Nieuws Groei
Succespitch bij Dragons' Den bezorgt Julian Jagtenberg ware run op slaaprobot
Liefst 976.000 mensen schakelden donderdagavond naar WNL op NPO 1 om de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Dragons’ Den te kijken. Zij zagen deelnemer Julian Jagtenberg een strakke pitch geven over zijn innovatieve slaaprobot die een einde moet maken aan slapeloosheid. Investeerders Pieter Schoen en Michel Perridon wilden samen 2 miljoen euro steken in zijn scale-up Somnox. ,,Sindsdien is het gekkenhuis bij ons.”

Julian Jagtenberg: ,,Onze hele voorraad met slaaprobots is er op de avond van de uitzending compleet doorheen gegaan. Foto: Somnox
,,Het is bizar wat er nu allemaal gebeurt”, steekt Jagtenberg van wal. ,,Onze hele voorraad met slaaprobots is er dezelfde avond compleet doorheen gegaan. Normaal gesproken hebben we real-time zo’n twintig tot dertig mensen op onze site. Dat zijn er zo’n tweeduizend per dag, maar donderdagavond waren dat er zesduizend. Het is wel duidelijk wat een uitzending op de publieke omroep op primetime tijdens de avondklok teweeg brengt. Een deal sluiten tijdens de opname is echt uniek.”
Advies oud-deelnemers Dragons' Den inwinnen
De 25-jarige winnaar van de KVK Innovatie Top 100 belde na de opnames van begin februari al even met een aantal deelnemers van vorig seizoen. Dit om zich optimaal voor te kunnen bereiden op de impact die succesvolle deelname aan Dragons’ Den met zich meebrengt. Jagtenberg sprak met de ondernemers achter Parfumado en YOS Bottle en zij adviseerden hem al om de server van zijn website te updaten en extra mensen voor de customer-support te regelen. ,,Ze hadden het belang van een grote voorraad alleen wel extra mogen benadrukken”, zegt hij met gevoel voor understatement.
Lees ook: Dragons' Den aan de vooravond van een nieuw seizoen: een kijkje achter de schermen
Naast een stortvloed aan felicitaties via telefoontjes en berichten scoorde Jagtenberg dus ook twee miljoen euro aan investeringsgeld tegen 20 procent van zijn aandelen. Althans, dat is de intentie van de jonge ondernemer en investeerders Schoen en Perridon. ,,Het is natuurlijk niet zo dat alles tijdens de opnames al in beton wordt gegoten. We zijn dan ook nog met de heren in gesprek, maar het lijkt de goede kant op te gaan.”
"Met Michel Perridon en Pieter Schoen hebben we de kroonjuwelen van Dragons’ Den binnengehaald"
Wanneer hij de deal rond denkt te hebben? ,,Geen idee. Het fijne is dat dit geen ‘jehoofdbovenwaterhoudenkapitaal’ is. We hebben het geld, de kennis en expertise van Schoen en Perridon juist nodig om verder te kunnen groeien. Er is dus geen haast bij geboden.”
Lees ook: Nikkie Plessen: 'Dragons' Den nu extra interessant door huidige crisis'
Vier Dragons bieden flink tegen elkaar op: Jagtenberg zit in een zetel
Wie donderdagavond naar de seizoensopener van Dragons’ Den heeft gekeken, zag dat vier van de vijf Dragons’ geïnteresseerd waren in een aandeel in Somnox. Jagtenberg ging voor 1 miljoen euro tegen een bedrijfsaandeel van 10 procent. Naast Schoen en Perridon hapten ook Shawn Harris en Won Yip. De investeerders waren zo enthousiast dat ze zelfs tegen elkaar op gingen bieden. Het resulteerde in een gezamenlijke investering van Schoen en Perridon.
,,We hebben hiermee de kroonjuwelen van Dragons’ Den binnengehaald. Perridon is de meest vermogende investeerder van het stel en daarna volgt Schoen. Een fijne wetenschap met het oog op de toekomst. Daarnaast heeft Perridon met elektronicabedrijf Trust in het verleden al bewezen mooie dingen te kunnen doen. Onze slaaprobot is eveneens een elektronisch product, dat sluit dus perfect aan.”
Tekst gaat verder onder de foto van de slaaprobot van Somnox.
Zo werkt de slaaprobot van Somnox
De slaaprobot van die Julian Jagtenberg ontwikkelde maakt subtiele geluiden en beweging waarmee een menselijke ademhaling wordt gesimuleerd. Hierdoor ontspant de gebruiker gemakkelijker. Men valt niet alleen rustiger in slaap, maar ook sneller en dieper. De robot vermindert stress en helpt het hoofd leeg te maken. Dat zorgt voor een uitgerust gevoel overdag.
Investeringsgeld van Dragons' Den gebruiken om drie doelen te bereiken
Er vanuit gaande dat de deal met de twee topondernemers doorgaat, rijst de vraag wat Jagtenberg met de investering gaat doen. Hij vertelt er drie doelen mee te willen bereiken. De eerste draait om de verbetering van het productportfolio. Somnox moet ook voor kinderen te gebruiken zijn en hetzelfde geldt voor dementerenden.
Internationale expansie is het tweede doel. Zo’n 80 procent van de afname vindt momenteel plaats in de Benelux en de overige 20 procent in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het aandeel van de VS moet volgens Jagtenberg omhoog.
"Een goeie deal is mooi, maar ik ben veel trotser op een brief van een consument die dankzij onze robot beter slaapt of minder depressief is"
Jagtenberg wil vooral impact maken
Het laatste en belangrijkste doel vertegenwoordigt validatie. Jagtenberg: ,,We willen dat de zorg en de wetenschap zich volledig achter ons schaart. Het zou geweldig zijn als zorgprofessionals, huisartsen en psychologen ons product gaan voorschrijven. Door Dragons’ Den vliegen de woorden ‘succes’ en ‘marges’ ons net zo hard om de oren als de miljoenen, maar het gaat mij vooral om de impact die wij maken. Een goeie deal is mooi, maar ik ben veel trotser op een brief van een consument die dankzij onze robot beter slaapt en bijvoorbeeld minder depressief is.”
Lees ook: Derde seizoen Dragons' Den: de succesverhalen van 2021
Dragons' Den-deelnemer is zich bewust van hoge pieken en diepe dalen
De succesvolle Dragons’ Den-deelnemer geniet logischerwijs van de extreme piek die hij en zijn team momenteel doormaken. Omdat Somnox recent nog in een diep dal verkeerde, wil Jagtenberg echter vooral bescheiden blijven.
,,Het overgrote deel van onze verkoop verliep tot vorig jaar via de fysieke winkels. Door het coronavirus viel dat weg met als gevolg dat we een aantal mensen uit ons team moesten laten gaan. We hebben er een jaar over gedaan om volledig om te schakelen naar online. Gelukkig plukken we daar nu de vruchten van.”
Tekst gaat verder onder teamfoto Dragons' Den. Foto: Annemieke v/d Togt
In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.
De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start. Hier vind je een overzicht van de Dragons' Den-deelnemers van het seizoen 2021.