Élk jaar twijfelt Julian Wassenaar, mede-eigenaar van digitaal bureau September, weer. Zal hij het dit jaar niet gewoon eens uit handen geven, zodat hij niet tot diep in de nacht quizzen zit te maken? Houdt hij het bij een weekend weg? Of gewoon een dagje uit? Maar hij weet: als het eenmaal geweest is, heeft hij alweer zin in de volgende.
Vijf jaar lang doen ze het nu. Met het hele team, twaalf mensen, gaan ze vier dagen lang naar een groot huis in de Ardennen. Doordeweeks. Het bedrijf verzorgt én betaalt, het personeel hoeft alleen op te komen dagen. ,,We praten over het bedrijf en de toekomst. Maar ook zorgt samen kayakken, karaoken en jeu-de-boulen voor onderling vertrouwen en eenheid, en niet te vergeten: onbedaarlijke lol”, aldus Julian in het AD.
Lees ook: Lof én zorg over vierdaagse werkweek: ‘We hebben het wel over loonsverhoging van 25 procent’
Vier dagen samen weg, is dat nodig? Lasergamen is ook hartstikke leuk.
,,Dat is niet hetzelfde. Vier nachten met elkaar in één huis zorgt voor een onderlinge binding, die je niet op één avond bereikt. Nieuwe medewerkers worden zo bijvoorbeeld in no time opgenomen in de groep. Werk is zo’n groot deel van ieders leven. Het is belangrijk om het daar fijn te hebben. Deze week is een bedankje voor het harde werken van ons personeel.”
Maar dit is toch bedrijfstechnisch echt niet handig? De tent is dicht en zo’n vakantie is niet gratis.
,,We boeken elk jaar een mooi huis, want we zijn luxekonten. Maar wij hebben dan weer geen dertiende maand of dienstauto. Wat onze klanten betreft: die waarschuwen we op tijd. En we regelen achterwacht voor als er paniek is.”
Lees verder onder de foto’s
Er zijn vast ook mensen die helemaal geen zin hebben om aan het ontbijt te zitten met hun collega's.
,,Tot nu toe is altijd iedereen uit vrije wil meegegaan. We zorgen ook dat alle activiteiten wel te doen zijn voor iedereen. Vroeger gingen we nog wel eens abseilen, maar dat gebeurt niet meer.”
Wat vindt het thuisfront van de mensen met (kleine) kinderen hier eigenlijk van?
,,We hebben niet zoveel mensen met kindjes, dat scheelt.”
Doe je het regelwerk écht zelf of zadel je er stiekem je personeel mee op?
,,Ja, met één van mijn compagnons. Al denk ik elk jaar weer: dit was de laatste keer. Maar de voorpret, als ik 's gniffelend quizzen zit te maken, is zó leuk. En het personeel kan ik er niet voor inschakelen, want het hele programma is voor hen een verrassing.”
Levert het aan het eind van de streep nog iets op?
,,Ik maak foto's en filmpjes tijdens zo'n week, die ik post op Instagram en LinkedIn. Je kan hiermee laten zien: wij zijn een leuk bedrijf. Dat kan in je voordeel werken als je mensen zoekt. Al heb ik nog geen sollicitanten gekregen die hier specifiek op af kwamen.”
Lees verder onder de foto.
Lees ook: Martijn Verspeek vertelt sollicitant niets over salaris: ‘Zo vind ik mensen met passie’
Arbeidspsycholoog: ‘Werkgevers willen opvallen’
Sinds covid en de opkomst van het thuiswerken ziet arbeidspsycholoog Lennard Toma bedrijven vaker worstelen met de vraag: hoe houden we onze werknemers erbij? Een weekje weg vindt hij een prima manier: ,,Zoiets kan je organisatie een boost geven, waardoor mensen blijer én productiever worden.”
Toma ziet ook valkuilen. ,,Juist de mensen die je erbij wíl hebben, omdat ze bijvoorbeeld minder zichtbaar zijn, wil je mee. Maar verplichten is ook niet prettig. Daarnaast zou ik zelf niet alles betalen als werkgever. Dan kan een werknemer niet meer met goed fatsoen ‘nee’ zeggen. En ik zou het overbrengen als leuke extra, niet als beloning. Anders loop je het risico mensen tegen de schenen te schoppen, op het moment dat je het een jaar niet doet.”
Toma ziet verder dat bedrijven steeds meer uit de kast halen om op te vallen in deze krappe arbeidsmarkt. ,,Je mag best een beetje gek doen.”