Daarachter schuilt natuurlijk wel een heel technische basis. „Wij verzorgen onder andere de software daarvoor”, zegt Hugo Braam, die samen met zijn broer Paul in 2007 het bedrijf Virtuagym oprichtte. „We zijn een softwarebedrijf in de fitnessbranche dat klantgerichte oplossingen biedt op diverse vlakken. Denk aan coaching, voeding, training, maar dus ook clubmanagement. 24/7 is echt een groeiende trend in Nederland, maar ook daarbuiten.”
Personeelstekort oplossen met 24/7-openingstijden?
Virtuagym heeft inmiddels meer dan negenduizend klanten, verspreid over tachtig landen. „Maar voornamelijk in Nederland, de UK, Duitsland, Spanje, Frankrijk en de Verenigde Staten”, zegt Hugo, die met zijn bedrijf Virtuagym ook echt inzet op 24/7-openingstijden. „Deze ruime vorm van openingstijden is niet primair te linken aan de personeelstekorten, maar er zit wel degelijk een link aan, ja. Sportscholen vinden het moeilijk om personeel te krijgen. Na corona is er een leegloop ontstaan, net als in de horeca.”
Toch is dat niet de enige reden dat steeds meer ondernemers kiezen om de gym altijd open te gooien. Hugo legt uit: „Het is ook een trend die aansluit bij de behoeften van de klant. Supermarkten zijn tegenwoordig bijvoorbeeld ook steeds vaker en langer open. Er is een duidelijke behoefte om buiten de reguliere bemande openingstijden te sporten. Technisch is dat ook goed op te lossen. Al zijn daar wel een paar investeringen voor nodig.”
Investeringen voor de sportschool
Daarbij moet je allereerst denken aan een toegangssysteem. Daarin zijn verschillende varianten. Denk aan het bekende draaipoortje, of een gehele poort. Allemaal bedienbaar met een pasje of een QR-code uit een mobiele app. „Zo’n poortsensor kost een paar honderd euro. Voor 1.000 tot 1.500 euro inclusief ben je wel klaar”, zegt Hugo. „Daar zitten de kosten niet. BasicFit is hierin wel een van de voorlopers, zij hebben heel veel geautomatiseerd. Vervolgens kun je denken aan bewegingssensoren die gekoppeld zijn aan het licht, zodat de lampen niet onnodig in de nacht aanstaan.”
Sommige klanten maken zelfs gebruik van software met kunstmatige intelligentie, die doorheeft als er iemand op de camerabeelden langere tijd stil ligt of zich agressief gedraagt
Hugo Braam Virtuagym
De grootste kostenpost zit voor sportscholen in de beveiliging. Hugo: „Dat kan voor ongeveer 2.000 euro al met een soort home automation-achtig systeem, tot 20.000 euro met een professionele koppeling en een abonnement bij een beveiligingscentrale. Als je dan op een knop drukt, kom je in contact met iemand van die centrale. Sommige klanten maken zelfs gebruik van software met kunstmatige intelligentie, die doorheeft als er iemand op de camerabeelden langere tijd stil ligt of zich agressief gedraagt.”
Nadeel van minder personeel
Nadeel: de software maakt natuurlijk niet de halters en apparaten schoon. Het is dus belangrijk voor ondernemers om zich vooraf af te vragen wat je belangrijk vindt om uit te stralen. „Je hebt minder personeel nodig. We kunnen tegenwoordig via de app persoonlijke schema’s aanbieden, klanten kunnen zelfs lichaamsmetingen doen op een weegschaal. Er is meer selfmanagement, maar de grootste uitdaging voor sportscholen is om klanten gemotiveerd te houden. Dat ze blijven komen. Je kunt al veel doen met gamificatie, challenges, en sociale interactie, maar de efficiëntste manier is de samenwerking met een écht persoon.”
Lees ook: Hogere abonnementsprijzen en lagere energiekosten stimuleren groei Basic-Fit
Daarom zetten sportscholen die gebruikmaken van 24/7-openingstijden ook (extra) in op personal trainers. „Bedenk als ondernemer hoe je je wil positioneren. Je kunt je onderscheiden met interactie en begeleiding. Maar, daar hoort ook een redelijk salaris bij voor het personeel. Onderzoek dan ook of jouw klanten bereid zijn hiervoor te betalen. Als de resultaten goed zijn, willen klanten daar vaak wel voor betalen. Je moet ze echt helpen oplossingen te bieden op vlakken als afvallen, fitter voelen en persoonlijke begeleiding.”
24-uurseconomie
Voor Hugo is het een no-brainer om 24/7 in te voeren. Hij geeft aan dat er zelfs sportscholen zijn waar helemaal geen personeel meer werkt. „Je koopt online je abonnement, checkt in, en kunt vervolgens gaan sporten. Zeker de nieuwe generatie heeft helemaal geen zin in nodeloos contact, tenzij ze een keer service nodig hebben.”
,,En los van de eenmalige kosten, valt het reuze mee met de extra kosten. Het blijvend voordeel is dat je kunt blijven sporten. Dit past perfect in de trend van de 24-uurseconomie. Vroeger kon je alleen een film huren als de videotheek open was, nu kun je op ieder moment van de dag een film kijken op bijvoorbeeld Videoland of Netflix.”