Nieuws Groei

Jonge ondernemers Yasin (11) en Soufian (9) scoren met mondkapjes

Regelmatige bezoekers van dit platform weten: we besteden vaak aandacht aan jonge ondernemers en hun nog jongere bedrijven. Een 19-jarige eigenaar van een succesvol winkelconcept, prijswinnende studentondernemers, een internationaal sieradenmerk met tonnen omzet gerund door een begin-twintiger. Maar… Je hebt altijd baas boven baas. Ontmoet de ondernemende broers Yasin (net 11) en Soufian (9), de mannen achter FEARPUMPS-gezichtsmaskers.

Bart Remmers 3 juli 2020

FEARPUMPS mondkapjes jonge ondernemers

Yasin (net 11, links) en Soufian (9), de jongemannen achter FEARPUMPS.

Ook broers Yasin en Soufian zaten het afgelopen voorjaar van de één op de andere dag thuis vanwege de lockdown. Weg bezoek aan de sportvelden, middagen met vriendjes en elke dag naar school. Hallo thuisonderwijs, zoomen met de vriendenclub en ook hallo ontwerpen van eigen gezichtsmaskers.

De net wel- en net niet-tiener hadden al langer de droom om hun eigen ‘Urban Street Fashion’-lijn uit te brengen. Niet zo maar wat coole kledingstukken, maar kleding met een boodschap. ‘Een boodschap om je eigen angst te overwinnen, om het beste uit jezelf te halen, waar het normaal is om anders te durven zijn en dat je met je eigen talenten de wereld een stukje beter kunt maken.’

Op school en in de winkel

De eerste producten zijn echter geen hoodie, shirt of sneakers, maar gezichtsmakers. Niet zo vreemd als je het verhaal achter het idee hoort. De broers gaan naar school in Nederland, maar wonen vlak over de grens in Duitsland. In dat land is het verplicht om een gezichtsmasker op school of tijdens het winkelen te dragen. Enter de FEARPUMPS-mondkapjes met eigen logo. Dat schreeuwt om een verdere uitleg van de piepjonge ondernemers en – hoe kan het ook anders – we maakten een Zoom-afspraak met het duo.

Toegegeven, de oudste van de twee jongens is de grootste prater van de broers. Niet zo vreemd dus dat vooral Yasin het woord neemt, hoewel ook Soufian niet te verlegen is om een duit in het zakje te doen. Eerst dat idee, de gezichtsmakers… Vertel! ,,De coronacrisis kwam, dus we vonden het wel een goed plan’’, vertelt Yasin. ,,We hebben heel lang gewerkt aan het mondkapje zelf en aan het ontwerpen van het logo. Ook hebben we veel tijd gestopt in de foto’s voor op de site en op de flyers.’’

''Met hulp van FEARPUMPS ga je de strijd met die angst aan. Mijn grootste angst? Je weet vooraf natuurlijk niet of het goed zal gaan met je bedrijf''

Yasin (11), FEARPUMPS

Overwinnen van angst

De naam: ‘FEARPUMPS’. Yasin: ,,Die naam komt uit een videospelletje dat ik vaak heb gespeeld. Het gaat ook over het overwinnen van je angst en de beste zijn. Dat is wat mijn broertje en ik bedacht hebben. Met hulp van FEARPUMPS ga je de strijd met die angst aan. Mijn grootste angst? Je weet vooraf natuurlijk niet of het goed zal gaan met je bedrijf.’’ Dat laatste komt waarschijnlijk wel goed, want het ondernemersbloed hebben de jongens niet van een vreemde. Ze hebben het van hun moeder Mariëtta Robbé Groskamp en van hun oom, zo vertelt het tweetal.

Voor het verder uitrollen van hun businessplan (inclusief tweemaal 250 euro investering uit de spaarpot van de jongens zelf) en website hadden Yasin en Soufian gelukkig alle tijd. Ze konden vanwege de lockdown amper de deur uit. Hoe was dat eigenlijk, zo veel verplicht binnen moeten blijven? ,,Ik vond het leuk, maar niet altijd’’, zegt de oudste broer. ,,We konden niet met vrienden buiten spelen. Maar wel veel tijd besteden aan het ontwerpen van de mondkapjes.’’

Persoonlijk dankwoord

Afgelopen mei ging de webshop live en het resultaat mag er nu al zijn. De gezichtsmaskers vinden grif aftrek. Niet zo vreemd, want naast de noodzaak van de stukjes textiel bieden de mannen achter FEARPUMPS hun klanten ook een persoonlijk berichtje bij elke bestelling. ,,Het is een dankwoordje. Die schrijf ik zelf. De kopers zijn vooral volwassenen, maar ook kinderen’’, verduidelijkt de elfjarige ondernemer.

Overigens denken de broers al veel verder dan de huidige coronacrisis. Op een gegeven moment zijn de kapjes natuurlijk niet meer verplicht en moet er een nieuw businessplan op tafel komen. Onderschat het duo niet. Dat plan is er al een tijdje. Yasin: ,,We zijn bezig met het ontwerpen van een T-shirt omdat sommige mensen geen zin hebben om een mondkapje te kopen, maar wel een shirt. De shirts willen we gaan verkopen wanneer de coronacrisis over is.’’ Verder? Zitten er bijvoorbeeld jassen, petjes of sneakers in de pijplijn? ,,Ja, in een verdere toekomst wel. Of we voorbeelden hebben van succesvolle kledingmerken? Ik vind Nike en Gucci heel mooi. Maar we willen wel iets anders doen dan wat zij doen. We willen opvallen met onze kleding.’’

''Het meest trots ben ik op het feit dat we ons eigen merk hebben gemaakt. Ook is het cool dat mensen een masker met logo dragen dat mijn broertje en ik hebben ontworpen''

Yasin (11), FEARPUMPS

FEARPUMPS op Instagram en TikTok

Over ambitie gesproken – er wordt al gedacht aan samenwerkingen met beroemde rappers of andere artiesten: Yasin en Soufian willen later, wanneer ze klaar zijn met school, verder als ondernemer. Samen een (nog) groter bedrijf starten. Met hulp van familie. Wil het bedrijf inderdaad een succes worden, dan is de juiste marketing niet onbelangrijk. Hoe regelen de jongens dat nu? Hoe weet de consument dat FEARPUMPS bestaat en een absolute must-have is? ,,We hebben flyers uitgedeeld in Nijmegen, een stad bij ons in de buurt. Later komt er misschien ook een commercial op YouTube. Overigens hebben we nu al een Instagram- en een TikTok-account. Verder gaan we nog filmpjes maken. Iets met een tijger (het logo, red.). We hebben al een tijgerpak besteld en onze oom heeft in dat pak flyers uitgedeeld!’’

Kortom, het ondernemersduo neemt de zaken serieus. Ook nu de scholen weer (deels) open zijn. Elke dag gaan de jongens na de les twee uur aan de slag met hun eigen bedrijf. Van design tot het inpakken van de bestellingen die vervolgens aan de post worden meegegeven voor een snelle levering. ,,De klanten maken een foto van zichzelf met ons mondkapje op. Die foto taggen ze op Instagram. Van die getagde selfies maken wij weer een Instagram-Story’’, legt Yasin uit.

Trots of het succes

We kunnen concluderen: de ondernemers van 9 en 11 zijn goed op weg en ze kunnen trots zijn op hun werk. Toch? ,,Ja’’, antwoordt Yasin. ,,Het meest trots ben ik op het feit dat we ons eigen merk hebben gemaakt. Ook is het cool dat mensen een masker met logo dragen dat mijn broertje en ik hebben bedacht en ontworpen.’’

Nog even terug naar die angst en het bestrijden ervan. Wat nou als de gezichtsmakers geen succes waren geweest en ze amper zouden worden verkocht? Yasin: ,,Daar was ik niet bang voor. Ik wist dat het goed zou komen, dat FEARPUMPS een succes zouden worden.’’

Duidelijk. Dat nog succesvollere, veel grotere bedrijf van de broers kunnen we in de toekomst dus verwachten. En wie denkt dat de jongens al het verdiende geld zelf gaan houden, die heeft het mis. ,,We willen een deel doneren aan goede doelen. Aan hulp voor dakloze mensen, bijvoorbeeld. Dat is cool om te doen, zo hebben die mensen ook wat aan ons succes’’, belooft de ondernemer.

Lezers van dit artikel krijgen tien procent korting op een gezichtsmasker. De kortingscode luidt: DEONDERNEMER

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.