Mobiliteit

Vierde generatie familiebedrijf Gomes pakt door met distributie exclusieve elektrische auto’s

 
Van links naar rechts: Peter Gomes (54) algemeen directeur, CEO Kjeld Riegen (36) en Boy Gomes (23), productmanager. Foto: Voyah
Van links naar rechts: Peter Gomes (54) algemeen directeur, CEO Kjeld Riegen (36) en Boy Gomes (23), productmanager. Foto: Voyah
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Mercedes-Benz en Smart-dealer Gomes Noord-Holland timmert flink aan de weg met de nieuwe onderneming Voyah Benelux, met scherp geprijsde volprezen elektrische auto’s van een Chinese fabrikant. Gestuurd door het idee van de jongste telg in het familiebedrijf die zijn familie warm maakte voor deze internationale uitstap.

Lees verder onder de advertentie

We spreken met Peter Gomes (54) algemeen directeur van het gelijknamige familiebedrijf, met Boy Gomes (23) - zijn zoon en productmanager bij Voyah Benelux B.V. - en met Voyah Benelux-CEO Kjeld Riegen (36).

Voyah Benelux BV importeert automerken Voyah (luxueuze elektrische auto’s), Dongfeng (zeer scherp geprijsde elektrische auto’s) en Mhero (extreme SUV’s). Allen worden geproduceerd door fabrikant Dongfeng waar 176.000 medewerkers per jaar 2 tot 3 miljoen voertuigen produceren. Maar hoe overtuigt een uit Warmenhuizen afkomstig familiebedrijf één van de grootste autofabrikanten van China om als exclusieve leverancier haar elektrische auto’s te distribueren?

Autodealers gaan niet meer zelf auto’s verkopen maar worden een tussenpersoon voor directe verkoop aan klanten

Van vakantie Jordanië naar autobeurs Shanghai

Vanaf medio 2026 voert Mercedes-Benz in Nederland een agentuurmodel door. Autodealers gaan niet meer zelf auto’s verkopen maar worden een tussenpersoon voor directe verkoop aan klanten. Boy Gomes: ,,Tijdens een onderzoekstage bij een branchevereniging van automerkdealers onderzocht ik hoe autodealers kunnen meebewegen met de gevolgen van het agentuurmodel. Een van mijn conclusies was dat de import van Chinese elektrische auto’s interessant kan zijn.”

Lees verder onder de advertentie

Niet lang na Boy’s stage ging de familie Gomes op vakantie in Jordanië. Boy: ,,We huurden daar een elektrische auto van het Chinese merk Geely die verrassend fijn reed.” Na deze positiever ervaring legde Boy legde zijn onderzoeksconclusie voor aan zijn vader. Niet veel later reisde de directie van de autodealergroep op uitnodiging van Geely naar een automotivebeurs in Shanghai. Geely leek nog niet helemaal klaar voor export naar Europa. Op die beurs maakte de directie van Gomes Noord-Holland B.V. echter ook kennis met Dongfeng MotorCorporation; een enorme Chinese autofabrikant met Europese ambities. En de rest is geschiedenis.

LEES OOK: Werkgevers drijvende kracht achter groei elektrisch rijden

Eten in de polder met hoogste directeur Dongfeng

Sinds de lancering medio 2024 verkocht Voyah Benelux B.V. in totaal meer dan 750 Dongfeng-auto’s van de merken Voyah, Dongfeng en Mhero in de lage landen. Verschillende vakmedia schreven lovende woorden over deze 100 procent elektrische auto’s vanwege het feit dat het technisch en kwalitatief goede auto’s zijn met een relatief laag prijskaartje.

Lees verder onder de advertentie

Het basismodel gaat weg voor 23.499 euro en de meest luxe editie - die volgens experts niet onderdoet voor veel duurdere Europese elektrische auto’s - voor 1.000 euro meer. Riegen: ,,Waarbij het doel is om een landelijk dekkend netwerk aan te bieden, waarbij we streven naar minimaal één dealer locatie per provincie, waar men terecht kan voor de aanschaf en ook voor onderhoud.”

,,En dan te bedenken dat we twee jaar geleden pas kennis hebben gemaakt met Dongfeng,” zegt Peter Gomes. ,,Dat we flink doorpakken, vinden ze in China indrukwekkend. Maar het helpt ook dat ze ons veel vertrouwen geven. De directeur van Dongfeng is al vanuit China bij ons in Nederland komen eten en in de showroom geweest.”

Nu zou je je kunnen afvragen of de trouwe klanten die bij Gomes voor een Mercedes komen niet moesten wennen aan een ander soort type auto geïmporteerd vanaf de andere kant van de wereld. Riegen: ,,Op de Dongfeng-auto’s komt een voor ons heel nieuw publiek af. De auto’s staan in een ander deel van onze dealership en we hebben verkopers opgeleid die gespecialiseerd zijn in dit merk, ook omdat de nieuwe doelgroep met hele andere soorten vragen komt. Dat maakt deze stap ook extra leuk.”

Lees verder onder de advertentie

Mijn naam staat niet op de gevel maar ik voel me wel onderdeel van een warme familie

Kjeld Riegen

Beslisproces elektrische auto’s

Als het gaat om het beslisproces dat voorafging aan het importeren van deze auto’s, vult Peter Gomes aan: ,,Net als bij andere strategische besluiten die we bij Gomes maken geldt: grote beslissingen leg ik als algemeen directeur aan mijn broer en vader (en voorheen mijn inmiddels overleden oom) voor en als ook maar iemand het geen goed idee vindt, dan doen we het niet. Maar het is nog nooit voorgekomen dat er iemand faliekant tegen was. Wij geloven erin dat je beter een beslissing kan maken die wellicht verkeerd uit kan pakken dan dat je helemaal geen beslissing maakt of niets probeert. En op die manier geef ik ook leiding aan mijn personeel, zeker als zij openstaan om initiatief te nemen en fouten te maken, dan kunnen ze rekenen op ons volledige vertrouwen.”

Voyah
Voyah

Een familie in bedrijf en een bedrijf als familie

De carrière van Riegen is daar een mooi voorbeeld van. Begonnen als leergierige autoverkoper binnen Gomes Noord-Holland B.V. die graag wilde doorgroeien en studeren, is hij nu CEO van Voyah Benelux B.V. Of het lastig is dat hij geen onderdeel is van de familie Gomes zegt hij: ,,Mijn naam staat niet op de gevel maar ik voel me wel onderdeel van een warme familie. Het is dan ook een eer dat Boy onderdeel is geworden van mijn directe team. Dat voelt ook logisch omdat hij immers in de eerste plaats met het idee kwam om Chinese elektrische auto’s naar de Benelux te importeren.” Waarop Boy Gomes reageert: ,,Dat is te veel eer; we doen het hier met z’n allen.” Peter Gomes knikt instemmend toe: ,,Familie of geen familie. We doen het inderdaad met z’n allen.”

Lees verder onder de advertentie

En zoals in ieder bedrijf moet iedereen zijn of haar strepen verdienen; ongeacht waar zijn of haar wieg heeft gestaan. Zoals vader Peter stelt: ,,Ik startte in het familiebedrijf met auto’s wassen en helpen op de werkplaats en maakte langzaamaan carrière. En Boy doorloopt vervolgens soortgelijke stappen die ik maakte. Hij vraagt me weleens hoe ik alles wat ik voor het bedrijf doe toch voor elkaar krijg en of hem dat ook ooit gaat lukken. En dan zeg ik hem: ‘Je doet het al. Je bedenkt nieuwe plannen, pakt kansen aan en maakt je eigen verhaal. En zo moet het ook.”

LEES OOK: Steeds meer Chinese auto’s op Nederlandse wegen

Lees verder onder de advertentie