Marketing

Merknaam verzinnen? Liever geen VW Przewalski

Erwin Wijman
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

In de serie 'Goed bezig' delen de auteurs van Uitgeverij Haystack tips en ervaringen. Deze week Erwin Wijman, marketingdeskundige en auteur van het boek Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt.

ID.3. Ja, inderdaad niet te bevatten, die naam. Ik hoop voor jou dat jouw producten en diensten makkelijker uit te spreken zijn.

De spraakverwarring van de Volkswagen ID3

De ID.3 ziet er op zich best aardig uit. Niet zo opwindend als een Tesla of een Polestar, maar ook niet zo zaaddodend als een Nissan Leaf of een Citroën Ami, het blik geworden mondkapje.

Lees verder onder de advertentie

Maar die naam. ID.3. Ie Dee punt Drie.

- Nee Leen, je maakt een fout. Zo spreek je die naam niet uit.
- O nee? Hoe dan? Ie Dee Drei?
- Nee, nee, je moet Aai Die Drie zeggen. Engels-Engels-Nederlands. Luister maar naar de tv-commercial van Volkswagen.

Maar dat doet niemand. De volksmond zegt Ie Dee Drie, we hoorden ook Aai Die Three en IJdíedrie.

Lees verder onder de advertentie

Spraakverwarring alom. En die uitspraakverwarring is niet goed voor zo’n auto. Integendeel.

Toyota Prius

Op precies dezelfde problemen stuitte Toyota met zijn Prius in de VS, de belangrijkste markt voor de hybride Japanner. Zeg je Praai-us of Prie-us. Marketinggoeroe Seth Godin wijdt in zijn bestseller Unleashing the Ideavirus een flinke passage aan de volgens hem rampzalig gekozen naam. Dat Prius werkte ronduit verkoopbelemmerend, schreef hij. Want ga maar na. 'Hoe vertel ik anderen over een auto waar ik enthousiast over ben als ik niet eens weet hoe je zijn naam uitspreekt? Ik wil niet dom overkomen, dus zeg ik de naam gewoon niet.’

Zeg maar dag tegen je mond-tot-mondreclame. ID.3 is ook een naam als een pitbull: mensen lopen er liever met een boogje omheen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Waarom ‘abonnementiseren’ het multi-inzetbare wondermiddel is

Filmproductiemaatschappij Gr8 Films in Amsterdam bestáát niet eens meer. Wie wil er nu films die je in gedachten in de gracht flikkert?

Van slechte merknaam tot faillissement

Om dezelfde reden gingen boekhandelsketen Selexyz en ICT-dienstverlener Qurius failliet. ICT-bedrijf SYSQA moet heel wat klanten mislopen die bang zijn de naam verkeerd uit te spreken. En zo kíjken een hoop mensen niet eens of ze een Nissan Qashqai wel kunnen betalen, ze hóéven hem gewoon niet.

Lees verder onder de advertentie

In Amerika raden loopbaanadviseurs immigranten met een moeilijke voornaam aan om een korte, eenvoudig uit te spreken roepnaam aan te nemen. Anders word je bij sollicitaties onderop de stapel gelegd, omdat de functionaris van personeelszaken bang is je voornaam verkeerd uit te spreken.

ICT-bedrijf SYSQA moet heel wat klanten mislopen die bang zijn de naam verkeerd uit te spreken

Erwin Wijman

Kort en goed, Volkswagen Wodan of Brutus zou nog aantrékkelijker klinken. En wat erger is: de naam ID.3 is niet alleen schadelijk voor Volkswagen, maar ook voor het klimaat. Want hij vertraagt de overgang naar elektrisch rijden waardoor de CO2-uitstoot de komende jaren juist hoger in plaats van lager uitpakt.

Mensen van Volkswagen, als jullie die 1,5 graad ook serieus nemen, kies dan weer iets als Golf of Polo.

Lees verder onder de advertentie

Benieuwd naar meer marketinginzichten van Erwin Wijman? Bestel dan zijn boek Zo verkoop je alles via de shop van De Ondernemer.