Nieuws Niet te kisten

Zo gaat de vrouw achter Stichting Droomdag met de crisis én tijdsdruk om

En toen waren daar opeens de coronamaatregelen die ondernemend Nederland volledig op z'n kop zetten. Het betekende voor veel ondernemers nieuwe, dus andere en soms ook noodzakelijke keuzes. In de dagelijkse serie 'Niet te kisten' zetten we die ondernemers in de spotlights. Vandaag: Anneke de Boer van Stichting Droomdag.

Robbert Daalder | Foto: Nadja Willems 7 september 2020

Anneke boer stichting droomdag crisis tijdsdruk

Niet te kisten is een nieuwe dagelijkse fotoserie op De Ondernemer. De afgelopen weken zijn de meest uiteenlopende ondernemers gefotografeerd door Nadja Willems, die telkens op een originele manier laten zien wie zij zijn en waar zij voor staan. De foto's zeggen alles over hun ondernemersmentaliteit: coronacrisis of niet, zij laten zich niet kisten.

Dat je als ondernemer door de coronacrisis niet kunt doen waar je goed in bent, is op z’n zachtst gezegd vervelend. Maar wanneer je een stichting hebt waarmee je gezinnen steunt waarvan één van de ouders een oncologische of levensbedreigende ziekte heeft, komen de beperkingen als gevolg van het virus extra hard aan. Anneke de Boer van Stichting Droomdag weet precies hoe dat voelt.

Extra voorzichtig met kwetsbare doelgroep

Wanneer een gezin te maken heeft met een ernstig zieke ouder, trekken De Boer en haar tachtig vrijwilligers alles uit de kast om ze een onvergetelijke dag te schenken. ,,Ieder jaar proberen we zoveel mogelijk gezinnen zo’n dag te bezorgen. Vorig jaar kwamen we op 143 en voor dit jaar mikten we op honderdtachtig. Helaas gaan we dat door de coronacrisis niet halen. Dit is een ontzettend kwetsbare doelgroep en dus moeten we extra voorzichtig zijn”, aldus De Boer, die Stichting Droomdag zo’n drie jaar geleden onder haar hoede nam nadat de ongeneeslijk zieke oprichter Mary van Dueren haar eigen gezin in 2015 achterliet.

,,Toen de noodmaatregelen werden aangekondigd, stond er voor begin april al een complete dag in de steigers. Daar ging direct een streep doorheen en dat is ontzettend frustrerend. Je wilt niet stilzitten en rouwkaarten binnenkrijgen van mensen die je niet hebt kunnen helpen. Zij hebben nu eenmaal niet eindeloos de tijd om te wachten totdat zo’n dag een keertje ingehaald kan worden.”

"Je wilt niet stilzitten en rouwkaarten binnenkrijgen van mensen die je niet hebt kunnen helpen. Zij hebben nu eenmaal niet eindeloos de tijd om te wachten"

Anneke de Boer, Stichting Droomdag

Opgelegde beperkingen door corona hebben onstilbare honger naar succes aangewakkerd

Dit besef heeft een onstilbare honger naar succes in De Boer en haar mensen aangewakkerd. Meer dan ooit willen zij er voor deze gezinnen zijn. ,,En dus ga je in mogelijkheden denken. Vaak organiseren we dit soort dagen op vakantiepark De Eemhof in Flevoland. Wij werken samen met Stichting Opkikker en zij hebben daar allerlei faciliteiten waarvan wij ook gebruik kunnen maken. Dat werd alleen te gevaarlijk en daarom moesten we in en rond de bungalows van de gezinnen improviseren.”

,,Dat is goed gelukt, er zijn ontzettend veel leuke én mooie momenten geweest. Door de versoepelde maatregelen hebben we een groot deel van onze vrijheid inmiddels weer terug en daarmee nemen de mogelijkheden voor een magische dag ook weer toe.”

Dikke streep door initiatieven voor het goede doel

Ondanks die mogelijkheden zegt De Boer voorzichtig te moeten zijn met het maken van plannen voor 2021. De financiële kant van de stichting uit Roelofarendsveen heeft harde klappen gekregen omdat veel events niet doorgingen. Galadiners, sportevenementen: door alle initiatieven voor het goede doel ging een dikke streep.

De Boer: ,,We hebben daarom een doneeractie op touw gezet en gelukkig loopt de vermogensfondsenwerving nog wel door. Het is straks ook de bedoeling dat we bedrijven laten participeren in droomdagen. Als ze dat doen, kunnen personeelsleden zo’n dag van dichtbij meemaken, een handje helpen om daar vervolgens gezamenlijk iets van op te steken.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.