Nieuws Automotive

Verkeersdrukte terug naar normaal: autobranche maakt de balans op

Terwijl de verkeersdrukte langzaam weer het niveau van vóór de crisis bereikt, maakt de autobranche de balans op. Hoe is men uit de lockdown gekomen? Wat zijn de lessen van de crisis en is er naast verlies ook winst gemaakt? ,,Herstel van de klap gaat langzaam. Bedrijven houden de hand op de knip en stellen hun investeringen uit, waardoor er minder vraag is naar nieuwe auto’s.''

Roland Tameling 25 juni 2020

Autobranche crisis portret

Martijn van Reenen van Peugeot DAVO in Den Haag demonstreert de contactloze verkoop. Foto's: Rick Arnold

Toen het verkeer stil kwam te staan, maakte ook de verkoop van nieuwe auto’s een noodstop. ,,Je mag wel stellen dat de markt in elkaar klapte’’, zegt woordvoerder Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,Op het dieptepunt werd bijna 60 procent minder aan nieuwe auto’s geregistreerd dan vorig jaar. Herstel van die klap gaat langzaam. Bedrijven – die relatief veel nieuwe modellen kopen of leasen – houden de hand op de knip en stellen hun investeringen uit, waardoor er minder vraag is naar nieuwe auto’s. Daarbovenop hebben we te maken met een industrie die over de hele wereld stillag.’’

Groeiend vertrouwen

De fabrieken van Volkswagen, Volvo, Opel en Ferrari zijn inmiddels weer op stoom. Een fabrikant als Jaguar wacht maar liefst tot september met opstarten. Auto’s worden daardoor soms niet gemaakt en de introductie van nieuwe modellen loopt vertraging op. Consumenten moeten langer wachten. Ondanks de grillige omstandigheden meet Bovag, dat een wekelijkse ‘corona-monitor’ bijhoudt, ook groeiend vertrouwen. ,,Inmiddels verwacht 80 procent van onze leden dat zij de crisis overleeft’’, zegt Huyskens.

,,Een even groot percentage heeft financiële problemen: de inkomsten zijn met 44 procent teruggelopen en acht op de tien bedrijven verwacht binnen nu en drie maanden extra krediet te moeten aanvragen. Op dat vlak is er nog veel onrust onder ondernemers.’’

''Kleinere benzinemodellen van een paar duizend euro zijn in trek als alternatief voor het openbaar vervoer''

Rico van der Vies, commercieel directeur AMV

Autobranche crisis affiches

Occasions populair

Gebruikte auto’s zijn enorm in trek, blijkt uit het nationale zoekgedrag op internet. Automotive Mediaventions (AMV), het bedrijf achter de populaire autozoeksites Gaspedaal.nl, AutoTrack.nlen Autowereld.nl, zag bezoekers aantallen aanvankelijk met zo’n 30 procent zakken. Al snel kwamen de kopers terug; inmiddels zelfs boven het niveau van vóór de crisis.

Volgens Rico van der Vies, commercieel directeur van AMV, bevorderden de coronamaatregelen een nieuwe manier van auto’s kopen. ,,Wij moesten snel inspelen op de veranderingen. Dat leverde al binnen een dag de mogelijkheid op om met één muisklik een proefrit aan huis te boeken, waardoor autobedrijven meer aanvragen ontvangen. Die aanpak werkt: mensen komen niet alleen auto’s kijken, maar kopen ze ook echt.’’

Shoppen in het lagere prijssegment

Van der Vies bevestigt de run op occasions: ,,Consumenten shoppen vooral in het lagere prijssegment. Kleinere benzinemodellen van een paar duizend euro zijn in trek als alternatief voor het openbaar vervoer. Daarnaast blijken met name elektrische modellen bovengemiddeld populair, ook vanwege de nieuwe subsidieregeling op nieuwe en tweedehands elektrische voertuigen (zie kader, red.). Bovendien loopt het prijssegment tot zo’n 15.000 euro goed: dit zijn autobezitters die de situatie aangrijpen om een beter model te kopen dan hun huidige auto. We gaan immers niet op vakantie, er is misschien wat geld over.’’

Aantal deelauto’s neemt toe

Al leek corona in eerste instantie de doodsteek, ook het gebruik van deelauto’s neemt toe. Victor van Tol, ceo van deelautodienst SnappCar: ,,Begin maart dacht ik nog: shit,daar gaat mijn bedrijf. Onze boekingen kelderden met ruim de helft, dat waren heel wat slapeloze nachten. Maar na een korte dip herstelde de markt zich razendsnel, op sommige plekken met een groei van 300 procent!’’

Van Tol: ,,Mensen ontdekken de deelauto, die je in ons geval huurt van een particuliere autobezitter, als vervanging van het openbaar vervoer of het kopen van een eigen auto. Het is laagdrempelig en je hebt keuze uit 50.000 deelauto’s door het hele land, en die gegarandeerd goed zijn gedesinfecteerd door de eigenaar.’’

Autodelers boeken ook veel vaker op het laatste moment. ,,Voorheen reserveerde een huurder gemiddeld vijf dagen voor vertrek een auto, dit daalde naar anderhalve dag. Consumenten kiezen meer voor flexibiliteit en het autodelen past daar uitstekend bij. Wij vermoeden dat het autodelen – mede door de coronauitbraak – de komende jaren nog verder zal groeien.’

''In de coronatijd is er zo’n 60 procent minder kilometers gereden. Dat betekent minder slijtage en minder onderhoud''

Vishal Durgaram, voorzitter stichting Vakgarage

Autobranche crisis verkoop

Meer werk dan voorheen

Ook Vishal Durgaram lag wakker. De voorzitter van de stichting Vakgarage, met 320 vestigingen één van de grootste ketens van autobedrijven in ons land, zag de bui al hangen. ,,Natuurlijk sliep ik er slecht van, terwijl het bij Vakgarage eigenlijk best goed gaat. Wij hebben meer werk dan voorheen in onze werkplaatsen: het landelijk gemiddelde bij universele autobedrijven daalde met 3,7 procent, wij scoorden een groei van 7,8 procent.’’

De verklaring? ,,Meteen na de aangekondigde maatregelen hebben wij zelf strenge protocollen ingevoerd’’, zegt Durgaram, ,,en die heel duidelijk in ons landelijke netwerk én naar onze klanten gecommuniceerd. We zijn open gebleven en hebben de consument meteen laten weten hoe veilig wij werken, zonder persoonlijk contact of wachtende klanten. Achteraf gezien lenen showrooms en werkplaatsen zich uitstekend voor een 1,5 meterwerkwijze: je hebt de ruimte en het is geen plek waar massa’s mensen dwars door elkaar heen lopen.’’

Dip komt nog

Durgaram vermoedt dat veel onderhoud aan wagens ‘naar voren is getrokken’. ,,Een hoveniersbedrijf met vijf busjes kan de beurten net zo goed laten uitvoeren als die auto’s toch stilstaan. Hetzelfde geldt voor een particulier die niet op vakantie gaat en ervoor kiest om de apk alvast te doen. Daarom verwacht ik dat er nog een dip aankomt: in de coronatijd is er zo’n 60 procent minder kilometers gereden. Dat betekent minder slijtage en minder onderhoud. Vooralsnog maak ik me geen zorgen, maar dat gaan wij een keer voelen.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.