Dat blijkt uit informatie van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op basis van een gezamenlijk onderzoek met de Vereniging Elektrische Rijders en de Rijksuniversiteit Groningen onder 3.500 elektrische rijders. Eind dit jaar vervalt voor EV-rijders de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en wordt de korting in de bijtelling beëindigd. Een elektrische auto wordt dan duurder dan een vergelijkbare brandstofauto.
Particulieren zullen meer wegenbelasting gaan betalen voor hun elektrische auto, omdat die door de ingebouwde accu's een stuk zwaarder is dan de gemiddelde brandstofauto. Door de verdere afbouw van de korting op de bijtelling wordt het ook voor de zakelijke rijder duurder om elektrisch te rijden.
Onder elektrische rijders lijkt het geloof af te nemen dat de overheid elektrisch rijden daadwerkelijk wil stimuleren
Alle nieuw verkochte personenauto’s emissieloos
De overheidsambitie is dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s emissieloos zijn, waardoor in 2050 een volledig emissieloos wagenpark mogelijk is. Onder elektrische rijders lijkt echter het geloof af te nemen dat de overheid elektrisch rijden daadwerkelijk wil stimuleren. Nog maar 29 procent van de elektrische rijders denkt dat het kabinet echt wil dat Nederlanders elektrisch gaan rijden.
Afhakende elektrische rijders zijn ook een indicatie dat benzinerijders in de toekomst minder snel zullen overstappen op een elektrische auto. volgens de RVO is dat zorgwekkend, aangezien een groot deel van de beoogde milieuwinst in de vervoerssector moet komen van meer elektrisch rijden.
Deze subsidies voor particulieren kosten de staatskas relatief weinig geld en er gaat een sterk positief psychologisch effect vanuit
Peter Niesink BOVAG
BOVAG: Groei EV-nieuwverkopen bijna uitsluitend uit zakelijke markt
Ook BOVAG komt met zorgwekkende cijfers, tenminste, wanneer er wordt gekeken naar de particuliere markt. Uit cijfers van de brancheorganisatie blijkt dat het aandeel EV in de nieuwverkopen afgelopen anderhalf jaar gestaag achteruit is gegaan: van 32 naar 26 procent.
In februari 2025 is het marktaandeel EV’s in de particuliere nieuwverkoop inmiddels gedaald naar 23 procent. Kijk je naar de zakelijke markt, dan staat de pet veel anders, want de groei in EV-nieuwverkopen komt bijna uitsluitend uit deze markt. Het aandeel elektrische auto’s steeg in twee jaar tijd van 34 naar 53 procent.
Lees ook: Vierde generatie familiebedrijf Gomes pakt door met distributie exclusieve elektrische auto’s
Afbouwpad van belastingvoordelen
‘Een voorspelbaar en evenwichtig overheidsbeleid’ is volgens BOVAG noodzakelijk om de particuliere markt mee te krijgen en de doorstroming van EV’s te waarborgen. ‘Een helder meerjarig afbouwpad van stimuleringsmaatregelen richting 2030-2035 voorkomt onzekerheid. Daarnaast moet de instroom van nieuwe EV’s op peil blijven.’
Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: ,,Dus in elk geval géén extra bpm boven op de vaste voet en een gefaseerde afbouw van de bijtellingskorting, zonder plotselinge wijzigingen. Ook zien we als BOVAG het kabinetstaboe op aanschafsubsidies graag verdwijnen. Deze subsidies voor particulieren kosten de staatskas relatief weinig geld en er gaat een sterk positief psychologisch effect vanuit.”
Bedrijven sorteren voor op duurzaamheidsregels
Verwacht BOVAG dat de positieve cijfers op de zakelijke markt de komende jaren aanhouden? Of is ook hier een terugval te verwachten met de afbouw van de subsidies vanuit Den Haag? ,,Zakelijk gezien wordt er anders aangestuurd op elektrificatie, bijvoorbeeld met fiscale kortingen in de omzetbelasting in plaats van aanschafsubsidies. Daarnaast sorteren bedrijven voor, bijvoorbeeld op duurzaamheidsregels vanuit de EU. Onze zorgen liggen voor nu echt bij de particuliere markt’’, aldus een woordvoerder tegen De Ondernemer.