Podcast

Jan Meerman (INretail): 'Vertrouwen en samenwerking helpt retailsector uit crisis'

In de speciale Prinsjesdageditie van De Ondernemer op New Business Radio spreekt Jan Meerman (directeur van INretail) over de nabije toekomst van retail in tijden van crisis. En wat er moet gebeuren om het vertrouwen van de consument terug te winnen? Dat vertelt consumentenpsycholoog en Raad van Advies-lid Patrick Wessels.

Meerman wessels inretail podcast prinsjesdag

Jan Meerman, directeur van INretail (links), en consumentenpsycholoog Patrick Wessels in de studio.

Van onze redactie 15 september 2020

Jan Meerman heeft wat verzoeken voor de regering en koning in crisistijd, zo blijkt uit zijn woorden. ,,De term ‘consumentenvertrouwen’ hoop ik straks tijdens de troonrede te horen”, aldus de directeur van de retailorganisatie in de podcast (hierboven). ,,Op dit moment is het vertrouwen laag en is men bang om grote aankopen te doen. Daarnaast is de consument bang voor een tweede golf en durft men ook nog niet de grote stad in om te gaan winkelen.”

Maak klant duidelijk dat winkelen veilig is

Daarom moeten winkeliers hun klanten duidelijk zien te maken dat het wel degelijk veilig is, stelt Wessels. ,,Vergelijk het met de horeca. Toen die weer geopend werd, dacht iedereen dat het storm zou lopen. Die storm bleef uit. Pas na een paar weken trok het aan omdat men van elkaar zag dat het wel veilig was. Dat hun vrienden of familieleden goede ervaringen hadden. Dat moet je in de retail ook hebben. Leg die eerste groep klanten in de watten.”

''Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop!''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog en Raad van Advies

Volgens Wessels kan dat het best wanneer retail, horeca, cultuur, vastgoedondernemers en gemeente met elkaar samenwerken. ,,Iets dat begint met een duidelijk visie van de overheid op het maatschappelijk belang van de binnenstad. Als je mij vraagt waar het in de troonrede over moet gaan, dan hoop ik daarop! Je ziet nu dat dit onderwerp bij de lokale overheid wordt neergelegd en daardoor ontstaan er binnen gemeenten te grote verschillen in regelgeving.”

Grote Stedenplan

Kijken we naar die samenwerking tussen bovenstaande partijen, dan komt het Grote Stedenplan in beeld. ,,Samen met dertien grote steden hebben we een plan gemaakt om de consument weer naar de binnenstad te krijgen. Iets dat begint door dat veilige gevoel te creëren waar Patrick het net over had. Laat zien dat je aan alle veiligheidseisen voldoet, maar een verruiming van de openingstijden hoort er ook bij. Dat betekent dat winkeliers moeten investeren, maar ze laten daarmee wel zien dat ze hun best voor de consument doen. De gemeente kan daarin bijdragen door dit te promoten.”

Lees ook: Prinsjesdag 2020: dit zijn de maatregelen voor ondernemers

''Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs''

Jan Meerman, directeur INretail

Werk samen met de horeca

,,Werk samen met horeca door het winkelend publiek een lichte lunch aan te bieden op zaterdagmiddag. Of biedt als cultuursector een gratis entreebewijs aan wanneer iemand tussen 18 en 19 uur gaat winkelen. Wees creatief! Vanuit INretail stimuleren we dat.”

,,Het is mooi om te zien dat de lokale vastgoedondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. Zij zien met eigen ogen leegstand in de straten ontstaan en verlagen daarom de huurprijs. Bij de grote vastgoedbedrijven zien we dat helaas nog niet. Werk samen! Als corona ons een les heeft geleerd, dan is het wel dat je het als winkelier niet meer alleen kan.”

Lees ook: Meerman (INretail) pleit voor investeren, maatwerk en een veilige exit in Miljoenennota

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details