Actueel

Nick en Simon organiseren Amsterdams bierfestival

beeld deondernemer
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Haags kameraden brouwen samen speciaalbier

'BierWest gaat niet door,'' kregen Simon en Nick vorig voorjaar te horen. Ze kennen elkaar via Simons vriendin Els. Simon komt uit Engeland en kwam vier jaar geleden naar Nederland vanwege Els, die hij had ontmoet in Australië. ,,Nick en ik houden allebei van bier, dus zo kwamen we aan de praat over het organiseren van een eigen bierfestival. Dat leek ons heel tof,'' vertelt Simon. Dit idee werkten ze uit. Het moest een vrij toegankelijk bierfestival worden. Bezoekers konden een glas kopen en daarmee langs de brouwers gaan die een kraampje met bier hadden. De locatie was het Mercatorplein in Amsterdam-West.

Nick de Vree & Simon Leech

Lees verder onder de advertentie

StormloopMaar vanaf het moment dat ze het evenement op Facebook hadden gezet, liep het storm: uiteindelijk meldden zich ruim 20.000 geïnteresseerden. Dat waren er veel te veel, vonden ze bij het stadsdeel. Als er inderdaad zoveel mensen kwamen, zou de veiligheid in het geding komen. De locatie was dus ongeschikt. In overleg met stadsdeelvoorzitter Gerolf Bouwmeester van stadsdeel West werd het festival verplaatst naar het Erasmuspark. Ook de datum werd verzet naar half september. Het festival kreeg een iets andere opzet: bezoekers moesten van tevoren een kaartje kopen. Hierdoor was het overzicht van het aantal bierliefhebbers een stuk beter. BierWest was binnen een mum van tijd uitverkocht. Er kwamen 2000 bierliefhebbers.

Van West naar Oost,,Dit is zeker voor herhaling vatbaar,'' zeiden de twee ondernemers enthousiast. Samen richtten ze het bedrijf DFRNT op, met als doel nog meer van zulke festivals organiseren. Simon: ,,Als BierWest een succes zou worden, wilden we ook naar Oost.'' Dat was dus het geval en de heren hielden zich mooi aan hun woord. BierWest wordt op 28 mei opgevolgd door BierOost: een eendaags bierfestival op het terrein van de Jaap Edenbaan. De opzet is wel anders. Het festival is grootschaliger, met meer brouwers en er is plek voor 4000 bezoekers. Dat durven ze nu wel aan na de grote belangstelling voor hun vorige evenement.

Ambachtelijk Dat hun festival zo goed in de smaak valt, kunnen de organisatoren goed verklaren. Er is een grote belangstelling voor craft beer in Amsterdam. ,,Er is meer hang naar het ambachtelijke en natuurlijke, daar is dit bier een geschikt product voor,'' zegt Nick. Zijn compagnon vult aan: ,,Craft beer is niet de hele tijd hetzelfde. Brouwers maken steeds iets nieuws, waardoor de bierliefhebbers iedere keer weer iets anders krijgen te proeven. Het verveelt nooit.''

Lees verder onder de advertentie

Jaap EdenbaanDe Jaap Edenbaan is dit jaar voor het eerst het decor van grote evenementen als BierOost. Begin mei is de ijsbaan ook al gastheer van het Streetfood Festival. ,,We zochten een locatie in Oost, met veel plek en de ijsbaan kwam al snel voorbij,'' vertelt Nick. ,,Het grote voordeel is dat iedereen in Amsterdam weet waar de Jaap Edenbaan is.''

Dat er bij de ijsbaan al gebouwen staan is wel handig, vinden ze. Maar 4000 mensen naar de wc laten gaan in een hok waar 's winters de schaatsers zich omkleden, kan niet. Alles wordt dus voor die ene dag neergezet bij de ijsbaan, van toiletten tot stroom. ,,Bij BierWest in het Erasmuspark hadden we helemaal niks. We weten hoe we daar mee om moeten gaan.''

ClubevenementenNick heeft al meer ervaring met het organiseren van evenementen. Voor Radio 538 en SLAM! was hij verantwoordelijk voor de commerciële deals van de grote festivals. BierOost is heel wat anders dan de clubevenementen die hij normaal organiseert. ,,Je hebt een zaal, waar onder meer al een bar, wc's en muziek zijn. Maar voor BierOost zetten we voor een dag een compleet dorp neer, met alle voorzieningen.''

Lees verder onder de advertentie

Héééy biertje?!Het hoofdingrediënt voor BierOost is natuurlijk bier. En dan niet alleen uit Amsterdam, maar ook uit allerlei andere delen van de wereld. Er presenteren zich ongeveer tachtig brouwerijen. Het bier kopen de twee festivalondernemers deels zelf in bij brouwerijen voor de door henzelf bemande stands. Bierbrouwerijen die worden uitgenodigd betalen voor een stand. Nick: ,,Ze nemen personeel mee dat tekst en uitleg geeft over de bieren die zij hebben. We vragen iets extra's, dus ze krijgen ook iets extra's.''

VoorverkoopOok voor BierOost ging de voorverkoop, die in april startte, meteen hard. Bezoekers konden een ticket kopen voor tien euro en tien muntjes om op het festival iets te nuttigen. Het idee om glazen te verkopen, die de festivalgangers moeten aanschaffen om hun bier in te laten tappen, heeft het duo overgenomen van de klassieke bierfestivals.

Behalve voor bier kunnen de bezoekers ook voor eten terecht bij een van de twintig foodtrucks. ,,Wat eet je zoal bij bier? Voornamelijk hamburgers, friet en bitterballen, maar er zijn ook vegetarische gerechten,'' vertelt Simon.

Lees verder onder de advertentie

Tweede editieNaast het organiseren van BierOost, zijn Nick en Simon ook weer bezig met een tweede editie van BierWest in september dit jaar. Dat komt nu niet in het Erasmuspark, maar in het Rembrandtpark. Het festival is niet meer op één dag, maar wordt verspreid over het hele weekend, zodat de organisatoren meer bezoekers kwijt kunnen. ,,Maar toch behouden we nog de knusse sfeer. Dat hoort er gewoon bij,'' zeggen de ondernemers. Ze richten zich niet alleen op hun eigen evenementen. Want als andere festivalorganisatoren op hun evenement 'iets' met bier willen, weten de mannen ook hoe ze dit aan moeten pakken. Op Foodfestival Amsterdam in maart bijvoorbeeld, hebben ze voor een paar dagen een complete biertuin neergezet. Deze mannen kennen geen kater!

Dit zijn de ondernemers achter festival BierOost:

De Barbecueman: Loek Zandee zorgt voor een goed stuk vleesHet broodje Kangoeroebiefstuk van foodtruck Vleeswolf is op Pukkelpop vorig jaar door Studio Brussel uitgeroepen tot het lekkerste broodje van het festival. ,,Op BierOost gaan we dat uiteraard ook weer maken. We komen in vol ornaat, met acht man. En onze twee foodtrucks, twee smokers, een big green egg en twee grills van elk 1,5 meter,'' vertelt Loek Zandee, eigenaar van Vleeswolf.

Lees verder onder de advertentie

In 2014 startte hij zijn foodtruck. ,,Het is nog steeds een beetje zoeken naar wat interessant is en wat niet. Er zijn zóveel festivals, we moeten selectief zijn.''

De ene Bierman: Silas Mars zorgt voor bier en spijs,,Bierfestivals trekken vaak veel publiek,'' begint Silas Mars van Jopen. Hij vindt het leuk dat het publiek bij BierOost anders is. ,,Ze zijn jonger en niet alleen maar gericht op bier. Daarom willen we op BierOost ook iets gaan doen met bier en spijs.'' Jopen was niet aanwezig bij BierWest vorig jaar. ,,Die editie richtte zich nog volledig op Amsterdam en wij komen uit Haarlem. Dat is bij BierOost gelukkig niet meer. We kunnen de bierliefhebbers nu veel moois bieden. We nemen zeker twee specials mee, zoals Mooie Nel. Dat is onze prijswinnende India Pale Ale, de beste van Nederland.''

De Bierbrouwer: Nando Servais neemt genoeg liters bier meeOp BierOost kun je onder meer Brouwerij Pampus vinden. Nando Servais, de man achter deze brouwerij, is fan van het festival. ,,Het is een ander concept. Dat spreekt me aan. Het is echt een festival waar je naartoe gaat met een grote groep vrienden om een gezellige dag te hebben.'' Volgens Nando is BierOost een festival waar veel brouwers willen zijn. ,,Het zit goed in elkaar. Ik denk dat veel brouwers hier ook echt willen zijn. Het is altijd een investering om naar zo'n event gaan. Het gaat er niet alleen om of je genoeg omzet draait, exposure is ook belangrijk. We nemen in elk geval 300 tot 400 liter mee. We verwachten dat dit wel opgaat.''

Lees verder onder de advertentie

De andere Bierman: Sanne Slijper (l) heeft geleerd van de vorige editieTwo Chefs Brewing was vorig jaar aanwezig bij BierWest. ,,Het was heel druk. Dat hadden we een beetje onderschat. Het duurde van 14.00 tot 21.00 uur. We hebben toen met drie mensen constant staan tappen. We hadden vier bieren bij ons. Daar hebben we van geleerd,'' zegt Sanne Slijper, mede-eigenaar van Two Chefs Brewing. Om het op BierOost sneller te laten verlopen, neemt hij minder soorten mee. ,,We staan nu ook met twee keer zoveel mensen.'' Voor Sanne is het festival in mei een mooie gelegenheid om de doelgroep te bereiken; de jongvolwassenen van 24 tot 35 jaar die wel een biertje lusten.