Podcast

Jan Meerman (INretail): 'Vertrouwen en samenwerking helpt retailsector uit crisis'

In de speciale Prinsjesdageditie van De Ondernemer op New Business Radio spreekt Jan Meerman (directeur van INretail) over de nabije toekomst van retail in tijden van crisis. En wat er moet gebeuren om het vertrouwen van de consument terug te winnen? Dat vertelt consumentenpsycholoog en Raad van Advies-lid Patrick Wessels.

Meerman wessels inretail podcast prinsjesdag

Jan Meerman, directeur van INretail (links), en consumentenpsycholoog Patrick Wessels in de studio.

Van onze redactie 15 september 2020

Jan Meerman heeft wat verzoeken voor de regering en koning in crisistijd, zo blijkt uit zijn woorden. ,,De term ‘consumentenvertrouwen’ hoop ik straks tijdens de troonrede te horen”, aldus de directeur van de retailorganisatie in de podcast (hierboven). ,,Op dit moment is het vertrouwen laag en is men bang om grote aankopen te doen. Daarnaast is de consument bang voor een tweede golf en durft men ook nog niet de grote stad in om te gaan winkelen.”

Maak klant duidelijk dat winkelen veilig is

Daarom moeten winkeliers hun klanten duidelijk zien te maken dat het wel degelijk veilig is, stelt Wessels. ,,Vergelijk het met de horeca. Toen die weer geopend werd, dacht iedereen dat het storm zou lopen. Die storm bleef uit. Pas na een paar weken trok het aan omdat men van elkaar zag dat het wel veilig was. Dat hun vrienden of familieleden goede ervaringen hadden. Dat moet je in de retail ook hebben. Leg die eerste groep klanten in de watten.”

''Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop!''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog en Raad van Advies

Volgens Wessels kan dat het best wanneer retail, horeca, cultuur, vastgoedondernemers en gemeente met elkaar samenwerken. ,,Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop! Je ziet nu dat dit onderwerp bij de lokale overheid wordt neergelegd en daardoor ontstaan er binnen gemeenten te grote verschillen in regelgeving.”

Grote Stedenplan

Kijken we naar die samenwerking tussen bovenstaande partijen, dan komt het Grote Stedenplan in beeld. ,,Samen met dertien grote steden hebben we een plan gemaakt om de consument weer naar de binnenstad te krijgen. Iets dat begint door dat veilige gevoel te creëren waar Patrick het net over had. Laat zien dat je aan alle veiligheidseisen voldoet, maar een verruiming van de openingstijden hoort er ook bij. Dat betekent dat winkeliers moeten investeren, maar ze laten daarmee wel zien dat ze hun best voor de consument doen. De gemeente kan daarin bijdragen door dit te promoten.”

''Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs''

Jan Meerman, directeur INretail

Werk samen met de horeca

,,Werk samen met horeca door het winkelend publiek een lichte lunch aan te bieden op zaterdagmiddag. Of biedt als cultuursector een gratis entreebewijs aan wanneer iemand tussen 18 en 19 uur gaat winkelen. Wees creatief! Vanuit INretail stimuleren we dat.”

,,Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs. Bij de grote vastgoedbedrijven zien we dat helaas nog niet. Werk samen! Als corona ons een les heeft geleerd, dan is het wel dat je het als winkelier niet meer alleen kan.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Derrick neleman liemes podcast 1
De Ondernemer

Derrick Neleman verrast met weer nieuwe stappen: 'Ik wil Coolblue van de wijnen worden'

Neleman Wijnen doet de wijnbranche op z'n grondvesten schudden: het bedrijf heeft in ons land in korte tijd een plek in top 5 verworven en eigenaar Derrick Neleman blijft stevig inzetten op groei. In de podcast vertelt hij over drie weer nieuwe, verrassende stappen binnen zijn bedrijf: een strategische samenwerking met Wijntransport, de opening van een eigen warehouse en vertrek bij PostNL én de lancering van biowijn.nl.

Details
Bakkiemedia thijs van dijk daniel kok
De Ondernemer

Wat vinden de Bakkie Media-experts van Week van de Ondernemer?

Het belooft een goede traditie te worden: een Bakkie Media Live tijdens de Week van de Ondernemer. Vorig jaar vanuit de Brabanthallen in Den Bosch, dit jaar vanuit het nog te openen Liemès Food District in Utrecht. Dé hamvraag: wat vonden de heren experts Thijs van Dijk en Daniel Kok van deze Week van de Ondernemer?

Details
Jordy en Lena Cobelens NBR 2020
De Ondernemer

Welk geheim heeft ondernemersechtpaar Jordy en Lena Cobelens?

Ondernemersechtpaar Jordy en Lena Cobelens timmert flink aan de weg. Hij is dankzij zijn succesvolle horlogemerk TW Steel genomineerd voor de titel Meest Inspirerende Ondernemer van 2020, terwijl zij wereldwijd furore maakt met haar startup Le Olive die gepersonaliseerde kimono's produceert. Wat is hun geheim?

Details
Kerstmis gezellig
De Ondernemer

Hoogleraar Cor Molenaar: 'Retailers overleven alleen als zij hun klant écht beter leren kennen'

Retail-professor Cor Molenaar is altijd duidelijk. Tijdens onze live radio-uitzending op de vierde dag van de Week van de Ondernemer richtte hij zijn scherpe pijlen op de retailer met een strakke boodschap: stop meer energie in het beter leren kennen van de klant.

Details
Maarten Franken NBR 2020
De Ondernemer

Waarom Maarten Franken (Goodhabitz) zo succesvol is met online trainingen

Leren is leven en leven is leren. Dat is het fundament onder de Brabantse onderneming Goodhabitz, die internationaal online trainingen aanbiedt. Oprichter Maarten Franken - tevens genomineerd voor Meest Inspirerende Ondernemer van 2020 - was bij ons te gast tijdens de radio-uitzending in de Week van de Ondernemer. ,,Het is onze bedoeling dat mensen iets leren zonder in de gaten te hebben dat ze iets leren."

Details