Het vinden van het juiste talent is alleen wel noodzakelijk om hun ambities waar te kunnen maken. Gespecialiseerde profielen invullen is het grootste struikelblok op het groeipad van scale-ups, ondervindt Deloitte. Toch blijven zij zich richten op het aantrekken van nieuwe klanten en het uitbreiden naar nieuwe markten in 2022.
Het vinden van het juiste talent is nu de grootste uitdaging onder scale-ups, waarbij 50 procent van de bedrijven talent benadrukt als grootste uitdaging om hun groeiambitie te realiseren, een stijging van 22 procent ten opzichte van vorig jaar.
Belgische scale-ups noemen vooral Nederland, het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen voor marktexpansie
Scale-up Confidence Survey Deloitte
Ruim de helft van scale-ups bereikte of overtrof hun omzetdoelstelling in 2021
Over het algemeen zijn Nederlandse en Belgische scale-ups erin geslaagd hun voorspelde omzetgroei waar te maken. Ze verwachtten een gemiddelde groei van 121 procent in 2021 en realiseerden een groei van 113 procent, een stijging van 7 procent ten opzichte van 2020. Meer dan de helft van de scale-ups bereikte of overtrof de omzetdoelstelling in 2021. 5 procent van de scale-ups realiseerde zelfs een groei van meer dan 500 procent.
Fintechscale-ups realiseerden de hoogste omzetgroei in 2021 (171 procent), terwijl die van electronic devices, hardware & halfgeleiders de hoogste groei verwachten in 2022 (187 procent).
Lees ook: Nieuw seizoen Dragons' Den op Viaplay: lukt het Savvy investeerder te vinden?
Nederlandse scale-ups richten zich op Noord-Amerika en Azië
Schaalbaarheid van cloudarchitectuur is de meest populaire technologieprioriteit onder respondenten voor België en Nederland. Opvallend is dat dataprivacy minder prioriteit heeft voor Nederlandse scale-ups dan voor Belgische. Enterprise-software is het meest vertegenwoordigde segment in België (34 procent) en in Nederland (19 procent), gevolgd door life sciences & healthcare.
Scale-ups willen ook nieuwe markten aanboren. Nederlandse scale-ups richten zich op Noord-Amerika en Azië, naast België en andere Europese landen. Belgische scale-ups noemen vooral Nederland, het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen voor het aanboren van nieuwe markten.
Lees ook: Silicon Valley is het walhalla van startups, scale-ups en AI