Nieuws Innovatie
Nederlandse uitvinding: spraakgestuurd bestelsysteem voor horeca
Het Amsterdamse QV Technologies heeft een spraakgestuurde bestel- en betaalinterface ontwikkeld op basis van Artificial Intelligence. De ‘Voqus’, zoals de interactieve display wordt genoemd, is ontwikkeld voor horecaondernemers om de gastervaring te verbeteren en de inzet van personeel te optimaliseren.

Een drankje bestellen in de horeca is niet wezenlijk veranderd sinds er herbergen zijn. Je neemt plaats, wacht tot er bediening komt, geeft je bestelling door en betaalt daarna bij het bedienend personeel. Zo ging het toen, en zo gaat dat nog steeds.
Circa twee jaar geleden vonden Jan Zuiderveld (afgestudeerd in Neuropsychologie en bezig met zijn master A.I. aan de UvA) en Richard Stange (Sr. Electronic Engineer) van QV Technologies dat het anders moest en kon. Met het team van QV Technologies werd de bestel- en betaalinterface Voqus ontwikkeld, een kleine ronde spraakgestuurde interface met display dat eenvoudig geïnstalleerd kan worden in iedere hotelkamer, lobby of horecagelegenheid.
Spraakgestuurde toepassingen populair
Door de snelle innovatie van spraakgestuurde hard- en software van bijvoorbeeld Google (Assistent/Home) en Apple (Siri/Homepod) is het gebruik hiervan enorm toegenomen. Op dit moment maken al zo’n 400.000 Nederlanders gebruik van dergelijke spraakgestuurde apparaten. Circa 29% van de bevolking maakt al gebruik van voice mogelijkheden op hun telefoon (*bron: Kantar).
Hier zagen Jan Zuiderveld en Richard Stange mogelijkheden. Wat ooit is begonnen met een simpele knop, is uitgegroeid tot een interactief platform dat in staat is een hele horecazaak te ‘runnen’ wat betreft bestellen en betalen.
Voice
Jan Zuiderveld: ,,Richard en ik komen regelmatig in horecagelegenheden. Ons viel op dat het personeel het vaak enorm druk heeft. Vaak moesten we lang wachten op de bediening en zagen met onze achtergrond in de technologie mogelijkheden tot verbetering. Wij zijn ervan overtuigd dat het gebruik van de stem de meest logische manier is om iets te bedienen. Daarop hebben wij Voqus ontwikkeld waarmee snel en gemakkelijk via voice kan worden besteld. En waardoor het bedienend personeel zich volledig kan richten op gastheerschap. Door ons systeem is de aandacht weer terug waar deze hoort, bij de gast”.
Voqus
Als iemand iets wil bestellen, drukt deze op de ronde display en geeft via spraak de bestelling door (zie de video hieronder). Het ronde scherm draait in de richting van de gast die de bestelling plaatst. Op het scherm zijn de bestelde items te zien. De gast kan daarna de bestelling bevestigen of eventueel nog aanpassen.
De order wordt daarna naar de bar of keuken gestuurd, waar deze voorbereid en uiteindelijk uitgeserveerd zal worden. Daarna is het mogelijk af te rekenen via de Voqus. Liever toch een ober of serveerster aan tafel? Via een simpel handgebaar richting de Voqus of een spraakopdracht is deze oproepbaar.
Voqus is intuïtief in gebruik en door iedere doelgroep eenvoudig te bedienen. De bestel- en betaalinterface treffen de gasten aan op tafel in een café of restaurant en in de lobby of kamer van een hotel. Ook is Voqus in te zetten op festivals en evenementen.
(tekst gaat onder video verder)
Gamechanger
Met een aantal grote ondernemingen uit de horeca zijn gesprekken gaande over implementatie van het systeem. Stange: ,,Toen we de definitieve modellen van de Voqus klaar hadden wisten Jan en ik meteen dat we iets bijzonders in handen hadden. Wij hebben hierop een aantal zeer ervaren ondernemers in ons netwerk benaderd die ons helpen bij het openbreken van de markt."
,,Bij een innovatief product als de Voqus loop je altijd aan tegen een gezonde dosis ‘eerst zien en dan geloven’. En dat is prima natuurlijk want wij geloven echt dat we een gamechanger in handen hebben. Met de hulp van ons team zijn wij in contact gekomen met een aantal grote landelijke horecaspelers. Hiermee zijn wij in gesprek over de implementatie op hun locaties en ze zijn meer dan enthousiast over Voqus.”
Horecava
De lancering ‘Voqus’ interface van QV Technologies op de Horecava startte direct met een nominatie voor de Horeca Innovation Award 2020. De verwachting is dat begin 2020 de eerste systemen geïmplementeerd zullen worden.