Nieuws Horeca

Eerst een brand en toen corona, maar restauranteigenaar blijft positief: ‘Het glas is altijd half vol’

Hoe houd je de moed er in als een restaurant binnen één jaar tijd hard wordt getroffen door een grote brand en daarna de coronacrisis? Het overkwam restaurant Vroeg in Bunnik. Eigenaar Hans Kempers buffelt door en ziet steeds nieuwe mogelijkheden: ,,Ik ben een optimist, bij mij is het glas altijd half vol.’’

Mathijs Steinberger (AD) 29 mei 2020

Hans kempers restaurant brand corona

Hans Kempers, eigenaar van restaurant Vroeg in Bunnik. Foto: Erik van 't Woud

Vroeg is geen standaard horecazaak met een keuken, tafels en stoelen. Een bakkerij vormt het hart van het bedrijf. Dagelijks vers gebakken brood en gebak wordt in de winkel verkocht en gebruikt in de keuken voor de restaurantgasten.

Ondanks dat het virus het restaurant al twee maanden dicht houdt, is de bakkerij vol in bedrijf voor losse verkoop. Op een doordeweekse zonnige dag zijn er genoeg klanten om zeven bakkers aan het werk te houden.

Horeca-ondernemer Hans Kempers (50) is groot liefhebber van brood, vertelt hij aan het AD. ,,Zonder brood ga ik dood, ik kan niet zonder. Elf jaar geleden bedachten we dat brood de rode draad is van het concept Vroeg. Nu blijkt hoe sterk dat is. De bakkerij is onze reddende engel. De omzet blijft nu voor ongeveer 30 procent overeind. Je ziet het ook bij landwinkels waar het druk is; er is meer vraag naar eigen gemaakte producten.’’

''Zonder brood ga ik dood, ik kan niet zonder''

Hans Kempers, ondernemer

Vervallen boerderij

Zijn creatie Vroeg kende lang voorspoed. Langs de provinciale weg tussen Utrecht en Bunnik, vlakbij de populaire landgoederen Rhijnauwen en Amelisweerd, liet Kempers een vervallen boerderij opknappen. Vanaf de opening in 2010 groeide Vroeg uit tot een drukbezochte plek om te drinken, eten en vergaderen. In mei vorig jaar, op Moederdag, sloeg het noodlot toe. Een brand -veroorzaakt door kortsluiting- verwoestte de bakkerij en keuken. Herstel zou maanden in beslag nemen.

Brand in bakkerij van restaurant Vroeg in Bunnik in mei 2019

,,De wereld stond even stil’’, blikt Kempers terug. ,,Het team stond verslagen buiten. Dat doet je wat, hoor. De volgende dag heb ik gezegd: we gaan bouwen aan Vroeg 2.0. Ik ben namelijk trots op Vroeg en wilde dat er we er sterker zouden uitkomen. Ik ben een optimist, bij mij is het glas altijd half vol.’’

Die levensinstelling zit er van nature in, legt hij uit. ,,Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn ouders hadden een camping en jachthaven op het Eiland van Maurik in de Betuwe. Aanpakken en hupsakee, zeiden mijn ouders. Ik trek graag de kar en motiveer mijn team.’’

Klusteams

Kempers had zijn verzekering goed op orde, waardoor hij geen financiële schade leed. In hoog tempo werden de bakkerij en keuken compleet vernieuwd. ,,Ik heb met alle medewerkers gesproken en klusteams samengesteld. Een paar koks gingen schilderen, anderen slopen. Met z'n allen hebben we het weer opgebouwd. En het moest snel. Ik wilde per sé voor de feestdagen open. We staan namelijk ook bekend om de goede oliebollen.’’

De horeca-ondernemer greep de noodgedwongen sluiting ook aan om verbeteringen aan te brengen. Zo werden extra parkeerplaatsen aangelegd en werd de bakkerij nog nauwer bij de winkel betrokken.

''Met z'n allen hebben we het weer opgebouwd''

Hans Kempers, ondernemer

Markten

Ondanks de grote schade, begon Vroeg snel weer met bakken in een bakkerij in de buurt. ,,Ik wilde alle kansen benutten. We zijn broden gaan verkopen op allerlei markten om ons te laten zien. Ook op het Vredenburg. Daarmee lieten we zien: we zijn er nog. Op het Vredenburg verkopen we nog steeds; het gaat daar heel goed.’’

Begin november was de heropening en kon Vroeg weer lang vooruit, maar dat liep dus anders. Op 15 maart gingen de deuren weer noodgedwongen dicht, nu op last van de overheid. Een nieuwe klap en het begin van een langdurig onzekere situatie. Verschillende horecazaken hebben de deuren al definitief gesloten omdat ze de pandemie niet te boven komen.

Kracht

Heeft Kempers na zoveel tegenslag met de gedachte gespeeld om het bijltje er bij neer te gooien? Nee, klinkt het direct. ,,De eerste weken kwam ik hier elke dag met een knoop in mijn maag aan. De stoelen staan op tafel, het bruist niet. Natuurlijk raakt het me emotioneel, maar tegelijk geeft het me kracht. Ik praat veel met mijn team en ik heb een fijn gezin, waaruit ik steun krijg. Meteen na de sluiting hebben we een webshop geopend. Financieel kunnen we het nog even volhouden, maar het moet niet nog een halfjaar gaan duren.’’

''Natuurlijk raakt het me emotioneel, maar tegelijk geeft het me kracht''

Hans Kempers, ondernemer

Restaurant vroeg in Bunnik

Ook nu zit de ondernemer niet stil en bereidt de heropening van het restaurant en terras voor. Eén van de ideeën is om picknickmanden te verkopen die bezoekers zelf kunnen vullen in de winkel. Opeten kan aan de grote picknicktafels of thuis.

Kempers is blij met de steunmaatregelen van de overheid, waardoor hij de 80 personeelsleden niet buiten de deur hoeft te zetten. Vroeg kan daardoor vooruit blijven kijken. Want het fijnste aan zijn werk, vindt Kempers het moment van binnenkomst in de ochtend. ,,Dan ruik je de geur van de bakkerij. Een kopje koffie, het knisperende brood. Dat is voor mij het ultieme. En natuurlijk als de zaak weer vol zit.’’

Vroeg met een ijzersterke mediacampagne?

Hoe zorg je dat je je klanten laat weten dat je er weer bent? Hoe haal je ze terug in je zaak en ga je weer draaien? Vul onderstaande gegevens in en wij van DPG Media maken samen met jou een passend voorstel voor elk kanaal. On- en offline.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.