Nieuws Retail

De Culturele Supermarkt: net geopend en nu al een blijvertje

Geen pak hagelslag, halfje boerentarwe of keukenpapier, maar kunst. Het is te koop (en te zien) in de Culturele Supermarkt in hartje Rotterdam. Dankzij het project van de stichting Roodkapje krijgen de kunstenaars – veelal zelfstandig ondernemers – een extra steuntje in de rug in deze woelige tijden. O ja: deze vorm van winkelen is ook nog eens erg leuk. En vergeet niet online een kaartje te scoren voor het wekelijkse event, want #NLstartop!

Bart Remmers 11 juni 2020

Gerben Willers Culturele Supermarkt Roodkapje

Gerben Willers, artistiek directeur van Roodkapje. Foto's: Roodkapje/Lara Arnoldus

Stichting Roodkapje is een veelzijdig platform, onder meer verantwoordelijk voor het aanbieden van een publiek atelier, ruimte, apparatuur en begeleiding en het opstarten van educatieve projecten op het terrein van kunst, muziek, nieuwe media en communicatie. Verder zit de Rotterdamse stichting achter de Culturele Supermarkt. Over het hoe en waarom praten we met Gerben Willers, artistiek directeur van Roodkapje.

Het ontstaan van de supermarkt

Eerst een stukje historie. Roodkapje is in 2000 begonnen en is een initiatief van de in 2015 overleden ondernemer Eric den Hartigh. ,,Hij had een kapsalon in de Witte de Withstraat. Omdat Eric ruimte over had, maakte hij er naast het kappersdeel een openbare studio, modeboetiek en galerie van. Kunstenaars die in het nachtleven actief waren, konden de ruimte als atelier gebruiken en er hun werk verkopen’’, vertelt Willers.

''Ondernemers-DNA zit in ons bloed, in enkele weken is het idee ontstaan om via deze weg kunst aan de man te brengen''

Gerben Willers, artistiek directeur Roodkapje

Roodkapje 1

Tien jaar later verhuist Den Hartigh naar een andere wereldberoemde Rotterdamse straat, de Meent. Daar is tijdelijk veel ruimte in een pand dat enkele jaren later gerenoveerd gaat worden. ,,Een grote, doorgetrokken ruimte van zo’n 700 vierkante meter waar naast de studio ook (hamburgerrestaurant) Burgertrut, een pop-up tentoonstellingsruimte en een kantoor werden gehuisvest. In die tijd kreeg het de bijnaam ‘Culturele Supermarkt’ omdat er dag en nacht enorm veel te doen was op het vlak van uitgaan, kunst en cultuur.’’

Ondernemers-DNA in het bloed

Tegenwoordig huist de stichting aan het Delftseplein in de Maasstad. Het is ook de plek waar vrijdagavond 29 mei de eerste echte koopavond van de Culturele Supermarkt plaatsvindt. Een koopavond met logischerwijs enkele spelregels vanwege de coronacrisis en de anderhalvemetersamenleving, maar de sfeer en het plezier is er niet veel minder om. Willers: ,,Door die corona zijn we gaan nadenken: waarom niet hetzelfde principe als de gewone supermarkt? Met winkelwagentje om de anderhalve meter afstand te bewaren. Ondernemers-DNA zit in ons bloed, in enkele weken is het idee ontstaan om via deze weg kunst aan de man te brengen.’’

Laten we je meenemen naar een koopavond bij de Culturele Supermarkt. Je komt binnen en hoort direct de soundtrack, exclusief voor deze winkel gemaakt door performancekunstenaar Mylan Hoezen. Voor drie euro koop je een instructiekaartje waarop staat wat je allemaal kunt doen terwijl je staat te wachten in de rij. In de supermarkt zelf vind je werken van kunstenaars als Puck Schot, Joey Schrauwen, Salim Bayri, Ko de Kok, Arjan Elenbaas en Nikki & Hinde. Stuk voor stuk te koop. ,,En de volgende week (de Culturele Supermarkt is voorlopig alleen op vrijdagavonden open, red.) zie je weer werk van andere kunstenaars en kun je bijvoorbeeld meedoen aan een workshop handtassen beschilderen.’

Het nieuwe normaal

De artistiek directeur ziet de supermarkt als nulpunt van waaruit met de RIVM-regels als richtlijn wordt toegegroeid naar het ‘nieuwe normaal’. Dat toegroeien doet Roodkapje samen met het publiek en natuurlijk de kunstenaars. Zijn dat nou allemaal Rotterdamse kunstenaars? ,,Ik denk dat zo’n tachtig procent van hen uit deze stad komt’’, aldus Willers. ,,En al die mensen hebben de afgelopen maanden hun inkomsten weg zien vallen door de crisis. Kunstenaars die hun werk in onze supermarkt willen verkopen zijn welkom om het in te sturen. De filiaalmanagers beslissen uiteindelijk wat er daadwerkelijk te zien en te koop is. Eigenlijk werkt dat hetzelfde als in een normale supermarkt.’’

''Heel veel kunstenaars zijn zzp’er. Veel van deze mensen zouden op dit moment optreden op een festival of een bijdrage hebben geleverd aan een expositie in wat voor museum dan ook''

Gerben Willers, artistiek directeur Roodkapje

Roodkapje 3

De kaartjes van de eerste koopavond – 150 stuks, verdeeld over tien tijdsloten – waren binnen enkele dagen uitverkocht. Dan mag je zeggen dat de Culturele Supermarkt een vliegende start doormaak. ,,Klopt. Het mooie is dat je zelf bepaalt wat je voor een kaartje betaalt. Helemaal niets, vijf euro of tien euro. Met dat bedrag steun je Roodkapje. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat veel mensen die niets betalen voor een kaartje vooraf al het plan hebben om een kunstwerk aan te schaffen. Ze hebben hun huiswerk gedaan voordat ze de winkel binnenstappen en verzoeken soms of er iets apart kan worden gezet.’’

Nieuwe vorm van cultuurbeleving

Willers voorziet een nieuwe stroom aan culturele inkomsten dankzij de supermarkt vlakbij het Centraal Station. ,,Broodnodig. Want heel veel kunstenaars zijn zzp’er. Veel van deze mensen zouden op dit moment optreden op een festival of een bijdrage hebben geleverd aan een expositie in wat voor museum dan ook. Is allemaal niet doorgegaan of het is verschoven naar 2021. Daarom is deze supermarkt een mooi beginpunt voor ze en hopelijk is het de aanzet voor een geheel nieuwe vorm van cultuurbeleving’’, benadrukt de artistiek directeur. ,,Ik hoop dat dit format gekopieerd wordt door ondernemers in andere steden. Dat het zich verspreidt als een olievlek over het land. Iedereen een eigen culturele supermarkt!’’

Roodkapje 5

Interesse om langs te komen? Kaartjes zijn hier te koop. De Culturele Supermarkt is voorlopig iedere vrijdag open van 16.00 tot 21.00 uur.

Ook ondernemer met een goed idee en op zoek naar de beste manier om je doelgroep te bereiken. DPG Media heeft voor elk idee een passende aanpak. Laat hieronder je gegevens achter en je hoort snel van ons.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.