Van alle dingen die je goed geregeld wilt hebben als ondernemer, is je betaalverkeer misschien wel het belangrijkst. Ontvang je je betalingen immers niet of niet op tijd, dan heb je geen inkomsten. En als je aan de andere kant je rekeningen niet op tijd voldoet, heb je weer problemen met je leveranciers. Wet-en regelgeving plus alle technologische ontwikkelingen rondom betalingen maken dit onderwerp steeds ingewikkelder voor ondernemers. Daarom is het van belang om een goede betaalstrategie op te stellen. Paul Scholten, ceo van Buckaroo legt uit waar je als ondernemer op moet letten.
Ben jij geïnteresseerd in het opzetten van een gedegen betaalstrategie? Bekijk hier de verschillende mogelijkheden.
,,Betalen lijkt voor veel mensen hetzelfde als water uit de kraan. Het wordt gezien als iets vanzelfsprekends en valt hierdoor pas op als het niet werkt. Het achterliggende betaalecosysteem is echter steeds complexer geworden. Niet alleen door een groeiend aanbod in het aantal betaalmethoden, maar ook door striktere wet- en regelgeving. Als deze complexiteit niet is meegenomen in de betaalstrategie, kan dat ondernemers voor flinke uitdagingen zetten. Problemen met betalen kan invloed hebben op de omzet en daardoor de winst van je bedrijf beïnvloeden. Bijvoorbeeld wanneer een consument online wil betalen met een betaalmethode die niet wordt aangeboden of wanneer een consument een product online heeft aangeschaft maar deze in de winkel wilt retourneren. Het verwachtingspatroon van de klant verandert continu en daar moet je als ondernemer wel op in kunnen spelen.”
Focus op ondernemers
Buckaroo is in 2005 opgericht als Payment Service Provider en in de loop der jaren meegegroeid met haar klanten. Bedrijven als Swapfiets en Smartphonehoesjes.nl zijn ooit als startup bij Buckaroo binnengekomen en inmiddels uitgegroeid tot grote organisaties. Door een mix van slimme organische groei en strategische overnames is Buckaroo één van de drie grootste PSP’s in de Benelux geworden. In februari van dit jaar heeft het bedrijf de afwikkeling van de pinbetalingen en betaaldiensten van ABN AMRO overgenomen. Hierdoor heeft Buckaroo zo’n 41.500 klanten, 22.000 betaalterminals, een aanbod van meer dan veertig verschillende betaalmethoden en jaarlijks zo’n 31 miljard euro in online- en pinbetalingen. Buckaroo is in Nederland de op twee na grootste is geworden in pinbetalingen. Wat is volgens Scholten de sleutel tot het succes van het bedrijf?
,,Ik denk dat dat hem vooral zit in het feit dat wij ons bij Buckaroo realiseren dat het bij betalingen niet alleen draait om het leveren van de technologie. Het draait net zo goed om het altijd centraal stellen van de klant. Dat doen we door voortdurend echt in gesprek te gaan, altijd bereikbaar te zijn en betaaloplossingen te leveren die aansluiten op nieuwe behoeften. Hierbij hebben we in het bijzonder de focus op Nederlandse en Belgische ondernemers, die we in heel Europa ondersteunen met een nuchtere en praktische klantgerichte aanpak. Daarmee onderscheiden we ons van de rest.”
Het draait bij betalingen niet alleen om het leveren van de technologie, maar net zo goed om het altijd centraal stellen van de klant
Zorg voor een goede betaalstrategie
Sinds covid is het voor ondernemers steeds belangrijker geworden om online- en winkelverkoop te combineren. De consument wil het allebei en gaat er ook van uit dat de betaalsystemen in de winkel en online gekoppeld zijn, zodat online aankopen in de winkel geretourneerd kunnen worden en artikelen die in de winkel niet in voorraad zijn meteen online besteld kunnen worden. Een ondernemer heeft anno 2024 daarom naast een verkoopstrategie ook een goede betaalstrategie nodig die aansluit op de wensen van zijn of haar klanten.
,,Als ondernemer doe je er goed aan een betaalmodel te bepalen dat past bij de wijze van verkoop. Doe je dit vooral in de winkel, online of op abonnementsbasis? Of een combinatie, wat we tegenwoordig steeds meer zien in zogenoemde omnichannel-betaalstrategieën. En verkoop je ook producten buiten de landsgrenzen? Vergeet dan niet om passende betaalmethoden aan te bieden. Zoals Bancontact voor België, Carte Bancaire voor Frankrijk en PayPal en Sofort voor Duitsland. Belangrijk is hierbij wel om een betaalprovider te kiezen die uitstekend op de hoogte is van internationale privacyregels en de vereisten op het gebied van anti-witwassen en antiterrorismefinanciering. Als het je lukt om op deze manier je betaalproces te vereenvoudigen en de juiste betaalmethoden aan te bieden, leidt dit zeker online direct tot een veel hogere conversie. ”
Als het je lukt om je hele betaalproces te vereenvoudigen en de juiste betaalmethoden aan te bieden, leidt dit online direct tot een veel hogere conversie
Ook banken kiezen voor een Payment Service Provider
Payment Service Providers kunnen ondernemers helpen om hun betaalstrategie te bepalen en deze vervolgens ook op de juiste manier uit te voeren. De eerste grote PSP’s in Nederland, zoals Adyen, Mollie, Buckaroo, Pay, Multisafepay en CM, ontstonden na 2005 met het uitrollen van iDEAL als online betaalmiddel. In de loop der jaren zijn deze instanties meegegroeid met de ontwikkeling in de e-commercesector, maar ook actief geworden in het verzorgen van pinbetalingen en de betaling van abonnementen. Juist op deze vlakken kunnen zij het betalingsverkeer van ondernemers uitstekend ondersteunen, zeker in goed partnerschap met de oude en vertrouwde bank.
,,Banken zijn uiteraard ook actief in het betalingsverkeer en vooral heel sterk in de afwikkeling van bulktransacties, zoals iDEAL, pinbetalingen of automatische incasso-opdrachten. Maar door de sterke groei van het aantal betaalmethoden, de ontwikkeling van meer complexe technologieën en de introductie van omnichannel betalingen geven banken zelf ook steeds vaker de voorkeur aan PSP’s. Door de slimme software die zij leveren kunnen e-commerceplatforms en betaalterminals direct gekoppeld worden aan betaalmethoden zoals iDEAL, pinbetalingen, creditcardbetalingen en verschillende buitenlandse betalingen. PSP’s verzorgen de gehele betaalverwerking, inclusief administratie en rapportages, of het nu verkoop in de winkel, online of een combinatie hiervan betreft. Hierdoor nemen PSP’s ondernemers veel werk uit handen, waardoor zij zich bezig kunnen houden met de basis: de verdere groei van hun business.”
Ben jij geïnteresseerd in het opzetten van een gedegen betaalstrategie? Bekijk hier de verschillende mogelijkheden.