Nieuws Groei

ScaleUp Impact: 'Bedrijf hoeft niet groot te zijn om impact te maken'

Het gedachtengoed van ‘meer, meer, meer’ spreekt steeds minder ondernemers aan. Een bedrijf heeft meer verantwoordelijkheden dan alleen belasting betalen en voor werkgelegenheid zorgen. Het menselijke aspect, het doel van de organisatie en haar impact op het milieu nemen sinds kort ook een belangrijke plek in op het podium. 'Impact Habits' is een groeiprogramma van ScaleUp Impact voor impactbedrijven waarbij het samenbrengen van purpose en profit centraal staat.

Mauran Verniers en Dennis Mensink 20 april 2021

Illustratie: Shutterstock.

Impact Habits is véél meer dan Rockefeller Habits, de bekende groeimethode van de Amerikaanse bestsellerauteur en ‘groeigoeroe’ Verne Harnish. Dat stelt Pieter van Osch, die een ‘impactvariant’ van het gedachtegoed van Harnish heeft ontwikkeld als trainingsprogramma voor ondernemers. Bij Impact Habits staat de menselijke maat centraal. ,,Mensen zijn productiefactoren, maar maken ook het verschil. Bijvoorbeeld door persoonlijke visie en ontwikkeling met de bedrijfsvisie op elkaar aan te sluiten.”

Nadruk ligt altijd op snel groeien

De oprichter van ScaleUp Impact heeft verschillende softwarebedrijven opgezet en succesvol verkocht. Daarbij heeft de nadruk altijd gelegen op snel groeien. Bedrijfsgroei fascineert Van Osch nog steeds, al is dat volgens hem iets anders dan ‘groeien om te groeien’. Met de jarenlange ervaring die hij opdeed in binnen- en buitenland ging hij in 2008 in zee met ondernemer (en medeoprichter van mentorprogramma nlgroeit) Kees de Jong om via de methodiek van Verne Harnish andere ondernemers te begeleiden. Van Osch verkocht in 2019 zijn aandelen omdat hij alleen nog bedrijven wilde helpen die de wereld een stukje mooier willen maken. Daarom richtte hij ScaleUp Impact op.

''Impact ondernemen is veel meer dan een buzzword. Het is onmogelijk om als bedrijf geen impact te hebben op je omgeving''

Pieter van Osch, oprichter ScaleUp Impact (foto onder)

Bij die start was ook Anna Chojnacka betrokken, die net als Van Osch senior coach is bij ScaleUp Impact. Chojnacka, een echte ondernemersduizendpoot, is oprichtster van ‘do-good platform’ GoodUp, medeoprichtster van de 1%Club en richtte incubator Nailab op. Initieel concentreerde ze zich net als Van Osch op snelle bedrijfsgroei. Nu legt zij meer de nadruk op duurzaamheid. Met haar ervaring op beide thema’s wil ze andere ondernemers helpen duurzaam te groeien en écht impact te maken.

Impact ondernemen optioneel?

Van Osch heeft de Scaling Up-methodiek (zoals het oorspronkelijke Rockefeller Habits nu heet) niet alleen verder willen vernederlandsen, maar ook meer nadruk gelegd op het menselijke aspect daarin. Dit heeft hij gedaan omdat de originele, Amerikaanse versie volgens hem te veel is gericht op groei en geld. Daarbij probeert hij drie hardnekkige mythes over impact ondernemen te ontkrachten, namelijk: impact maken kost geld, impact maken is een keuze en impact maken doe je in je eigen tijd.

Van Osch: ,,Impact ondernemen is veel meer dan een buzzword. Het is onmogelijk om als bedrijf geen impact te hebben op je omgeving. In ons hoofd valt impact maken en geld verdienen niet te rijmen, terwijl recente succesverhalen het tegendeel bewijzen.”

Lees ook: Sam Bursens: 'Koudwatervrees online ondernemen kan echt niet meer'

Ook al wordt impact ondernemen nog vaak gezien als iets optioneels; Van Osch en Chojnacka zijn ervan overtuigd dat bedrijven zonder impact of purpose over een aantal jaar niet meer bestaan. Wat is immers je bestaansrecht als je producten maakt die straks niet meer gemaakt kunnen worden omdat de grondstoffen op zijn? Hoe ‘duurzaam’ is zo’n bedrijf? ,,Steeds meer consumenten zien in dat bedrijven een grotere verantwoordelijkheid hebben. Als ondernemer kun je dat niet ontkennen.”

Groei als middel, maar geen doel op zich

Wat Van Osch betreft, is groei een middel, maar geen doel op zich. “Een groot deel van het bedrijfsleven heeft groeien heilig verklaard”, aldus de ondernemerscoach. ,,Zij hebben zich tot doel gesteld om jaar na jaar een bepaald percentage te groeien. Om impact te maken, hoeft een bedrijf niet groot te zijn. Zie het als een bonsaiboom: niet ieder zaadje hoeft uit te groeien tot een eik.”

Dat is de reden waarom Van Osch voor een heroriëntatie van de economie pleit, waarbij de potentie van organisaties centraal staat en niet de groeicijfers. ,,Wij zien een economie voor ons waarin positieve impact voor velen centraal staat door bedrijven die vakmanschap hoog in het vaandel hebben. Ofwel die bedrijven die echte waarde toevoegen aan de vooruitgang van onze wereld.”

''Er heerst een stigma dat je het als impactondernemer niet te goed mag doen en niet te veel mag overhouden onderaan de streep''

Anna Chojnacka, senior coach ScaleUp Impact

Succesverhalen van Tony’s Chocolonely, Yumeko en Greenhome

Met recente succesverhalen als Tony’s Chocolonely en Impact Habits-klanten als Yumeko en Greenhome toont Scaleup Impact dat impactondernemen daadwerkelijk financieel rendabel en winstgevend kan zijn. Het is een voorwaarde voor impactondernemen dat profit en purpose in een dynamisch evenwicht zijn. Toch begeven veel impactorganisaties zich volgens Chojnacka in een giftig milieu.

,,Er heerst een stigma dat je het als impactondernemer niet te goed mag doen en niet te veel mag overhouden onderaan de streep. Je moet niet worden afgerekend op wat je verdient als je als ondernemer je purpose nastreeft. Het gaat om de impact die je maakt. Het is tijd om goed doen en geld verdienen met elkaar te verbinden. Het oplossen van maatschappelijke problemen leidt altijd tot grote besparingen voor de toekomstige generatie.”

Meer geld naar marketing en campagnes ondernemingen

Volgens Chojnacka ligt de oplossing voor een groot deel van deze problemen inmiddels binnen handbereik. ,,We moeten alleen de eerste stap nog durven zetten. En met we, bedoel ik de overheid. Als zij het goede voorbeeld geeft en een actief beleid voert, volgen ondernemers vanzelf.”

Via marketinguitingen nemen purpose-gedreven ondernemingen volgens haar de rol van de overheid voor een belangrijk deel op zich. Ze vraagt zich af of dat fair is. ,,Impactpartijen zijn genoodzaakt fors meer geld aan marketing en campagnes te spenderen om de consument te onderwijzen over én te overtuigen van hun meerwaarde.”

Door deze extra uitgaven staan impactondernemers bij de start in feite ook 1-0 achter op hun minder duurzame concurrenten. De gedrevenheid van impact ondernemer maakt gelukkig veel goed. ,,De drive is enorm. Nog een reden waarom purpose-gedreven bedrijven de toekomst zijn.”

Lees ook: Succesvol stapsgewijs groeien: het verhaal van groeibriljant My Jewellery

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws