Innovatie

Waarom Sprinklr ondanks miljoenenomzet niet per se snel wil groeien: ‘Cashen voelde niet goed’

Suzanne en Liedewij tussen de biologische planten. Foto: Sprinklr Suzanne en Liedewij tussen de biologische planten. Foto: Sprinklr
Suzanne en Liedewij tussen de biologische planten. Foto: Sprinklr
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Toen Suzanne een levendige beschrijving van een groene stad hoorde op een bijeenkomst, sprak haar dat meteen aan. ,,Voor een groene stad zijn planten nodig. Ze zorgen voor verkoeling, nemen water op, zijn goed voor de biodiversiteit en ook nog eens gewoon mooi. Ik wilde wat met planten doen, maar wat wist ik nog niet. Ik ontdekte dat 81 van 84 planten in een tuincentrum vol gif zitten. Dat vond ik zo raar. Welke planten zijn dan wél goed voor de natuur? Dat waren biologische planten. Die waren moeilijk te vinden, toen al en nu nog steeds.”

Biologische planten komen van biologische telers, die gebruiken geen chemische pesticiden en kunstmest bij het laten groeien van de planten. De teelt gebeurt veelal in de open lucht, en vaak is het stuk grond ingericht als natuurgebied. Er zijn van nature luizenvreters aanwezig. Daarnaast ook insecten, waar weer vogels op afkomen, en die worden niet met gif gedood.

Verschil

Elke plant kan biologisch zijn, mits ze biologisch geteeld worden. Ze zijn ook vaker sterker dan de niet-biologische variant. Suzanne: ,,In het tuincentrum vind je een klein rek met biologische planten. Die zijn vaak duurder en er staat ook geen uitleg bij wat het verschil is tussen biologische en niet-biologische planten. Weinig mensen weten dan ook het verschil.”

Lees verder onder de advertentie

Onze omzet was vorig jaar 2,7 miljoen euro. De stijging komt onder andere door bewustwording van mensen over biodiversiteit

Daar begon de missie van Suzanne en Liedewij met Sprinklr in 2016. ,,We willen de biodiversiteit versterken en biologische planten voor iedereen toegankelijk maken. Het is onze droom dat biologische planten de norm worden.” Op de website van Sprinklr kun je biologische planten voor de tuin (90 procent van het assortiment) en voor in huis kopen en thuis laten bezorgen.

Het eerste jaar betaalden Suzanne en Liedewij zichzelf geen salaris uit. ,,Het ging met ups en downs. Je leert van ondernemen. We hadden een app, daar zijn we later mee gestopt. We zijn ook van distributeur veranderd. We werken met Trunkrs en dat bevalt heel goed. Ze houden de dozen met planten goed rechtop, de bezorgkwaliteit is enorm hoog. In 2020 draaiden we break-even en toen ging opeens het hard. Corona was een kantelmoment voor ons. In 2022 groeiden we met 60 procent, in 2023 met 50 procent.” De omzet was vorig jaar 2,7 miljoen euro. De stijging heeft volgens Suzanne te maken met de bewustwording van mensen over biodiversiteit.

Suzanne van Straaten en Liedewij Loorbach van Sprinklr PR
PR
Lees verder onder de advertentie

Het is onze droom dat biologische planten de norm worden

Dat groeien vonden Suzanne en Liedewij een beetje dubbel. Suzanne legt uit: ,,Je hoort vaak over startups dat ze flink groeien en dan lekker cashen als ze het bedrijf verkopen. Voor ons voelde dat niet goed, want dat past niet bij onze missie. En wie zou ons bedrijf moeten kopen? Een tuincentrum vol niet-biologische planten? Nee, dat past gewoon niet. We wilden niet meedoen aan dit systeem.”

Lees ook: Dit duurzame merk maakt biologisch afbreekbare sneakers ‘on demand’

En dus werd Sprinklr afgelopen jaar steward owned. ,,We verscheurden onze aandelen om Sprinklr over te dragen aan de missie: het herstellen van biodiversiteit. Er is maar één aandeelhouder met zeggenschap, dat is Stichting Sprinklr Impact, de steward. Het enige doel van de stichting is erop toezien dat Sprinklr B.V. onderneemt volgens de missie. De onderneming is dus geen middel om geld aan te verdienen, maar een middel om de missie te dienen.‘’

Lees verder onder de advertentie

Het plan is om in 2028 de nog aanwezige aandeelhouders te kunnen uitkopen, en dan is Sprinklr van zichzelf. Het was volgens Suzanne een worsteling. ,,We zijn ondernemers en werken hard, maar we hoeven niet rijk te worden. Dat maakt je niet per se een mindere ondernemer. Het bedrijfsleven is erop gericht om veel geld te verdienen. Maar deze route bestaat ook, en die past veel beter bij ons.”

We zijn ondernemers en werken hard, maar we hoeven niet rijk te worden. Dat maakt je niet per se een mindere ondernemer

De manier waarop ze ondernemen voelt goed voor de vrouwen. De komende tijd willen Suzanne en Liedewij de basis van het bedrijf verstevigen, zoals de logistiek verbeteren. ,,We willen onze eigen groei bepalen, en nu zelfs inzetten op een minder snelle groei. We hebben geen constante druk van aandeelhouders die enkel streven naar meer winst. We kunnen zo focussen op langetermijndoelen in plaats kortetermijnwinsten. We denken eraan om in Vlaanderen te gaan verkopen. En zien we nog heel veel kansen voor biologische planten in Nederland.”

Lees ook: Trunkrs compenseert bezorgpartners voor gestegen brandstofkosten

Lees verder onder de advertentie