Nieuws Groei
Fixers wil reparatiemarkt voor mobiele elektronica drastisch veranderen
We kunnen als ondernemer geen dag meer zonder onze smartphone of laptop. Bij schade zijn we letterlijk onthand en lang wachten op reparatie is geen optie. Nu zijn er in Nederland zo’n 6.000 locaties waar je terecht kunt voor snelle reparatie, maar deze veelal éénpitters zijn doorgaans geen gecertificeerde reparateurs. De ondernemers achter Fixers zagen de massale wildgroei aan dergelijke bedrijfjes en besloten de reparatiemarkt voor mobiele elektronica drastisch te willen veranderen.

Om de hoge service te kunnen waarborgen werkt Fixers alleen met gecertificeerd personeel. Foto: Fixers
,,Het was aanvankelijk het idee om bij de start in 2018 met een reparatiebus bij de klant langs te gaan”, steekt Fixers-directeur Marcel Honsbeek van wal. ,,Service aan huis. Dit bleek alleen al snel niet goed te werken waarop we overstapten op het Carglass-model. Ik haal dit bedrijf graag aan omdat wij dezelfde positionering nastreven, maar dan op het gebied van mobiele apparaten. We willen een premium brand zijn met een stevig repair netwerk dat alle merken behandelt.”
Gefragmenteerde reparatiewinkeltjes ‘niet altijd betrouwbaar’
Het is iets dat volgens Honsbeek nog niet in Nederland te vinden was en dus sprong Fixers in het gat. ,,Het zijn vooral gefragmenteerde shopjes die niet allemaal even veilig en betrouwbaar zijn. Als ambitieus bedrijf kun je dan niet enkel op één plaats gaan zitten, maar moet je verspreiden. Dat hebben we gedaan waardoor we nu in elf steden een filiaal hebben en we zijn de volgende openingen alweer aan het voorbereiden.” Tekst gaat verder onder de foto.
Fixers-directeur Marcel Honsbeek. Foto: Fixers
Lange reparatietijden bij de grote elektronicabedrijven
,,Natuurlijk kun je je kapotte elektronica ook naar een MediaMarkt, Coolblue of Amac Store brengen”, vervolgt Honsbeek. ,,Maar daar heb je te maken met lange reparatietijden terwijl je bij ons al binnen een paar uur klaar kunt zijn. En hebben we het benodigde onderdeel niet bij de hand, dan kunnen we deze door nauwe samenwerkingen met de merken spoedig bestellen en dus ook repareren.”
De diensten van Fixers zijn niet alleen beschikbaar voor de particuliere consument, maar sinds vier maanden ook voor zakelijke klanten. Bedrijven als Detron, Postcode Loterij, LeasePlan, Picnic en mobiel.nl maken er inmiddels gebruik van en het is de bedoeling om de huidige klantenbase met daarin zo’n 1.000 bedrijven nog vele malen groter te laten groeien. ,,We hebben een Business Centre in Nieuw-Vennep geopend en zien dat steeds meer bedrijven het interessant vinden om van onze locaties in het land en betrouwbare professionaliteit gebruik te maken. Daarbij zijn vooral de snelle doorlooptijden erg geliefd.”
'Met name in België liggen volop groeimogelijkheden omdat daar überhaupt al weinig onafhankelijke repair partners zitten'
Zoals gezegd steekt het in Nieuw-Vennep gestichte bedrijf boven het maaiveld uit door alleen maar met volledig gecertificeerd personeel te werken. Die hard technicians, zoals Honsbeek ze noemt. ,,Wij hebben geen verkopers, alleen maar specialisten. Zij hebben extreem veel kennis en zijn dus in staat om écht professioneel advies te geven over de reparatie of vervanging van het product zoals bijvoorbeeld een nieuwe MacBook. De ervaring leert helaas dat de technische kennis van het personeel in de grote winkels die ik eerder noemde vaak onvoldoende is.”
Klanten van Fixers komen hun device het liefst zelf langsbrengen
Om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken, kan hij of zij het defecte device gratis naar Fixers opsturen of laten ophalen voor reparatie. ,,Het opvallende daaraan is dat klanten toch vooral zelf naar onze winkel komen. Daaruit blijkt maar weer eens hoeveel waarde men aan gemak hecht. Ik begrijp dat ook wel. We kunnen nu eenmaal niet lang zonder onze mobiele telefoon. Vooral ook omdat we ‘m voor zoveel meer dingen gebruiken dan alleen communicatie. We betalen ermee, maar bedienen er thuis ook van alles mee.”
Mensen hebben er volgens de directeur wat voor over om goed en snel geholpen te worden. Bovendien behouden zij hun garantie als Fixers het toestel maakt. Iets dat bij de kleinere reparatiewinkels niet het geval is.
Tekst gaat verder onder de foto.
Fixers' filiaal in Amstelveen. Foto: Fixers
Fixers wil groter groeien en ziet kansen in België
Fixers verzorgt daarnaast de migratie van data bij ingebruikname van een nieuw toestel en werkt in het geval van Apple-materiaal samen met de resellers van dit merk. Het bedrijf zorgt voor de correcte afvoer van oude devices, biedt diverse inruilmogelijkheden, adviseert bij de aanschaf van nieuwe hardware, levert verzekeringen op maat en verkoopt accessoires die het gebruiksgemak vergroten.
,,We kijken qua service bijvoorbeeld naar een partij als iSmash”, besluit Honsbeek. ,,Een vergelijkbaar bedrijf in het Verenigd Koninkrijk, maar dan een stuk groter. Het is ook onze bedoeling om het landelijke netwerk te vergroten. Dan heb ik het over verdere groei in de Randstad, maar ook de rest van Nederland is interessant. Binnen drie jaar is het onze bedoeling om de hele Benelux te bedienen. Met name in België liggen volop groeimogelijkheden omdat daar überhaupt al weinig onafhankelijke repair partners zitten.”