maken en tegelijkertijd een uniek product op de markt brengen."

Lees ook: Misvormd fruit niet in afvalbak, maar in taart: ‘Zo gaan we verspilling tegen'

Kostenbesparing moet leiden tot verduurzaming bananenketen

Sunts bananenfabriek focust zich in eerste instantie op het redden van bananen in de Europese havens. In de Benelux-havens alleen al wordt zo’n 20 miljoen kilo bananen per jaar weggegooid. ,,De bananen die hier worden afgekeurd redden het niet meer om groen de supermarkt te bereiken, maar zijn nog perfect voor consumptie”, aldus Hoogland. Bovendien worden ze momenteel tegen hoge kosten vernietigd. ,,Sunt biedt bananenimporteurs een aanzienlijke kostenbesparing door in plaats van vernietigen te kiezen voor verwerking in onze bananenfabriek."

De eerste samenwerking met een internationale importeur van bananen is al gesloten. De bananen-waste van één van de grootste bananenimporteurs, Fyffes, zal een constante stroom voor Sunts bananenfabriek bieden om een hoogwaardige bananenpuree te maken voor eigen- en andermans producten.

De kostenbesparing moet vervolgens leiden tot verdere verduurzaming van de bananenketen. ,,Zo profiteren niet alleen importeurs maar ook de telers van deze oplossing tegen verspilling."

Over SUNT

Sunt Food is een voedingsmerk dat voedingsproducten maakt van geredde bananen. Het eerste en grootste product is bananenbrood, onder andere verkrijgbaar bij Albert Heijn, Picnic, COOP & Gorillas.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws