Podcast

Jan Meerman (INretail): 'Vertrouwen en samenwerking helpt retailsector uit crisis'

In de speciale Prinsjesdageditie van De Ondernemer op New Business Radio spreekt Jan Meerman (directeur van INretail) over de nabije toekomst van retail in tijden van crisis. En wat er moet gebeuren om het vertrouwen van de consument terug te winnen? Dat vertelt consumentenpsycholoog en Raad van Advies-lid Patrick Wessels.

Meerman wessels inretail podcast prinsjesdag

Jan Meerman, directeur van INretail (links), en consumentenpsycholoog Patrick Wessels in de studio.

Van onze redactie 15 september 2020

Jan Meerman heeft wat verzoeken voor de regering en koning in crisistijd, zo blijkt uit zijn woorden. ,,De term ‘consumentenvertrouwen’ hoop ik straks tijdens de troonrede te horen”, aldus de directeur van de retailorganisatie in de podcast (hierboven). ,,Op dit moment is het vertrouwen laag en is men bang om grote aankopen te doen. Daarnaast is de consument bang voor een tweede golf en durft men ook nog niet de grote stad in om te gaan winkelen.”

Maak klant duidelijk dat winkelen veilig is

Daarom moeten winkeliers hun klanten duidelijk zien te maken dat het wel degelijk veilig is, stelt Wessels. ,,Vergelijk het met de horeca. Toen die weer geopend werd, dacht iedereen dat het storm zou lopen. Die storm bleef uit. Pas na een paar weken trok het aan omdat men van elkaar zag dat het wel veilig was. Dat hun vrienden of familieleden goede ervaringen hadden. Dat moet je in de retail ook hebben. Leg die eerste groep klanten in de watten.”

''Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop!''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog en Raad van Advies

Volgens Wessels kan dat het best wanneer retail, horeca, cultuur, vastgoedondernemers en gemeente met elkaar samenwerken. ,,Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop! Je ziet nu dat dit onderwerp bij de lokale overheid wordt neergelegd en daardoor ontstaan er binnen gemeenten te grote verschillen in regelgeving.”

Grote Stedenplan

Kijken we naar die samenwerking tussen bovenstaande partijen, dan komt het Grote Stedenplan in beeld. ,,Samen met dertien grote steden hebben we een plan gemaakt om de consument weer naar de binnenstad te krijgen. Iets dat begint door dat veilige gevoel te creëren waar Patrick het net over had. Laat zien dat je aan alle veiligheidseisen voldoet, maar een verruiming van de openingstijden hoort er ook bij. Dat betekent dat winkeliers moeten investeren, maar ze laten daarmee wel zien dat ze hun best voor de consument doen. De gemeente kan daarin bijdragen door dit te promoten.”

Lees ook: Prinsjesdag 2020: dit zijn de maatregelen voor ondernemers

''Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs''

Jan Meerman, directeur INretail

Werk samen met de horeca

,,Werk samen met horeca door het winkelend publiek een lichte lunch aan te bieden op zaterdagmiddag. Of biedt als cultuursector een gratis entreebewijs aan wanneer iemand tussen 18 en 19 uur gaat winkelen. Wees creatief! Vanuit INretail stimuleren we dat.”

,,Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs. Bij de grote vastgoedbedrijven zien we dat helaas nog niet. Werk samen! Als corona ons een les heeft geleerd, dan is het wel dat je het als winkelier niet meer alleen kan.”

Lees ook: Meerman (INretail) pleit voor investeren, maatwerk en een veilige exit in Miljoenennota

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Hart voor Zaken

Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: 'Stap niet in een harnas het kantoor binnen'

Niemand maakte ze. Echte fruitijsjes. Daarom besloot ondernemer Nina Kamp ze te maken. Uit boosheid. Tien jaar later verkoopt The Nice Company jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes, ook over de grens. ,,Met elkaar in verbinding blijven, is de randvoorwaarde van goed samenwerken'', vertelt Nina aan Cor Hospes in Hart voor Zaken.

Details
Droomstart

Lunch met de Droomstart-toppers van 2023: zo gaat het met de ondernemers

Vier jonge bedrijven. Twee halve finaleplekken. Één winnaar. Eerder dit jaar kon je luisteren naar een even inspirerende als spannende tweede reeks van de podcastserie Droomstart. Uiteindelijk ging het Brabantse fintechbedrijf FinBuddy aan de haal met de hoofdprijs. Maar ook mede-finalist Food for Skin en de andere net niet-winnaars Teazie en Contour Lab vielen met hun innovatieve businessplan in de smaak bij jury en luisteraars.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: wat vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de vijf voorstellen uit 'Sander en de brug'?

Sander Schimmelpenninck heeft vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland in boekvorm uitgebracht: Sander en de brug. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink hebben het gelezen. Hun nieuwe podcast.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details