Innovatie

Juriën en Maarten kiezen voor betekenisvol ondernemen in hun tuincentrum: ‘Het moet meer zijn dan een geldmachine’

Maarten en Juriën (rechts), de eigenaren van Tuincentrum Ockenburgh in Den Haag Maarten en Juriën (rechts), de eigenaren van Tuincentrum Ockenburgh in Den Haag. Foto: Tuincentrum Ockenburgh
Maarten en Juriën (rechts), de eigenaren van Tuincentrum Ockenburgh in Den Haag. Foto: Tuincentrum Ockenburgh
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op zijn achttiende vertrekt Juriën Kester naar Indonesië voor zijn studie International Business Management. Daarna leert hij verder in San Francisco. Tijdens die periode ervaart Juriën hoe bevoorrecht zijn leven is met alle kansen die hij krijgt. Hij neemt zich voor dat hij ooit zijn verantwoordelijkheid zal nemen en gaat bijdragen aan het verbeteren van de wereld.

Als sociaal maatschappelijk consultant helpt hij vervolgens corporate organisaties betekenisvoller en missiegedreven te worden. Het zijn allemaal ervaringen die Juriën maken tot de ondernemer die hij nu is: persoonlijk, empathisch en uitbundig enthousiast over duurzaam en sociaal ondernemen. Regelmatig denkt hij terug aan zijn tijd in Silicon Valley: „Ik zag daar mensen carrière maken, geld verdienen en groeien ten koste van alles en iedereen. Maar het gaf ze nooit het geluk waar ze werkelijk naar op zoek waren.”

Prioriteiten

Die schat aan ervaringen is nu de drijfveer voor Tuincentrum Ockenburgh, dat hij in het najaar van 2022 samen met broer Maarten overnam van zijn ouders. Maarten is verantwoordelijk voor de inkoop van planten, Juriën houdt zich bezig met de strategische koers en personeelszaken. En er staan aardig wat aandachtspunten en ambities op zijn agenda, zo wil het bedrijf inzetten op commercie – met als doel vijf procent omzetgroei komend jaar - duurzaamheid en inclusiviteit. Het tuincentrum is in Den Haag een van de eerste bedrijven die volgens het kenmerkende people, planet, profit-principe onderneemt en is daarom genomineerd voor de ondernemersprijs De Haagse Parel.

Lees verder onder de advertentie

Betekenisvol ondernemen gaat je helpen je organisatie beter te positioneren, naar een hoger niveau tillen en zal de wereld een betere plek maken.

De bevlogen Juriën is overtuigd van een nieuwe, moderne manier van ondernemen. „Ons bedrijf moet meer zijn dan een geldmachine. Een organisatie die puur omzet- en winstgedreven is, is zwaar ouderwets. Ik vind het volledig van deze tijd als je in je bedrijfsvoering prioriteit maakt van zaken als duurzaamheid, inclusiviteit en betrokkenheid bij goede doelen. Betekenisvol ondernemen gaat je helpen je organisatie beter te positioneren, naar een hoger niveau tillen en zal de wereld een betere plek maken. Een win-win situatie.”

Minder uitdagingen

Zo neemt het tuincentrum medewerkers uit verschillende achtergronden aan en geeft het mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans. Ook biedt het stageplekken aan opleidingen en dagbesteding aan mensen met een beperking. Dit zorgt onder meer voor het makkelijker invullen van beschikbare banen.

Medewerkers van Tuincentrum Ockenburgh in Den Haag eigen beeld
eigen beeld
Lees verder onder de advertentie

„Het kost ons – en zeker de medewerkers op de vloer – meer tijd en energie, maar wat je ervoor terugkrijgt is ontzettend waardevol. We gaan regelmatig in gesprek met het UWV om te zien hoe we functies kunnen invullen, want er is genoeg goed personeel beschikbaar. Ook zijn we in gesprek met Tuinbranche Nederland en diverse stakeholders om te zorgen dat meer tuincentra deze medewerkers kansen gaat bieden. Ik geloof dat in het midden- en kleinbedrijf er nog veel te winnen is. Als je je realiseert dat je door anderen te helpen eigenlijk jezelf op een mooie manier helpt. Persoonlijk word ik hier heel blij van. Dit geeft me energie.”

Persoonlijke ontwikkeling

De komende tijd wordt daarom ook gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Zo gaat het bedrijf vanaf deze zomer functies flexibeler maken zodat personeel inzetbaar is op diverse afdelingen. Ook wordt er meer gekeken naar de afzonderlijke affiniteiten en mogelijkheden om verder te ontwikkelen. „Zelf heb ik veel vertrouwen gekregen door een persoonlijkheidstest. Daaruit bleek dat leidinggeven en delegeren mijn sterkste punten zijn en administratie mijn zwakte. Die kans gun ik mijn collega’s ook, om zich verder te ontwikkelen.”

De mogelijkheid tot ontwikkeling is heel normaal bij corporates, maar ook binnen het MKB is hier behoefte aan.

„De mogelijkheid tot ontwikkeling is heel normaal bij corporates, maar ook binnen het MKB is hier behoefte aan. Ik weet zeker dat als ik mijn mensen zo opleid en motiveer, dit de betrokkenheid en creativiteit vergroot.” Met het oog op de toekomst denkt Juriën dat het een middel kan zijn tegen ziekteverzuim en dat zijn mensen in moeilijke periodes zullen meedenken naar oplossingen. „Nu gaat alles ons voor de wind, maar ik wil goed voorbereid zijn op eventuele crisistijden.”

Lees verder onder de advertentie

Flinke investeringen

Een ander belangrijk focuspunt is verduurzaming. Het 8500m2 grote tuincentrum is al voorzien van vierhonderd zonnepanelen en dit aantal zal dit jaar verder groeien. Zo’n 93 procent van de tuinplanten wordt duurzaam gekweekt, er is een nieuwe, duurzame kas gebouwd en er zijn afspraken met leveranciers en inkooporganisaties over het in de ban doen van plastic. Daarnaast wordt afval gerecycled en klanten gevraagd plantenpotjes terug te brengen voor hergebruik en er wordt nagedacht over het toevoegen van planten die een meerwaarde hebben op cosmetisch of gezondheidsgebied. Nog een aantal flinke investeringen: volgende maand komen de elektrische auto’s binnen en eind dit jaar wordt een warmtepomp geïnstalleerd.

Biologische tuinplanten bij Ockenburgh Biologische tuinplanten bij Ockenburgh
Biologische tuinplanten bij Ockenburgh

Juriën en zijn broer Maarten geven aardig gas met diverse initiatieven, maar ze merken dat duurzaamheid op de winkelvloer vooral behapbaar voor de klant moet zijn. „We lichten nu vijftig duurzame producten uit, zoals turfvrije potgrond, insectenhotels en bijen- en vlinder lokkende planten. Door concreet en begrijpelijk te informeren en te inspireren activeren we klanten om bewuster te worden en juist die aankopen te doen.”

Lees verder onder de advertentie

Gezamenlijke ambitie

Verduurzaming is een hele operatie voor het bedrijf, merkt Juriën. Ook bij de medewerkers vergt het tijd en energie om de transitie te maken. „Zeker als het een extra stap of nadenken vereist. Ik zie steeds meer ontwikkeling daarin, in plaats dat dit mijn missie is, wordt het onze gezamenlijke ambitie.” De ondernemer laat zijn personeel regelmatig een foto zien van het Centraal Station in Den Haag dat onder water staat. Het blijkt een effectieve aanjager voor de bewustwording: het maakt de boodschap en noodzaak beeldend en extra duidelijk.

De afgelopen tijd heeft Tuincentrum Ockenburgh ook op een ander niveau gewerkt aan duurzaamheid. De broers merkten na de overname dat een familiebedrijf best ingewikkeld kan zijn. „Ik kende Maarten als broer en vriend, maar nog niet als collega. Gaandeweg merkte ik dat de samenwerking met mijn vader en hem mij meer energie kostte.”

Op de hei

Onder leiding van een hr-bemiddelaar is de familie met elkaar in gesprek gegaan. „Het was spannend en emotioneel, maar ontzettend goed om bepaalde zaken tegen elkaar uit te spreken om ergernissen te voorkomen. We spraken af dat alles wat in de organisatie gebeurt, niet ten koste mag gaan van de familiebanden. Vanaf nu gaan we jaarlijks een dag op de hei evalueren. In juni mogen we weer.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Waarom Sprinklr ondanks miljoenenomzet niet per se snel wil groeien: ‘Cashen voelde niet goed’