Aangeboden door YoungCapital
Branded Content Marketing
Met deze stunt trekt YoungCapital de aandacht van hun meest gewilde opdrachtgevers
Onder jongeren is de naamsbekendheid van YoungCapital hoog, maar bij werkgevers kan het beter. Daarom bedacht de recruitmentspecialist een stunt. ,,Rebel is één van onze merkwaarden: dat kwam nu goed van pas.”

Danique Smorenburg en haar marketingcollega’s wilden het eens ‘anders dan anders’ doen, en dat is gelukt. Hun campagne om meer in the picture te komen bij een door hun zelf samengestelde lijst van favoriete potentiële klanten, is een succes. Foto: YoungCapital
Hoe laat je als recruitmentspecialist aan een werkgever weten dat jij hét perfecte cv voor hun job in huis hebt? Dan kun je een simpel mailtje sturen, maar je kunt datzelfde cv ook op A0-formaat afdrukken en afgeven bij een ietwat verbaasde receptionist. Óf, waarom ook niet, je plaatst een enorm spandoek rond de ingang van het betreffende kantoor, waarop je de perfecte kandidaat in metershoge letters voorstelt. ‘Tadaaa!! Jullie toekomstig werknemer van het jaar.’
In de case-film die YoungCapital maakte van hun stunt, zie je hoe het bedrijf op een ludieke manier werkgevers benadert met hét perfecte cv, onder de naam van Sean Capital of Yanka Pitaal. Foto: YoungCapital
Anders dan anders
Danique Smorenburg en haar marketingcollega’s wilden het eens ‘anders dan anders’ doen, en dat is gelukt. Hun campagne om meer in the picture te komen bij een door hun zelf samengestelde lijst van favoriete potentiële klanten, is een succes.
In de case-film die YoungCapital maakte van hun stunt, zie je hoe het bedrijf op een ludieke manier werkgevers benadert met hét perfecte cv, onder de naam van Sean Capital of Yanka Pitaal. Als de werkgevers nieuwsgierig het nummer op het cv belt, krijgen ze YoungCapital aan de lijn, met de boodschap dat ze het lot een handje wilden helpen om met hun in contact te komen. Danique Smorenburg: ,,De reacties aan de andere kant van de lijn waren meestal eerst een beetje verward, maar daarna vooral verrast en enthousiast.”
Naamsbekendheid staat als een huis
De campagne begon bij de wens van YoungCapital om beter op de kaart te komen bij werkgevers. Smorenburg: ,,Onze naamsbekendheid is onder jongeren heel hoog. Daar investeren we veel in en dat staat als een huis. We willen verder groeien, dus is het tijd voor de andere kant: de werkgevers.”
Danique Smorenburg ging met haar collega’s om tafel zitten: hoe trekken we hun aandacht? ,,Rebel is één van onze merkwaarden – dat kwam nu goed van pas. Het was duidelijk dat we iets afwijkends wilden bedenken; iets waarmee we een stapje extra zouden doen.”
YoungCapital schakelde de hulp in van Ron Simpson: marketingfenomeen en bekend van The Avocado-show restaurants. ,,Ron heeft zo’n fantastisch creatief brein dat je af en toe even wil lenen,” vertelt Smorenburg. ,,Hij kwam met het idee om met een variant op het Paard van Troje langs de werkgevers te gaan en zo de aandacht te trekken.”
<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
Echt uitpakken
Het werd uiteindelijk geen paard, maar een cv van Troje. Een cv dat haast too good to be true was, zo vertelt Smorenburg en dat ze naar vijftig potentiële klanten stuurden. Eerst in een mail, de dag erna in een grote fysieke envelop van meer dan een meter hoog. Bij drie van de organisaties – Tony’s Chocolonely, financieel dienstverlener BUX en transportbedrijf Brenger – besloot YoungCapital écht uit te pakken. ,,Om zeven uur ’s ochtends stonden we bij het kantoor van Tony’s in Amsterdam, met een busje vol bouwmaterialen. In een uur tijd hebben we toen om hun ingang een steigerstellage opgebouwd.”
In de case-film zie je op een verborgen camera-achtige manier hoe de CEO van Tony’s aan komt lopen en verbaasd opkijkt naar de grote rode stellage. Hij begint meteen foto’s te maken en belt ter plekke het telefoonnummer van deze zogenaamde kandidaat. ,,Hij reageerde heel leuk met dat hij het een geniale actie vond en nodigde ons direct uit op de koffie, mét Tony’s chocoladerepen,” lacht Danique. ,,Missie geslaagd!”
In de case-film die YoungCapital maakte van hun stunt, zie je hoe het bedrijf op een ludieke manier werkgevers benadert met hét perfecte cv, onder de naam van Sean Capital of Yanka Pitaal. Foto: YoungCapital
Bij 35 van de 50 was het raak
Het contact met Tony’s Chocolonely is niet het enige concrete resultaat van de campagne. YoungCapital heeft bij 35 van de 50 bedrijven een afspraak weten te maken. ,,Een goede score,” zegt Smorenburg. ,,Onze campagne draaide om de ideale kandidaat voor hun vacature; die willen we natuurlijk ook graag daadwerkelijk plaatsen.”
Tot slot: hoe is het bedenken en uitvoeren van deze campagne Danique Smorenburg zelf bevallen? ,,We hebben er zó ontzettend veel plezier mee gehad. Het was heel gaaf om tijdens de stunt te zien hoe alles perfect samenvalt. Dit soort creatieve campagnes op maat worden het meest gewaardeerd en passen het best bij YoungCapital. We doen het graag nét even anders. En dat is gelukt.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met YoungCapital. Kijk voor meer informatie op https://www.youngcapital.nl