Blog Retail

Jan Meerman (INretail): 'Kabinet kijkt toe hoe winkels failliet gaan, wij presenteren Grote Stedenplan'

Het lijkt, schrijft INretail-directeur Jan Meerman, alsof de politiek zich er al bij heeft neergelegd dat tienduizenden ondernemers de komende tijd zullen omvallen. Ja, er zijn maatregelen en er is versoepeling, maar daar kan lang niet iedereen mee uit de voeten. INretail komt daarom zelf met een Grote Stedenplan met wat er wél kan binnen anderhalve meter; nieuws dat Jan Meerman presenteert in zijn blog.

Jan Meerman (INretail) 28 juni 2020

Goed nieuws eerst: binnenkort presenteren wij het Grote Stedenplan, een positieve kijk op de mogelijkheden die er wél zijn voor winkels in grote steden binnen de anderhalve meter maatregelen. Koninklijke Horeca Nederland en de Raad voor Cultuur steunen ons. Gemeenten als Nijmegen, Eindhoven en Tilburg lieten al weten dat ze willen meedenken en doen.

Kabinet accepteert: tienduizenden ondernemers gaan failliet

Ons plan is een reactie op het tijdelijke abnormaal waarover ik het in mijn vorige column had. Er is dringend iets nodig om de teneur de goede kant op te krijgen, vooral in de politiek. Als ik luister naar onze premier in zijn meest recente persconferentie, dan denk ik: het simpele feit dat je het met de huidige regelgeving voor een groot deel van de ondernemers onmogelijk maakt om een normaal rendement te maken, vind ik uitermate teleurstellend. Het kabinet accepteert in feite dat tienduizenden ondernemers failliet gaan.

Nul aandacht voor consequenties

Natuurlijk, ik snap het belang van de gezondheid, maar er is vanuit politiek Den Haag nul aandacht voor de consequenties voor diverse sectoren en branches. Het lijkt alsof er een afspraak is dat we dit onderwerp niet ingewikkelder gaan maken.

We leggen ons er kennelijk maar bij neer dat bijna vijftig procent van de ondernemers in de mode, schoenen, kapsalons en de horeca nu eigenlijk zouden moeten stoppen om niet nog meer verlies te maken. Dat doen ze niet, omdat hun passie zegt: ik laat me niet stikken. Maar we merken ook dat een groot deel van onze achterban zegt: ‘we gaan geen NOW2 meer aanvragen’. Ze weten nu al dat ze straks mensen zullen moeten ontslaan.

DPG Media doet regelmatig marktonderzoek voor klanten en de eigen media. Bijvoorbeeld naar de intentie van klanten in verschillende branches, waaronder mode, elektronica en horeca. De resultaten van het meest recente onderzoek lees je in dit onderzoeksrapport.

TVL: geen vast percentage voor vaste lasten

Jacco Vonhoff van MKB-Nederland zei eens tegen me: ze maken wetten om slechte mensen minder slecht te maken. Maar dat gaat niet lukken! En het gevolg is dat goede mensen in de problemen komen. Dat zie je nu ook weer met de TVL, de nieuwe tegemoetkoming voor ondernemers.

De criteria zoals we die nu kennen houden in dat ze de omzet over dezelfde periode in 2019 pakken en kijken wat je nu verloren hebt. Daarbij nemen ze een vast percentage vaste lasten mee. En dat is weer dom, want dat verschilt per bedrijf en per branche. Voor kappers is het twaalf procent, voor winkels vaak vijftien tot vijfentwintig procent. Ze maken een generieke rekening, maar wij zeggen: maatwerk! Probeer tenminste rekening te houden met sectoren waarin de vaste lasten anders zijn samengesteld. Ik ken nu het argument al: dat kunnen we niet handhaven. Maar dan heb je het over de vijf procent die er misbruik van maakt. En daar laten ze de 95 procent die het wel netjes doet voor bloeden.

Straks gaat het kabinet met reces. Ze werken hard hoor, maar we zijn nu even zes weken niet thuis? Wat doet dat met een ondernemer, zes weken niet thuis?

Verbijsterend

Ik heb niet voor alles een oplossing, maar dat er geen aandacht aan de situatie van zoveel ondernemers wordt besteed, vind ik verbijsterend. Stel dat er mogelijkheden zijn om die anderhalve meter op een andere manier toe te passen. Dan haal je toch elk denkbaar onderzoek daarover uit de kast? Maar er is nauwelijks iets bekend. We doen dit omdat we denken dat het goed is. En we zijn al drie maanden verder.

Straks gaat het kabinet met reces. Ze werken hard hoor, maar we zijn nu even zes weken niet thuis? Wat doet dat met een ondernemer, zes weken niet thuis? Die wil binnen twee of drie weken weten wat er mogelijk is. Als INretail gaan we proberen de boel om te draaien: wat kan nu wel? Als het kabinet het niet doet, doen wij het wel.

Janmeerman inretail corona

Jan Meerman is voorzitter van branchevereniging INretail. Dit is zijn tweede column voor #nlstartop. Zijn eerste vind je hier.