Podcast

Jan Meerman (INretail): 'Vertrouwen en samenwerking helpt retailsector uit crisis'

In de speciale Prinsjesdageditie van De Ondernemer op New Business Radio spreekt Jan Meerman (directeur van INretail) over de nabije toekomst van retail in tijden van crisis. En wat er moet gebeuren om het vertrouwen van de consument terug te winnen? Dat vertelt consumentenpsycholoog en Raad van Advies-lid Patrick Wessels.

Jan Meerman, directeur van INretail (links), en consumentenpsycholoog Patrick Wessels in de studio.

Van onze redactie 15 september 2020

Jan Meerman heeft wat verzoeken voor de regering en koning in crisistijd, zo blijkt uit zijn woorden. ,,De term ‘consumentenvertrouwen’ hoop ik straks tijdens de troonrede te horen”, aldus de directeur van de retailorganisatie in de podcast (hierboven). ,,Op dit moment is het vertrouwen laag en is men bang om grote aankopen te doen. Daarnaast is de consument bang voor een tweede golf en durft men ook nog niet de grote stad in om te gaan winkelen.”

Maak klant duidelijk dat winkelen veilig is

Daarom moeten winkeliers hun klanten duidelijk zien te maken dat het wel degelijk veilig is, stelt Wessels. ,,Vergelijk het met de horeca. Toen die weer geopend werd, dacht iedereen dat het storm zou lopen. Die storm bleef uit. Pas na een paar weken trok het aan omdat men van elkaar zag dat het wel veilig was. Dat hun vrienden of familieleden goede ervaringen hadden. Dat moet je in de retail ook hebben. Leg die eerste groep klanten in de watten.”

''Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop!''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog en Raad van Advies

Volgens Wessels kan dat het best wanneer retail, horeca, cultuur, vastgoedondernemers en gemeente met elkaar samenwerken. ,,Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop! Je ziet nu dat dit onderwerp bij de lokale overheid wordt neergelegd en daardoor ontstaan er binnen gemeenten te grote verschillen in regelgeving.”

Grote Stedenplan

Kijken we naar die samenwerking tussen bovenstaande partijen, dan komt het Grote Stedenplan in beeld. ,,Samen met dertien grote steden hebben we een plan gemaakt om de consument weer naar de binnenstad te krijgen. Iets dat begint door dat veilige gevoel te creëren waar Patrick het net over had. Laat zien dat je aan alle veiligheidseisen voldoet, maar een verruiming van de openingstijden hoort er ook bij. Dat betekent dat winkeliers moeten investeren, maar ze laten daarmee wel zien dat ze hun best voor de consument doen. De gemeente kan daarin bijdragen door dit te promoten.”

Lees ook: Prinsjesdag 2020: dit zijn de maatregelen voor ondernemers

''Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs''

Jan Meerman, directeur INretail

Werk samen met de horeca

,,Werk samen met horeca door het winkelend publiek een lichte lunch aan te bieden op zaterdagmiddag. Of biedt als cultuursector een gratis entreebewijs aan wanneer iemand tussen 18 en 19 uur gaat winkelen. Wees creatief! Vanuit INretail stimuleren we dat.”

,,Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs. Bij de grote vastgoedbedrijven zien we dat helaas nog niet. Werk samen! Als corona ons een les heeft geleerd, dan is het wel dat je het als winkelier niet meer alleen kan.”

Lees ook: Meerman (INretail) pleit voor investeren, maatwerk en een veilige exit in Miljoenennota

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details