Nieuws Oekraine

Benzineauto ombouwen voor goedkoper gas: ombouwgarages draaien overuren

Hij heeft inmiddels een wachtlijst van vier weken. Ad Kattestaart bouwt benzineauto’s om zodat ze ook op het aanzienlijk goedkopere gas lpg kunnen rijden, en hij heeft het er maar wat druk mee. ,,Door de hoge benzineprijzen gaan automobilisten op zoek naar alternatieven.”

Leon van Heel (AD) 29 maart 2022

Kattestaart ombouwgarages benzineauto ombouwen

Monteur Ad Kattestaart: ,,Dit is specialistisch werk." Foto: John de Pater

Als mensen tot hun afgrijzen 140 of 150 euro aan de pomp hebben neergeteld voor een tank benzine, willen ze het liefst morgen bij zijn ombouwgarage in Barendrecht terecht, vertelt Kattestaart van E&A Autogastechniek. Hij moet ze teleurstellen. ,,We zijn met z’n vieren en hebben allemaal maar twee handen.” Zomaar extra monteurs invliegen, kan niet. ,,Het is specialistisch werk.”

Lees ook: Stikstofprobleem, overbelast net, hoge energieprijzen: hoe dit bedrijf daar juist van profiteert

Prijsverschil was er altijd al

Kattestaart begrijpt de haast van zijn klanten wel. De benzineprijs is sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne fors gestegen en lpg is een dikke euro per liter goedkoper, schrijft het AD. Aan de andere kant snapt hij ook weer niet waarom mensen per se nu hun auto willen ombouwen. ,,Geloof me, ik vind het fantastisch, maar dat prijsverschil was er altijd al.’’ Desondanks is het aantal ombouwgarages in Nederland op twee handen te tellen, en het zijn er door de jaren heen eerder minder geworden dan meer. In de Rotterdamse regio kent hij er, inclusief zijn eigen bedrijf, drie. Zijn klanten komen tot uit Zeeland. ,,We hebben er leuk werk aan. En nu is het dus zelfs heel druk.’’

Meer op zoek naar alternatieven

Ook de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG) ziet een sterk hernieuwde belangstelling voor lpg. ,,Door de hoge benzineprijzen gaan automobilisten op zoek naar alternatieven”, zegt Hans Verhoeven, voorzitter van de VVG. ,,Het voordeel van lpg is dat je je bestaande auto kunt ombouwen en je dus geen nieuwe auto hoeft te kopen. Als je wilt overschakelen naar elektrisch moet dat wel. Voor veel particuliere autokopers is dat nog niet interessant."

,,We zien de laatste tijd een enorme toename in het aantal bezoekers van sites over lpg. Daar zijn in veel gevallen rekenmodules op te vinden waar het zogeheten omslagpunt en de terugverdientijd van een lpg-installatie te vinden is. Met een literprijs die ongeveer de helft kost van een liter benzine, is het al snel rendabel.”

,,We doen het netjes, hè. Het moet er onder de motorkap uitzien alsof het zo hoort"

Ad Kattestaart, automonteur

Het klinkt gek dat de gasrekening thuis de pan uitrijst en mensen in groten getale hun auto willen ombouwen om goedkoop op gas te kunnen rijden. Maar aardgas en lpg zijn niet hetzelfde, legt Kattestaart uit. ,,Het zijn verschillende brandstoffen. Het ene is gas dat uit de grond komt en het andere een vloeibaar afvalproduct van olieraffinaderijen dat overblijft bij het maken van benzine en diesel. Daarom is lpg zoveel goedkoper.” Het schommelt wel met de andere brandstofprijzen mee, maar het verschil blijft.

Lonende investering bij meer dan 10.000 kilometer

Nagenoeg iedere benzineauto is volgens Kattestaart om te bouwen voor gas. De aanschaf van de installatie kost 1.700 tot 2.600 euro, rekent hij voor. De investering loont voor mensen die meer dan 10.000 kilometer per jaar rijden, zegt hij, terwijl hij onder de motorkap van een Toyota Auris - ,,Jawel, een hybride. Deze is dus het toppunt van zuinigheid” - laat zien hoe de inspuiting van de nieuwe brandstof werkt, hoe de smering van kleppen dan gaat en hoe de software die de gastoevoer regelt dat berekent voor een benzineauto. De gastank komt achterin.

Tekst gaat verder onder de foto.

Het reservewiel maakt plaats voor de gastank. Foto: John de Pater

Niet meer zo’n vat in de kofferbak, zoals vroeger, maar daaronder: plat en rond, op de plek van het reservewiel. ,,Dat reservewiel is geen wettelijke verplichting, hè.’’ Hij tipt de automobilisten die reserveband achterin te leggen. En als zie die ruimte daar toch nodig hebben, kunnen ze het reservewiel ook wel thuislaten. ,,Statistisch gezien is de kans dat je ‘m nodig hebt echt heel klein.’’

Het ombouwen van een auto duurt twee dagen. Dagelijks levert zijn garage nu twee auto’s af, zegt Kattestaart. ,,We doen het netjes, hè. Het moet er onder de motorkap uitzien alsof het zo hoort.’’

Lees ook: Brandstof ondanks accijnsverlaging nog altijd duur: 'Niet bezuinigen op kilometervergoeding'

Productie stalen gastanks stilgevallen

Ondertussen doemt door de oorlog in Oekraïne, die de brandstofprijs opstuwt, nog een probleem op: de prijzen van onderdelen stijgen ook. De stalen gastanks komen uit Polen en de productie is daar in het buurland van Oekraïne stilgevallen, constateert Kattestaart. ,,Tot nu toe hebben onze toeleveranciers ze kunnen vinden, maar ze gaan wel rekenen. Natuurlijk doen ze het er ook om.’’

Zulke drukke periodes maakte de garagehouder in het veertigjarige bestaan van zijn bedrijf eerder mee tijdens de Golfoorlog, toen de benzineprijs ook snel steeg. ,,Dan worden mensen wakker.’’ Maar altijd ebt dat weer weg, terwijl de brandstofprijs echt niet zakt. ,,Het zegt wel wat over hoe goed wij het hier hebben.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws