Podcast

Driekwart bleef thuis (poll), ondernemers tevreden, maar: '1,5 meter in horeca onmogelijk'

Bijna 400 bezoekers van onze website hebben in de aanloop naar 1 juni via de poll laten weten wat zij gingen doen als restaurants en café’s de deuren én terrassen om 12 uur weer mochten openen. Ga je naar een terras of restaurant? Naar het strand of het water elders? Of blijf je thuis? Driekwart van de deelnemers gaf aan thuis te zullen blijven. En de ondernemers? Blij, maar '1,5 meter is onmogelijk'.

Amstel Boathouse

Amstel Boathouse, 1 juni, middag

Van onze redactie 2 juni 2020

De horeca-ondernemers die wij spraken op 2 juni, the day after, weten wel waarom: angst. ,,Er is zoveel gebeurd in de laatste maanden dat het begrijpelijk is dat niet iedereen meteen die eerste dag met al die 1,5 meter maatregelen op een terras wil gaan zitten. Hoe graag men de horeca ook steunt en z'n favoriete plekje weer wil opzoeken.”

Terras van het Jaar (2019)

We spraken in onze wekelijkse uitzending van De Ondernemer Radio bij New Business Radio (hierboven de hele uitzending te beluisteren) vier horeca-ondernemers die terugkeken op die eerste dag (de uitzending is terug te beluisteren via de podcast). Paul Melis van restaurant De Werf in Veere won vorig jaar samen met zijn broer de onderscheiding voor terras van het jaar. Die verkiezing gaat om begrijpelijke redenen dit jaar niet door, maar de heren Melis hadden wel een eer hoog te houden op die eerste dag. Pim Pronk van Amstel Boathouse heeft van de gedwongen sluiting gebruik gemaakt om zijn terras meer dan te verdubbelen. Dat ging wel ten koste van de parkeerplaatsen.

Gijs Werschkull van restaurant GYS in Utrecht kluste tijdens de sluiting honderden uren met zijn personeel om zijn drie restaurants op te knappen en diverse vernieuwingen door te voeren. Hij staat na die eerste dag nog niet te springen van plezier. En Sytske Oosterhof van eetcafé Nooitgedacht in Harlingen had een reserve crew klaarstaan voor het geval ze extra bediening nodig had – en ook dat team is ingezet.

Lees ook: Corona als reset button: restaurant verandert concept tijdens sluiting

1,5 meter afstand onmogelijk in horeca

Fijn om weer open te zijn. Dat zeggen alle vier de ondernemers. Ze hebben in de week voorafgaand aan 1 juni veel geoefend met hun medewerkers: hoe ontvang je de gasten, hoe leid je ze naar hun tafel, hoe serveer je ze en hoe zorg je ervoor dat iedereen 1,5 meter afstand houdt? Veel gehoord: ,,In de horeca kun je niet overal 1,5 meter afstand houden. Dat is onmogelijk. In de keuken, achter de bar is het onbegonnen werk. Dat wisten we al toen we de maatregelen gingen toepassen.”

Nieuwe reserveringssystemen

De meeste restaurants hadden nieuwe reserveringssystemen in gebruik genomen, waarbij niet alleen de aanvangstijd, maar ook de duur van het verblijf is vastgelegd: twee uur is daarbij gebruikelijk. Die limiet is noodzakelijk wanneer je slechts 30 gasten binnen kunt ontvangen (wat trouwens bij geen enkele restaurant gebeurde, die eerste avond), maar tégen de essentie van de horeca, waarin je je gasten een fijne avond wilt bezorgen en liever niet op de tijd let. Iedereen binnen twee uur de tent uit vraagt ook behoorlijk wat van de keuken, waarin sinds de heropening op een andere manier moet worden gedraaid.

Weinig problemen, veel vragen

Kortom, een eerste dag zonder problemen, maar wel de nodige vragen. Wat als het zoals voorspeld kouder wordt en de terrassen leeg blijven? Hoe kunnen potentiele gasten hun angst overwinnen? En als je tien eventzalen in je pand hebt, ieder met eigen sanitaire voorzieningen en per stuk voldoende ruimte voor 30 man? Mag je dan tien keer dertig gasten ontvangen? De komende weken moet nog een boel duidelijk worden.

Op zoek naar bereik?

Wij hebben voor elke doelgroep een passend pakket. Meer weten, laat je gegevens hieronder achter en je hoort snel van ons.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details