Het Brabantse schoenenbedrijf VANLIER is al ruim 200 jaar een begrip in de schoenenwereld. In Nederland, en ver daarbuiten. Beroemd geworden door de donkere of cognackleurige nette schoenen, maar zeker de laatste jaren doet het bedrijf veel meer. Dat is deels te danken aan de instroom van vers bloed aan de top van de organisatie. Christina van Spaendonck (26) neemt begin dit jaar het roer over van haar vader Geert en mag als ceo nu de nieuwe koers uitzetten. Daarbij leunt ze op haar reeds opgedane ervaring binnen het bedrijf als Chief Information Officer en gaat ze verder in haar taak om de brug te bouwen tussen data en commercieel succes.
In De Ondernemer Live, hierboven terug te kijken, vertelt Christina aan presentator Jonathan van Noord: ,,Op jonge leeftijd ontdek je wel dat je nog maar weinig weet van ceo-zijn, dus de leercurve naar boven is zwaar. Je merkt tegelijkertijd ook dat als dingen lukken zoals je voor ogen hebt, je jezelf daar heel goed bij voelt. Wanneer je de groei ziet van een project dat je hebt opgestart, geeft dat energie om nieuwe uitdagingen aan te gaan.”
Lees ook: Familiebedrijf VANLIER gaat aandelen verkopen voor groei en verduurzaming
Focus op digitaal en data
Na 176 jaar gerund te zijn door de familie Van Lier, kwam het bedrijf in 1991 in handen van Christina’s vader Geert van Spaendonck. Op slechts 31-jarige leeftijd nam hij het eigenaarschap en de dagelijkse leiding over en transformeerde de business van een winkel en een schoenenfabriek naar een echt merk. Veel mensen kennen VANLIER van de nette herenschoenen die ze van oudsher maken, maar inmiddels bestaat bijna zestig procent van de verkoop uit sneakers.
,,De familie Van Lier had geen bedrijfsopvolging en daar kwam mijn vader in beeld. Hij kocht het bedrijf voor tien miljoen gulden. Een groot risico, want hij moest alles verkopen wat hij had om de overname mogelijk te maken, inclusief zijn auto. Hij leidde de transformatie in van een zaak die schoenen maakt en verkoopt naar een écht merk. In 2012 zijn we begonnen met een online winkel en tijdens Corona heeft dat ons overeind kunnen houden. Daar zijn we sindsdien zo enorm gegroeid dat online nu zo’n vijftig procent van onze totale omzet vormt. Het is aan mij om met verdere focus op digitaal en data daar weer de volgende stap in te zetten.”
Onmichannel en econometrie
Ook na de pandemie blijft VANLIER zich focussen op drie kanalen: wholesale, winkels en online. Een zogeheten omnichannel-aanpak zoals de meeste winkelbedrijven tegenwoordig hebben, al zorgt de dominante rol van online er wel voor dat VANLIER zich op dat vlak echt een voorloper mag noemen.
,,Toen ik drie jaar geleden binnen het bedrijf kwam als Chief Information Officer zag ik dat er veel informatie en data voorhanden was binnen het bedrijf waar nog weinig mee gedaan werd. We zaten in de transitie van winkels naar online, wat door Corona ook nog eens versneld werd. Daar had ik met mijn studie econometrie veel verstand van. Door data slimmer te gebruiken, konden we online snel verder groeien. Natuurlijk zullen er momenten zijn geweest dat mensen binnen het team dachten, ‘daar heb je de dochter van de baas weer’, maar de samenwerking is altijd erg goed geweest.”
Door data slimmer te gebruiken, konden we online snel verder groeien
Christina van Spaendonck Ceo VANLIER
VANLIER wil omzet verdubbelen
Met de komst van Christina als ceo, met andere inzichten en interesses, verschuift logischerwijs de focus en groeistrategie. ,,Uitbreiding van het aantal winkels, momenteel acht stuks, zit er vanwege het huidige klimaat in de retailwereld waarschijnlijk niet in. Qua merkwaarde willen we de winkels absoluut behouden, maar het zijn niet meer alleen die verkooppunten van vroeger. Het zijn conceptstores, waar je je producten op de best mogelijke manier presenteert. De focus voor ons businessmodel zal op online zijn, daar zien we de toekomst.”
De visie voor de toekomst van VANLIER is duidelijk, de groeistrategie ambitieus. In 2027 wil het bedrijf de omzet verdubbelen, ten opzichte van ruim dertien miljoen nu. Eén van de middelen om dat te bereiken is door naar herenschoenen ook de blik op damesschoeisel te leggen. Dat moet lukken, zo stelt Christina zelfverzekerd. ,,Die zelfverzekerdheid zit hem vooral in het feit dat we een heel goed team hebben binnen VANLIER. Ik heb veel ideeën, zoals de wens om ons ook op damesschoenen te richten, maar ik bedenk niet alles zelf. Ik leer dagelijks van de vele uitstekende mensen om me heen. Essentieel, ja. Een gezond en succesvol bedrijf runnen doe je nooit alleen, dat vergt echt teamwork.”
Weten hoe Christina datagedreven werken toepast in de bedrijfsvoering van VANLIER? Kijk dan bovenstaande video uit De Ondernemer Live.