Podcast

Driekwart bleef thuis (poll), ondernemers tevreden, maar: '1,5 meter in horeca onmogelijk'

Bijna 400 bezoekers van onze website hebben in de aanloop naar 1 juni via de poll laten weten wat zij gingen doen als restaurants en café’s de deuren én terrassen om 12 uur weer mochten openen. Ga je naar een terras of restaurant? Naar het strand of het water elders? Of blijf je thuis? Driekwart van de deelnemers gaf aan thuis te zullen blijven. En de ondernemers? Blij, maar '1,5 meter is onmogelijk'.

Amstel Boathouse

Amstel Boathouse, 1 juni, middag

Van onze redactie 2 juni 2020

De horeca-ondernemers die wij spraken op 2 juni, the day after, weten wel waarom: angst. ,,Er is zoveel gebeurd in de laatste maanden dat het begrijpelijk is dat niet iedereen meteen die eerste dag met al die 1,5 meter maatregelen op een terras wil gaan zitten. Hoe graag men de horeca ook steunt en z'n favoriete plekje weer wil opzoeken.”

Terras van het Jaar (2019)

We spraken in onze wekelijkse uitzending van De Ondernemer Radio bij New Business Radio (hierboven de hele uitzending te beluisteren) vier horeca-ondernemers die terugkeken op die eerste dag (de uitzending is terug te beluisteren via de podcast). Paul Melis van restaurant De Werf in Veere won vorig jaar samen met zijn broer de onderscheiding voor terras van het jaar. Die verkiezing gaat om begrijpelijke redenen dit jaar niet door, maar de heren Melis hadden wel een eer hoog te houden op die eerste dag. Pim Pronk van Amstel Boathouse heeft van de gedwongen sluiting gebruik gemaakt om zijn terras meer dan te verdubbelen. Dat ging wel ten koste van de parkeerplaatsen.

Gijs Werschkull van restaurant GYS in Utrecht kluste tijdens de sluiting honderden uren met zijn personeel om zijn drie restaurants op te knappen en diverse vernieuwingen door te voeren. Hij staat na die eerste dag nog niet te springen van plezier. En Sytske Oosterhof van eetcafé Nooitgedacht in Harlingen had een reserve crew klaarstaan voor het geval ze extra bediening nodig had – en ook dat team is ingezet.

Lees ook: Corona als reset button: restaurant verandert concept tijdens sluiting

1,5 meter afstand onmogelijk in horeca

Fijn om weer open te zijn. Dat zeggen alle vier de ondernemers. Ze hebben in de week voorafgaand aan 1 juni veel geoefend met hun medewerkers: hoe ontvang je de gasten, hoe leid je ze naar hun tafel, hoe serveer je ze en hoe zorg je ervoor dat iedereen 1,5 meter afstand houdt? Veel gehoord: ,,In de horeca kun je niet overal 1,5 meter afstand houden. Dat is onmogelijk. In de keuken, achter de bar is het onbegonnen werk. Dat wisten we al toen we de maatregelen gingen toepassen.”

Nieuwe reserveringssystemen

De meeste restaurants hadden nieuwe reserveringssystemen in gebruik genomen, waarbij niet alleen de aanvangstijd, maar ook de duur van het verblijf is vastgelegd: twee uur is daarbij gebruikelijk. Die limiet is noodzakelijk wanneer je slechts 30 gasten binnen kunt ontvangen (wat trouwens bij geen enkele restaurant gebeurde, die eerste avond), maar tégen de essentie van de horeca, waarin je je gasten een fijne avond wilt bezorgen en liever niet op de tijd let. Iedereen binnen twee uur de tent uit vraagt ook behoorlijk wat van de keuken, waarin sinds de heropening op een andere manier moet worden gedraaid.

Weinig problemen, veel vragen

Kortom, een eerste dag zonder problemen, maar wel de nodige vragen. Wat als het zoals voorspeld kouder wordt en de terrassen leeg blijven? Hoe kunnen potentiele gasten hun angst overwinnen? En als je tien eventzalen in je pand hebt, ieder met eigen sanitaire voorzieningen en per stuk voldoende ruimte voor 30 man? Mag je dan tien keer dertig gasten ontvangen? De komende weken moet nog een boel duidelijk worden.

Op zoek naar bereik?

Wij hebben voor elke doelgroep een passend pakket. Meer weten, laat je gegevens hieronder achter en je hoort snel van ons.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details