,,Eerst was er Brexit”, begint Cloosterman. ,,Toen kwam Covid en nu is er een oorlog in Oekraïne gaande. Vooral dat laatste legt een grauwsluier over onze dagelijkse bezigheden. Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar een crisis maakt het ondernemerschap nog uitdagender. Het liefst zijn we natuurlijk bezig met onze klanten en de verdere groei van Rituals, maar dit hoort er ook bij.”
Ontmoetingen tussen collega’s stimuleren na corona
Cloosterman verwijst daarbij naar corona en het herstel van de intieme bedrijfscultuur binnen zijn organisatie. De succesondernemer geeft aan dat plezier en humor dit belichamen en dat het ontzettend belangrijk is dat iedereen elkaar nu weer ontmoet. ,,We hebben collega’s die al geruime tijd bij Rituals werken, maar elkaar door de crisis nooit eerder zagen.”
,,We stimuleren deze ontmoetingen met bijvoorbeeld een maandelijkse update over de gang van zaken binnen Rituals. We doen dit met een livestream en al onze kantoren van over de hele wereld zijn erbij. We koppelen er altijd een leuk onderwerp aan en als het achter de rug is, gaan we aan de borrel. Soms tot in de kleine uurtjes.”
We moeten uitgaan van elkaars goede intenties en vooral weer lol maken. Mooie dingen met elkaar opzetten. We willen toch vooruit?
Raymond Cloosterman, oprichter en ceo Rituals
,,Ook hebben we onze sterke onboarding voor nieuwe medewerkers weer opgepakt. Die bestaat uit een bootcamp, maar ook uit een fietstochtje langs ons eerste kantoor in Amsterdam. Zakelijk hebben we het goed voor elkaar, maar het terugbrengen van die intieme cultuur waarmee we zo groot zijn geworden, vond ik toch wel een spannende uitdaging. Het valt of staat met plezier.”
Cruciale spontaniteit onderdrukt door actualiteit
Spontaniteit is volgens Cloosterman onlosmakelijk verbonden met plezier. Toch ziet de man die aan het einde van dit jaar meer dan duizend winkels over de hele wereld verwacht te hebben dat de actualiteit deze spontaniteit onderdrukt. ,,Het lijkt soms wel alsof men zich binnen organisaties vooral focust op wat de ander doet en dat maakt ondernemen een stuk moeilijker. Dat terwijl er al onvoldoende mensen zijn en er ook nog eens een inflatie overheen komt.”
,,Dit speelt afbraak van de eerder genoemde bedrijfsculturen in de kaart”, gaat hij verder. ,,Creativiteit blijft vaker uit en resultaten lopen terug. We moeten uitgaan van elkaars goede intenties en vooral weer lol maken. Mooie dingen met elkaar opzetten. We willen toch vooruit? Ik hoop echt dat dit sentiment in bedrijven weer terugkomt. Als ondernemer vind ik dit een maatschappelijk vraagstuk waar ik het antwoord nog niet op heb gevonden.”
Cloosterman vertolkt de rol van host tijdens BusinessBoost Live 2022. Een avond vol inspiratie en live optredens voor spraakmakende ondernemers- en levensverhalen, eerlijke gesprekken en nieuwe inzichten. Dit zijn gasten die Raymond Cloosterman ontvangt.
Uit de comfortzone gestapt om B Corp-certificering te verkrijgen
Waar Cloosterman en zijn ruim 8.000 personeelsleden wél een antwoord op hadden, is de vraag hoe je B Corp-certificering verkrijgt. Maatschappelijk en duurzaam ondernemen was altijd al het doel. Daadwerkelijk voldoen aan de hoogste normen op dit vlak bleek echter een ander verhaal.
,,Drie jaar geleden vond onze klant Rituals al heel duurzaam. Toch konden wij onszelf nog niet recht in de spiegel kijken omdat wij wisten dat het nog niet duurzaam genoeg was. En zodra de klant jou hoger waardeert dan je eigenlijk presteert, ontstaat er een gevaarlijke situatie.”
,,We besloten direct een schep bovenop alle duurzame initiatieven te doen. Dit was nog voordat het B Corp-certificaat in beeld kwam. Ik wist niet eens wat dat was. Laat staan hoe je het kon behalen. Toen we eenmaal wisten aan welke eisen ons bedrijf moest voldoen, zijn we echt uit onze comfortzone gestapt en dus enorm gegroeid.”
Verhalen van inspirerende ondernemers zorgen ervoor dat je anders naar je eigen bedrijf gaat kijken. Ook al zijn de betreffende sprekers in een compleet andere branche actief
Raymond Cloosterman oprichter en ceo Rituals
Rituals is één van de eerste merken binnen de beautyindustrie die dit voor elkaar heeft gekregen. ,,Mede daardoor was 2021 een topjaar. Eentje die door wisselende coronamaatregelen nog stroef begon, maar dankzij een omzet van 1,1 miljard en een groei van 25 procent prachtig eindigde.”
Sleutelmomenten in de geschiedenis van Rituals
Het zijn astronomische resultaten. Helemaal als je je bedenkt waar Cloosterman met Rituals vandaan komt. Het begon namelijk letterlijk in een kelder aan de Amsterdamse Herengracht. In de eerste jaren na de oprichting in 2000 was het vooral de vraag of het merk überhaupt wel overeind zou blijven omdat het luxeproduct simpelweg niet aansloeg.
Wat er dan voor heeft gezorgd dat Rituals wel succesvol werd? Het inzicht dat de focus op de eigen winkel moest liggen en niet op de vele verkooppunten. Daarnaast werd de norm verhoogd om alleen nog maar te concurreren met de allerbeste producten. De doorbraak in Zweden en Duitsland in 2014 wordt door Cloosterman – die zijn baan als vicepresident bij Unilever opgaf voor zijn Rituals – eveneens als een sleutelmoment in de geschiedenis van zijn bedrijf gezien. De ceo gaf destijds aan te merken dat de roem van het merk het bedrijf kennelijk al vooruit was gesneld. Rituals viel daar direct in de smaak.
Zet jij jezelf ook in beweging? Luister, spar en netwerk met professionals die ook niet terugdeinzen risico’s te nemen of het roer om te gooien, binnen én buiten hun vakgebied. BusinessBoost Live er voor iedereen met een ondernemende geest, in welke vorm dan ook. Boek nu snel tickets voor hét ondernemersevent van Nederland.
Ondernemersverhalen als die van Cloosterman centraal tijdens BusinessBoost Live
Nieuwe inzichten, eerlijke gesprekken en ondernemersverhalen als die van Cloosterman; ze staan centraal tijdens BusinessBoost Live. ,,Wat vroeger voor mij de reden was om dit soort events te bezoeken? Om er even helemaal uit te zijn, maar ook om een ander geluid te horen. Verhalen van inspirerende ondernemers zorgen ervoor dat je anders naar je eigen bedrijf gaat kijken. Ook al zijn de betreffende sprekers in een compleet andere branche actief. Ik kwam altijd wel met tien goede ideeën terug.” Tekst gaat verder onder de foto.
,,De organisatie heeft het voor elkaar gekregen om een congres voor ondernemers wat eigentijdser te maken. Hoewel ik zelf nooit zo van het netwerken was op dit soort momenten, is daar natuurlijk wel alle gelegenheid toe. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om een kaartje te kopen, maar dat er mooie gasten bij presentator Jeroen Pauw aanschuiven, staat als een paal boven water.”
Denk hierbij aan gasten als Daan van Renselaar van Stella Fietsen, Jaap Kortweg als oprichter van Those Vegan Cowboys (en voormalig De Vegetarische Slager) en Victor Knaap van Media.Monks. Cloosterman: ,,Zelf ben ik overigens erg nieuwsgierig naar het verhaal van Simon Sinek. Over inspirerende gasten gesproken…”
Simon Sinek deelt met ons zijn visie en nieuwste inzichten over de meest actuele en relevante onderwerpen van dit moment. En dat doet hij op geheel eigen wijze, vanuit zijn studio in Amerika, rekening houdend met de huidige klimaatuitdagingen waar we met z’n allen voorstaan. In een speciale BusinessBoost Live setting, zet hij iedereen weer op scherp. Zorg dat je erbij bent, dit wil je niet missen!
BussinessBoost Live | 2 juni Ahoy Rotterdam
BusinessBoost Live staat voor spraakmakende ondernemers- en levensverhalen, eerlijke gesprekken en nieuwe inzichten. (Internationale) sterren als Simon Sinek en Typhoon delen tijdens BusinessBoost Live exclusief hun verhaal. Daan de ondernemerstafel van presentator Jeroen Pauw schuiven Victor Knaap (Media.Monks), Jaap Korteweg (Those Vegan Cowboys en De Vegetarische Slager) en Daan van Renselaar (Stella Fietsen) en Kelly Weekers (Moonshot). Een avond vol inspiratie en live optredens die je als ondernemer niet mag missen. Reserveer nu jouw ticket.