Nieuws Regio

Deze finalisten maken kans op de Amsterdamse Ondernemersprijs

Vandaag gaan de stembussen open! Niet voor politieke verkiezingen, maar voor twee Amsterdamse ondernemersprijzen: de duurzame DAM Prijs en de Amsterdamse Ondernemersprijs (AOP). We stellen de zes genomineerden aan je voor.

Jette Pellemans | Foto's: Tom Feenstra 8 november 2018

051118 Geldersekade PK Waterbouw kandidaat DAM prijs Bas Verweijen TFF4248

Wie de DAM Prijs wint, mag een jaar lang de titel ‘meest duurzame ondernemer van Amsterdam’ dragen en krijgt een publiciteitscampagne ter waarde van €4.000.

Schoon vervoer over de gracht

De eerste genomineerde ondernemer is Bart Verweijen van PK Waterbouw. Want als we het over Amsterdam hebben, hebben we het over water. Een gegeven waar Verweijen handig gebruik van maakt. ,,Om de stad te ontlasten, willen we zoveel mogelijk goederen en afval over de grachten vervoeren. Dat is goed voor de luchtkwaliteit in de stad, het lawaai en de kademuren.”

051118 Gedempt Hamerkanaal 10 PK Waterbouw kandidaat DAM prijs Bas Verweijen TFF4345

Want die kadermuren; dat is nogal een dingetje in Amsterdam. De eeuwenoude kades van de grachten zijn door jarenlange zware belasting toe aan onderhoud. Tot die tijd mogen er vaak geen zware vrachtwagens overheen. ,,Door bijvoorbeeld bouwmaterialen aan te leveren per boot, spaar je zomaar tien vrachtwagens per dag uit.”

De boten van PK Waterbouw zijn oude Amsterdamse vuilnisschuiten. ,,Die zijn precies gemaakt voor Amsterdam en er past makkelijk een stalen ligger of een heipaal in.” De boten zijn tegenwoordig elektrisch aangedreven en varen CO2-neutraal.

Verweijen: ,,De DAM Prijs zou een mooie stimulans zijn om te laten zien dat het kán. Ik ben er heilig van overtuigd dat we een grote impact zouden kunnen maken voor de stad.”

Duurzaam overnachten in stijl

Voor de tweede genomineerde blijven we in het centrum van Amsterdam. In de Vijzelstraat, om precies te zijn, waar het Albus Hotel huist. Zij zijn het eerste hotel in Europa dat geen CO2 voor het verwarmen van water en het koelen van ruimtes uitstoot.

,,We werken met een nieuw warmtepomp-systeem, geheel werkend op groene stroom” vertelt eigenaar Taco van der Meer (59). ,,Normaal gebeurt dat allemaal op gas.”

Makkelijk was het niet om de warmtepompinstallatie neer te zetten. Vanwege het door UNESCO beschermde aangezicht van de grachten, mocht Van der Meer niks op het dak plaatsen. En een put slaan mocht ook niet, in verband met de Noord-Zuid lijn. ,,Uiteindelijk hebben we een intern stuk van de bovenste verdieping opgegeven. De hele verbouwing kostte in totaal zo’n 1,4 miljoen euro.”

071118 Vijzelgracht The Albus Hotel kandidaat DAM prijs Taco vd Meer TFF4795 2

Naast die duurzame warmtepomp, is het hotel op verschillende manieren nog meer duurzaam bezig. ,,We hebben bijvoorbeeld geen mini-bars meer in de kamers. Die koelkastjes staan dag en nacht te draaien, terwijl 96 procent van de gasten er geen gebruik van maakt. Ook leggen we een kaartje neer op de kamer voor de gasten: wilt u nieuwe handdoeken, of wilt u ze nog een dagje gebruiken?”

Volgens Van der Meer moeten we allemaal ons steentje bijdragen om het leefklimaat in de stad te verbeteren. ,,Al die druppels vullen ook een emmer.” Taco hoopt door zijn nominatie voor de DAM Prijs andere hotels in de bestaande bouw te inspireren om ook te verduurzamen. “Wij laten zien dat het duurzamer kan en dat de gast toch hetzelfde comfort heeft.”

Van oud barrel tot gloednieuwe stadsfiets

Voor de derde genomineerde moeten we zijn bij de meest sociale fietsenfabriek van de stad: Roetz-Bikes in Amsterdam Noord. Ze maken stijlvolle nieuwe fietsen van afgedankte barrels, in elkaar gezet door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ,,Circulair en inclusief zijn al sinds de oprichting onze twee kernwaardes,” vertelt bedenker Tiemen ter Hoeven (38).

Roetz-Bikes maakt werkelijk prachtige fietsen: gepoedercoate modellen in pastelgroen of mat oceaanblauw. Naar wens uitgevoerd met een stalen mandje, kurken handvatten of houten spatborden. Ieder model is uniek. ,,Onze fietsen bestaan voor 30 tot 70 procent uit onderdelen van oude fietswrakken, dus ieder frame is net een beetje anders.”

051118 Gedempt Hamerkanaal 99 ROETZ kandidaat DAM prijs Tiemen ten H Oeven TFF4367

In totaal maken ze zo’n 2.500 nieuwe fietsen per jaar. Roetz-Bikes herstelt ook zogeheten ‘fietsvloten’, bijvoorbeeld een grote hoeveelheid OV-fietsen.

Door de nominatie voor de DAM Prijs hoopt Ter Hoeven dat andere makers óók inclusief en circulair gaan denken. ,,Dat andere bedrijven ons zien en denken: hee, dat is interessant. Misschien kunnen wij daar ook wat mee gaan doen.”

Beste Amsterdamse ondernemer

Die andere prijs is de Amsterdamse Ondernemersprijs (AOP): dé beloning voor de Amsterdamse ondernemer die uitblinkt in creatief en innovatief ondernemerschap. De winnaar mag een jaar lang de titel ‘Beste Amsterdamse ondernemer’ dragen en wint een publiciteitscampagne van €4000 euro.

Van 1 naar 13 saladebars

Jop van de Graaf (34) van saladebar SLA, één van de drie genomineerden, zou het een grote eer vinden. ,,We zijn in vijf jaar tijd van één naar dertien winkels gegaan, waarvan zeven in Amsterdam. We hebben keihard gewerkt en het zou geweldig zijn dat te bekronen met zo’n mooie prijs.”

SLA was in 2013 een nieuwe speler in een markt die werd gedomineerd door snel en ongezond eten. Met hun salades en bowls met onbewerkte, biologische producten van dichtbij, lieten ze zien dat gezond eten ook lekker en makkelijk kan zijn.

061118 Amstelveenseweg124 SLA kandidaat AO Prijs Jop vd Graaf TFF

,,Ik weet nog dat de makelaar op de Ceintuurbaan het een behoorlijk risico vond: een saladebar op die plek,” herinnert Van de Graaf zich. ,,Toen zaten er nog voornamelijk louche computerzaakjes. Maar door de SLA vestiging kwamen er ook opeens een jong en hip publiek voorbij, dat ook weer andere zaakjes aantrok. Daardoor is het straatbeeld best veranderd.”

Over vijf jaar hoopt Van de Graaf te zijn verdubbeld in vestigingen. ,,We kijken nu vooral naar middelgrote steden, maar een extra Amsterdamse vestiging sluit ik ook niet uit. In West zouden we graag iets openen, en misschien ook wel in Amsterdam-Noord. We zitten niet stil in ieder geval.”

Goede koffie voor breed publiek

Waar SLA één van de eerste saladebars van de stad was, zo was Menno Simons (48) met zijn Bocca Coffee één van de eerste koffiebranders die goede koffie bereikbaar maakte voor een breed publiek. ,,In 2001 ben ik gestart in mijn garage in de Jordaan. Er was toen nog weinig kennis over specialty coffee beschikbaar en zichtbaar. Die vlek is langzaam steeds meer uitgebreid.”

Dat kun je wel zeggen; Bocca Coffee is een behoorlijk succesnummer te noemen. Ondertussen kun je in 750 kantoren, horecazaken en winkels Bocca Coffee krijgen. In de Kerkstraat zit hun flagshipstore, met een prachtige espressobar en ruimte voor trainingen.

061118 Kerkstraat BOCCA kandidaat AO Prijs Menno Simons TFF4739

De andere tak van het bedrijf is Trabocca Coffee, waar Simons zelf ruwe koffie inkoopt in onder meer Kenia en Ethiopië. De omzet daarvan is jaarlijks zo’n 36 miljoen euro. ,,Mijn koffie is zo 100 procent traceerbaar. Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan een betere koffieketen.”

Ondanks die successen, zou Simons zeer verheugd zijn met de Amsterdamse Ondernemersprijs. ,,Er zijn best veel Amsterdammers die ons niet kennen en er zijn óók best veel Amsterdammers die thuis of op het werk geen lekkere koffie drinken. Dat vind ik zonde.”

Betaalbare kledingboutique

De laatste genomineerde is Pieter-Bas Broeke (44) van We Are Labels. In 2010 opende hij zijn eerste boutique in de Utrechtsestraat. Nu zijn er zes winkels in Amsterdam, nog eens vier daarbuiten plus een eigen label én een eigen webshop.

Broeke: ,,Al een paar maanden na de oprichting kreeg ik het gevoel: we hebben echt iets te pakken waar mensen naar op zoek zijn. Betaalbare kleding van kleine, onbekende merken in snel wisselende collecties.”

051118 2evd Helststraat We Are Labels kandidaat AO prijs Pieter Bas Broeke TFF4496

Het eigen merk Another Label is verkrijgbaar in winkels door heel Europa of bijvoorbeeld via Zalando. Met dat merk probeert Broeke een duidelijk beeld van de Amsterdamse vrouw neer te zetten.

,,Als je in de Pijp rondloopt, zie je echt een bepaalde look. De stijl van de Nederlandse vrouw klinkt vanuit het verleden niet zo positief, maar dat is aan het veranderen. Het is combi van Scandinavische en Franse invloeden, maar dan toch echt Nederlands.”

Broeke is trots op de roots van zijn bedrijf; de ondertitel van Another Label is niet voor niets ‘New Amsterdam’ Beste Amsterdamse Ondernemer lijkt hem dan ook een mooie titel. ,,Normaal doe ik nooit mee aan wedstrijden, maar voor deze maak ik graag een uitzondering.”

051118 2evd Helststraat We Are Lables kandidaat AO prijs TFF4456

Vrijdag 23 november 2018 worden de DAM Prijs en de Amsterdamse Ondernemersprijs uitgereikt tijdens de Week van de Ondernemer in RAI Amsterdam. Stemmen op één van deze ondernemers? Kijk dan op www.amsterdam.nl/ondernemersprijs.

Al een paar maanden na de oprichting kreeg ik het gevoel: we hebben echt iets te pakken waar mensen naar op zoek zijn

Pieter-Bas Broeke (44), eigenaar We Are Labels