Blog Retail

Meerman over plannen INretail: belastinglening, ruimere openingstijden en ander parkeerbeleid

Dát is opkomen voor je achterban. INretail-voorzitter Jan Meerman biedt in zijn derde expertblog voor #nlstartop inzage in het gesprek dat hij samen met MKB-Nederland voert met het ministerie van Financiën. Samen is er een oplossing aangedragen voor ondernemers die belastingen nu niet kunnen betalen: een vierjarige lening. En die gaat lopen vanaf 2022. Plus: de inhoud van het Grote Stedenplan van INretail. daarover sprak Meerman ook in de podcast van De Ondernemer bij New Business Radio op 14 juli. Hieronder te beluisteren.

Jan Meerman (INretail) 10 juli 2020

Winkelstraat winkelen denbosch corona

Het is bijna eind juli en dat betekent dat ondernemers belasting moeten betalen over het tweede kwartaal. Gelukkig wordt er ook nu uitstel van betaling verleend en kan ook het tweede kwartaal, dat middenin de coronacrisis viel, later worden betaald. Maar daarmee is de ondernemer er natuurlijk nog niet vanaf. En eind oktober zal hij nog niet terug zijn op honderd procent van zijn omzet. Bovendien: er zijn vaak meer rekeningen nog niet betaald.

Vierjarige lening voor coronabelastingen per 2022

Met MKB-Nederland hebben we daarom bij staatssecretaris Vijlbrief van Financiën een uniek voorstel gedaan: zet de uitgestelde coronabelastingen om in een vierjarige lening die pas in 2022 ingaat. Een bevestiging van een accountant dat de omzetderving het gevolg is van de crisis, moet voldoende zijn om ervoor in aanmerking te komen.

Geen jaarrekeningen en andere papieren. De lening zou een enorme opluchting voor ondernemers betekenen, in welke branche of sector dan ook. Zo biedt de overheid ondernemers alle kans om hun bedrijf weer op te bouwen en de economie draaiende te houden. Uiteraard worden de belastingen in 2021 wel weer gewoon betaald.

INretail: 'Een Griekse lening'

De staatssecretaris reageerde positief op ons voorstel; een aardige gedachte die natuurlijk wel door de politiek gedragen moet worden. Ik heb sowieso het idee dat hij verstand van zaken heeft en mee wil denken. We hebben nog even gelachen toen hij vroeg wat voor soort lening wij in gedachten hadden en wij zeiden: ‘Een Griekse lening, eentje die nooit wordt terugbetaald!’

Grote Stedenplan: dertien gemeenten

Ondertussen zijn we ook druk bezig met het Grote Stedenplan dat we samen met ondernemers van 25 grote bedrijven hebben opgesteld. We hebben afspraken staan met wethouders van dertien grote steden. We waren deze week in Groningen en volgende week staan Utrecht en Haarlem op het programma. Het doet me deugt dat we in elke stad met open armen worden ontvangen: ‘Top dat jullie komen en met ons mee willen denken!’ Dat betekent dat ze het probleem erkennen en herkennen. En dat ze zich realiseren dat ze er extra gas op moeten geven.

We merken dat er nog steeds angst heerst onder klanten, zeker als het drukker is op straat. Dus willen wij onze openingstijden verruimen: je kunt bij ons terecht tot zeven uur ’s avonds, of: vrijdag en zaterdag zijn we langer open.

Aanpak voor de totale binnenstad

We komen retailbreed bij de wethouders langs. De 25 grote bedrijven die meewerken zijn ook echt betrokken: de ceo’s van onder meer We, Van Haren, Ziengs Scapino, C&A en de Bijenkorf zijn aanwezig bij gesprekken, samen met lokale mkb-ondernemers uit de horeca en in Utrecht bijvoorbeeld ook een ondernemer uit de cultuursector en twee mensen van vastgoedbedrijven. We zien het als een aanpak van de totale binnenstad. Voor elke stad wordt ook een centrum-manager aangewezen die het plan van aanpak uitvoert.

Verruiming openingstijden

Wat stellen we zoal voor? We merken dat er nog steeds angst heerst onder klanten, zeker als het drukker is op straat. Dus willen wij onze openingstijden verruimen: je kunt bij ons terecht tot zeven uur ’s avonds, of: vrijdag en zaterdag zijn we langer open. We gaan dit ook in onze communicatie meenemen, zowel collectief als per merk afzonderlijk in folders en andere marketinguitingen on- en offline. Een uitdaging voor gemeenten: het zou mooi zijn als het parkeerbeleid op die openingstijden wordt aangepast: vraag weinig op dinsdagmiddag en woensdagochtend en juist meer op drukke momenten.

Winkels delen data over klanten

Het reguleren van de drukte kan ook met behulp van technologie. We stellen voor om gps-technieken te gebruiken om te signaleren en te communiceren wanneer het druk is en wanneer juist niet. Alles om de klant het gevoel te geven dat het veilig is. Wat ik ook heel mooi vindt: de ceo’s van de bedrijven die meedoen gaan gegevens delen die zij tot nu toe altijd bij zichzelf hielden: hoeveel klanten komen er in een week in hun winkel en wanneer? Voor gemeenten is dat waardevolle informatie om bereikbaarheid en parkeren op af te stemmen, maar ook voor het ontwikkelen van fietsroutes en plannen voor het openbaar vervoer.

Zo zie je maar: als de druk hoog is, kunnen we collectief denken en doorpakken. Bedrijven die normaal gesloten zijn, delen nu wel informatie en kennis. Kennelijk kunnen we heel veel veranderen als het maar nodig is. Mooi zo, onze plannen zijn morgen uitvoerbaar.

Janmeerman inretail corona

Jan Meerman is voorzitter van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 13.000 leden in Nederland. Dit is zijn derde expertblog voor de campagne #nlstartop van De Ondernemer.

Bereik je klanten

Wil jij je strategie om je klanten te bereiken aanpassen of doorzetten? De media-adviseurs van DPG Media denken graag met je mee en hebben diverse mogelijkheden! Vul je gegevens hieronder in en je hoort snel van ons.